Intressant! Hur stor andel svenska småbolag har du och hur går dina tankegångar?
Jag vill nog blanda SEB Hållbar Sve Ind, Spiltan, PLUS Småbolag och AMF Småbolag. Totalt ligger dessa på 20 % av min portfölj.
Intressant! Hur stor andel svenska småbolag har du och hur går dina tankegångar?
Jag vill nog blanda SEB Hållbar Sve Ind, Spiltan, PLUS Småbolag och AMF Småbolag. Totalt ligger dessa på 20 % av min portfölj.
Jag blandar Spiltan Investmentbolag, Amf Aktiefond småbolag och PLUS småbolag. Dessa tre har väldigt hög korrelation med varandra. De består just nu av 20% av min portfölj. Jag anser dessa typer av fonder (svenska småbolag/svenska investment) tillhör det mest lönsamma att investera av alla fonder som finns tillgängliga och jag skulle gärna sätta en högre siffra än 20% på dem men ifall jag har fel har jag begränsat mig till 20%. Mycket möjligt att jag kommer öka delen till 30% i framtiden dock.
Okej! Är de tre fonderna din totala Sverige-exponering eller har du fler Sverige-fonder?
Är det inte så att under 1 år så är index medel av all aktiv förvaltning / alla aktier. Så det specifika året så är 50% bättre och 50% är sämre.
Men det är i det långsiktigt sparandet som de aktiva fonderna blir slagna av index i 99,94% av fallen och det är även då som det finns några fler som slår index innan avgifter, men inte efter avgifter.
Nej, om man bortser från avgifter så måste ju fortfarande 50% slå index även på sikt? Det som gör att indexfonder vinner på längre sikt är ju just avgiften. Då antar jag att transaktionskostnader är ungefär samma för en indexfond som för en aktiv fond.
Jag bestämde mig till slut för att AMF Aktiefond småbolag är bättre eftersom det är den enda aktiva fonden jag har och jag drog ner andelen småbolag till 5% Men jag tror det är hugget som stucket vilken man väljer.
Så här ser min portfölj ut som referens:
Så här har jag börjat tänka på senare tid:
Om indexsegmentet inom svenska småbolag växer och fler fondbolag väljer att starta dessa fonder, kan inte detta påverka den effektiva prissättningen på de aktierna i Carnegie small cap, eftersom den svenska småbolagsmarknaden är ganska liten, detta skulle ge fördel till aktiv förvaltning. I ett globalt index är ju detta inte ett problem eftersom att marknaden är så stor, men den svenska småbolagsmarknaden är ju inte lika stor. Tänker att AMF:s småbolagsfond kostar lika mycket som Plus småbolag, kanske mer värt men den då?
Snälla säg att jag tänker fel så att jag slipper göra om i portföljen
Alltså PLUS småbolag sverige har ju nästa bara storbolag. Securitas, skanska, axfood mfl.sen relativt hög avgift. Känns inte alls sådär småbolagig…
Finns även PLUS Mikrobolag Sverige Index om man vill ha ännu mindre bolag.
Svårt att välja! Därför har jag 50/50 i varje efter att sett samma fråga ställas i RT bloggen. Man kan ha bägge det är det som är så bra
Jag har alla tre. Det funkar oxå
Dumt att låsa fast sig i regler och göra det svårt för sig.
Det är ingen raketforskning det här med investeringar i fonder.
Jag kan varmt rekommendera RT på youtube med helt förträffliga och seriösa genomgångar och tips från Jan och frun Carolin.
Ja…iofs…lite raketforskning blir det ju när Jan får feeling o kommer igång hahaha.
Härligt program