Vilken strategi bör man ha vid en börskrasch?

Låt oss spekulera i att en börskrasch är på väg. För en som aldrig upplevt någon, vad har ni för strategi? Jag har läst trådar och avsnitt här på forumