Vilken sport lönar sig bäst för barn?

Fast så är det väl med rätt många kampsporter med? Det kan mesas och ha sig.

Nu har jag extremt lite erfarenhet utöver ju-jutsi och krav maga men i bjj tränar man väl inte på de-eskalering, försöka ta sig bort från (inte vinna över) flera attackerare samtidigt, hantera knivanfall på minst dåligt sätt, få med slag mot pung/ögon/hals i varje teknik med mera?

Min upplevelse av Krav Maga att det är bra med genomflöde av personer, dvs man går kortare period för att få någon grundläggare uppfattning om hur man kan försvara sig. Man tränar inte för att tävla under ordnade former där det är en motståndare som följer strikta regler.

Håller med om att det måste fightas och uppleva obehaget. Men säg mig då, hur många som kör BJJ har fått uppleva knivattack, flera motståndare samtidigt, att bli petad i ögonen, slag/spark i pungen och så vidare?

Tror man kan släppa tanken att det ena är bättre än andra för det beror helt på förutsättningarna. Det handlar om att göra det man blir bra på. Bra BJJ är bättre än trist KM. Bra KM är bättre än kass BJJ.

Du kan börja med att berätta hur många som kör Krav Maga som har fått uppleva en knivattack på riktigt, flera motståndare som faktiskt går för fullt, blivit petad ordentligt i ögonen, och tagit en spark mellan benen i full force (utan susp).

Hela grejen är att även om man tränar dessa moment så gör man det på låtsas, långt ifrån hur det är på riktigt.

I BJJ så tränar man ett mindre spektrum (enligt mig det mest praktiska) men där tränar man det ordentligt.

1 gillning

Låt barnen själva välja vad dom tycker är kul. Dom kan bara bli riktigt bra i det dom själva vill göra och fastnar för. Det är bara av eget intresse dom kommer lägga ner alla dagar och timmar som behövs för idrotten, sömnen, kosten och uppoffring av annat.

Att kunna leva på sporten är en bonus få kommer uppleva.

Det ni kan göra är att stötta och supporta. Slutar det med att dom vill spela fiol istället för idrott så var glad att dom valt själva och är lyckliga :pray::slightly_smiling_face::heart:

2 gillningar

Vet inte var jag hört detta men;

Moderna lagsporter formar massorna till lydiga soldater/fabriksarbetare. Sensmoralen sporten förmedlar är att sätta laget före jaget och inpränta vad Nietzsche skulle kalla en slavmoral.

Idrotter som eliten valt har varit inriktade på att forma individuell styrka, mod, besluts- och ledarskapsförmåga. I viss mån har det präglats av militär duglighet (jakt/ridning/segling/fäktning) och tradition kopplat till det.

Som sagt - vet inte var jag hört det. Det jag själv tycker är intressant är själva perspektivet att olika lekar/sporter tränar olika slags förmågor. Förmågor som i sin tur kan ge fördelar senare, beroende på livsbana.

Ur det perspektivet skulle väl en modern motsvarighet kunna vara olika slags kampsport och e-sport? Alltså om vi utgår från en trolig livsbana för många i övre medelklass idag; bli utvecklare och slåss på bostadsmarknaden… :thinking:

Självklart är det skillnad på riktiga situationer och full sparring. Sparring är dock så nära nära man kommer, både fysiskt men kanske viktigare mentalt.
Angående att bli attackerad av flera samtidigt så spelar det sannolikt ingen roll vem i världen det handlar om, man kan nog klara två själv om de är skapligt otränade i att fightas. Är man fullständigt överlägsen fysiskt någon enstaka till. Men verkligheten är ju inte som på film där man går igenom rum efter rum med 10 - tals motståndare.
På frågan om jag känner till någon som har tränat BJJ och klivit hotad med kniv etc så har själv blivit det, Jag och min fru blev knivrånade för några år sedan och för att säkerhetsställa att min fru skulle hinna komma undan om han skulle jaga oss när vi sprang så sa jag åt henne att springa samtidigt som jag slängde iväg en low kick. Han vacklade till rejält tappade kniven och jag plockade enkelt ner honom satte mig i S- mount med armlås och min fru ringde polis. Det var inga som helst problem att kontrollera honom de minuterna det tog för polis att komma. Det skulle jag säga är den största fördelen med BJJ att man kan kontrollera en person under längre tid utan risk att behöva skada personen. Du har ju själv tränat och borde veta hur hjälplös man är mot någon som är betydligt skickligare och känslan av att bara bli kontrollerad och fasthållen med tryck över bröstet, fullständigt hjälplös svårt att få luft framförallt om man kämpar emot. Det är som att drunkna fastbunden. Som någon som tränat många år och fortfarande har min fysiska kapacitet kvar så är ju en vuxen man som är ny eller skapligt ny i stort sett lika lätt att kontrolleras som om det vore ett litet barn, jag kan göra precis vad jag vill. Det finns ingen annan kampsport som ger den fullständiga kontrollen och säkerheten.
Det finns förövrigt många videor på internet där BJJ utövare stoppat rån och hjälpt poliser gripa personer polisen inte själva kunnat kontrollera, bla på YouTube. Att träna en kampsport där man inte sparras fullt eller på en klubb där man inte gör det ger bara en falsk trygghet när det gäller självförsvar vilket i värsta fall kan vara en nackdel då man tror att man är bättre förberedd och mer kapabel än man faktiskt är. Det är dock fortfarande kalas bra träning, men man lär sig inte förvara sig.

1 gillning

Kampsport lönar sig på med självkännedom om begränsningar och bygger självförtroende och en inre trygghet.

Jag tror inte att hockey och fotboll är lönsamt ur ett ekonomiskt perspektiv med tanke på konkurrensen, mycket hög risk för skador och även om det finns talang ska man ju bli upptäckt också (tänk: långa bollar på Bengt).

Individuella sporter, tennis, golf och motorsport. Här måste det finnas ett kapital i grunden och förmodligen en utlandsflytt med tanke på att svenska idrottare inte har några skattemässiga fördelar.

1 gillning

Knivattack med låtsaskniv och frenetiskt huggande har jag fått uppleva då det tränades i tid och otid. Riktig gör man inte at förklarliga skäl. Lärdom: du kommer bli huggen oavsett hur du gör så träna på de-eskalering och att undvika konflikten öht.

Flera motståndare som går fullt ut har jag också fått uppleva. Petad i ögonen och spark i skrevet med full kraft kan man inte heller träna på att ta emot men det var inte heller poängen utan poängen var att man träna på att ge det och aktivt sikta på dessa ställen hela tiden vilket man inte gör i BJJ.

Jag säger inte att BJJ är dåligt, dels då jag inte själv har erfarenhet av det, dels då jag har flera vänner och bekanta som lovordar det. Jag vänder mig bara mot den misstro som finns i vissa BJJ- och MMA-kretsar mot Krav Maga där man helt missar syftet med Krav Maga och även tittar på de sämsta sättet de implementeras. Lite i nivå med att kolla valfritt bullshido-konto och säga “höhö, kolla så kass ju-jutsu, BJJ, judo är!”.

Kan väl enas om att oavsett vad man väljer så är ett måste att man på sikt måste ha övning/sparring där motståndaren verkligen tar i. Har man inte det kan man leta sig vidare till annat ställe.

Lärdomen att göra allt för att undvika konflikten lär du dig väldigt bra i BJJ också efter att du fått spö av en datanörd iförd rosa spandex med enhörningar på.

Det kanske är för att jag aldrig sett Krav Maga implementeras på ett bra sätt, men det finns hur många exempel som helst på när MMA/BJJ/Judo/Boxning/etc implementeras på ett väldigt effektivt sätt.

Känns som att du säger emot dig själv här?

Att “sikta på ögonen” på låtsas är bara slöseri med tid. På riktigt så är det svårt att göra det ordentligt, och du kommer mest troligt bara att eskalera konflikten. (Om man vill peta ögonen på riktigt så är nog MMA bra, se på Jon Jones t.ex.)

Exakt samma problem är det med “spark i skrevet”.

Skillnaden är att man i KM, i alla fall där jag tränat, är att man i de fallen inte tränar för att kunna bemöta mer än en person samtidigt utan man gör allt man kan för att ta sig därifrån just av den anledningen du säger; det går inte att hantera flera samtidigt.

I ditt fall hade du lika mycket tur som skicklighet. Vad hade hänt om personen parerade sparken och gick fullkomligt berserka med kniven? Du och eventuellt din fru hade blivit stuckna. Vad hade hänt om han haft någon som var med honom eller kände honom som ser dig hålla honom på marken? Du hade blivit fullkomligt förstörd med sparkar från denna och kanske huggen när den andra släppts. Där jag tränat KM undviker man att hamna på marken, även om man har förmågan att kontrollera personen, eftersom du förlorar fokus att se samt hantera vad som sker utöver personen du kontrollerar.

Spelar ingen roll om hur du kan kontrollera exakt vad personen gör och inte gör om det kommer en förbannad vän till förrövaren som stampar dig i huvudet med full kraft och spräcker skallen eller i bästa fall ger dig hjärnskakning. Också en lärdom från när jag var ute med vänner där en var polis. En person kom upp för att mucka när vi var ute men jag de-eskalera trots att jag troligtvis hade kunnat ta honom. Polisen gjorde inget heller men hade koll. I efterhand sa han att det var bra för enligt hans erfarenhet är det mer regel än undantag att där finns fler som håller koll eller som kan vara på plats för att hjälpa förrövaren på någon minut. Han bemöter återkommande personer som bemött den som muckar och blivit påhoppad av ett helt gäng direkt eller kort därefter.

Dessa saker är de jag fått träna på i alla fall med insikten att de-eskalering och att så långt som möjligt ge efter för kraven är det bästa alternativet.

Jag håller med om att kampsporten/självförsvaret är inget att ha om man inte tränar på det så realistiskt som möjligt. Att ha gjort det mot knivattacker, flera motståndare gjorde mig väldigt ödmjuk i alla fall och fick mig att ändra gränsen för när jag svarar med våld.

1 gillning

Sikta på ögon snackar vi inte bullshido-pet med lång- och pekfinger med illusionen att motståndaren står helt still om det är det du tror.

Vi kan släppa diskussionen, jag ville bara lyfta att det är fördummande tankesätt att rakt av säga att det ena eller andra är bättre/sämre utan allt handlar om implementering. Rätt implementerat är både KM och BJJ bra. Fel implementerar är både KM och BJJ… Kasst…

Bästa alternativet bör vara att göra både KM och BJJ.

Förklara gärna den explicit. Tänker på Svenne Rubins låt med samma namn, är jag rätt ute?

Självklart försöker man alltid defusa situationen och försöka ta sig därifrån, det behövs ju i grunden inte så mycket mer en bra kondition och skaplig snabbhet för det. Jag pratar enbart nu om när det inte längre är en möjlighet eller efter analys av situationen inte gångbart för dagen. Jag slängde inte iväg sparken och gick på nedtagning det första jag gjorde utan redogjorde bara för upplösningen. De risker du nämnde angående situationen var väl kalkylerade där och då.
Angående din kommentar om att parera en lowkick och börja hugga vildsint visar ändå lite på hur viktig förståelsen för riktig figthting är. De där sparkarna man ser thai boxare och mms fighters ta flertalet av i matcher känns betydligt mer än det ser ut och benen har härdats av år av abuse. Är man inte van står man inte upp ordentligt om alls och man kan i värsta fall skada sig rejält av en enda spark. Man parerar inte en sådan spark man tar den bara. Du får tro vad du vill och du borde testa din teori om att krav maga fungerar som självförsvar. Börja träna en kampsport och använd KM i sparringen och se hur det går! Gör du det upprepat i ett par år kommer säkert kunna ha nytta av din KM då du fått träna iallafall vissa tekniker i en situation där motståndaren inte bara gör vad som är bestämt för övningen och faktiskt gör ordentligt med motstånd.

1 gillning

Ja och du hade flyt att han var ensam när du tog ner det på marken.

Resonemanget är bristande. Det är i stil med att säga “ja kör du en byggar-split när du styrketränar men det kommer du inte har nytta av när du ska tävla i tyngdlyftning.”. Eller varför inte “Tyngdlyftning är funkar inte för att bygga muskler” och då enbart kolla på Sven-Ola 47 år som gör lite halvmesiga ryck varannan vecka utan någon vidare volymträning.

Det handlar om IMPLEMENTERING, varken mer eller mindre. Du blir inte bra på självförsvar bara för att du dyker upp på en BJJ-klubb. Du blir bra för att du aktivt och medvetet tränar hårt i flera år på en BJJ-klubb. Samma sak med KM. Samma sak med allt annat folk gillar att ställa mot vartannat.

Okej, så när det sparras så ska jag:

1. Försöka snacka ner så att det inte blir något fysiskt överhuvudtaget samtidigt som jag har koll på utgångarna och potentiella andra attackerare.
  2. Om motståndaren blir fysisk försöker jag få in något slag/spark på pung/hals/ansikte där ingen av oss har susp, tandskydd eller liknande. Därefter springer jag satan i gatan mot utgången.
  3. Stoppar någon mig försöker jag göra detsamma och fortsätter sen sticka därifrån.

Du missar hela poängen

Exakt, tränarens grabb får fördelar och alla övriga blir statister för att öka Bengts chanser att komma vidare på en luftslotts-talang.

Det är lättare att avancera som medioker utövare för att lagkamraterna gör dig kanske bättre än vad du egentligen är och att en hel del slutar med lagsport på grund av att deras insats inte tas tillvara eller uppskattas i ungdomsåren.

1 gillning

Som jag redan sagt så är att fly eller lugna ner situationen bäst, men behöver man verkligen träna självförsvar för att lära sig fly? Men vad ska du göra när du inte kan fly? Som jag nämnde kan du säkert också få nytta av vissa KM tekniker om du faktiskt stresstestar de ordentligt en tid i sparring därav har jag också medgivit att rätt implementering av KM absolut kan fungera. Återigen vill du verkligen veta hur det fungerar i praktiken har du alla möjligheter att göra det, min erfarenhet av 20 plus år av kampsport av olika slag och inriktningar är att sättet KM tränas och till stor del kan tränas på ett hållbart sätt gör det högst undermåligt och på gränsen till meningslöst den dagen man faktiskt måste försvara och inte har något val, skulle det inte vara sant finns det ändå betydlig bättre och effektivare val. Angående att jag hade tur i situationen har du ingen aning om det. Du vet intet om hur omgivningen såg ut och hur väl jag hade koll på omgivningen. Det kan absolut ha funnits någon i närheten men minst 30-40 meter bort jag hade armlåset på max 5 sekunder och kontroll på kniven på den tiden hade någon annan varit på väg hade armen varit av och kniven i min eller fruns ägo.

1 gillning

Så varför fortsätter du om vi är eniga? KM funkar om bra implementerar och man inte fjantar runt med träningen. Då kan vi lägga ner hela diskussionen som jag efterfrågat flera gånger om.

Attans då, du hann före å föreslå E-sport…

1 gillning

Vissa tekniker kan funka som helhet väldigt ineffektivt. Problemet som jag försöker poängtera gång gång är det inte implementeras ordentligt, jag har aldrig sett eller hört talas om en KM klubb som sparas ordentligt. Sannolikt pga av att det mesta hade fallit platt då. Jag har helt ärligt ingen jätte stor erfarenhet av KM men har tränat några pass här och där, men har observerat ganska många pass. Jag har också tränat andra kampsporter med personer som varit instruktörer i KM klubbar som själva säger att det inte skulle funka särkilt bra inne skarp situation. Det är ”kampsport” för människor som inte vill fightas och kampa eller har psyket för det. Jag har av nyfikenhet sökt runt lite på nätet efter videor som visar på KM sparring eller användning i skarpt läge, det finns inget. Det finns teknik drills och koreografiska sekvenser, vad tror du det beror på? De stilarna jag rekommenderar mest BJJ, Judo och brottning finns massor på. T.o.m. bilder från övervakningskameror där det används vid riktiga rån och där civila hjälper poliser som inte klarar av situationen.
Men ja vi släpper det nu och lämnar diskussionen. Tycker dock fortfarande att du ska testa din teori på riktigt bor du GBG kan jag även stå till tjänst och hjälpa dig med det om du är intresserad!:+1:

1 gillning

Tennis
Galenskaparna - tennisspelaren - YouTube

Stödjer detta.
Tennis, hockey, golf, fotboll osv kan leda till fina scholarships i USA.

1 gillning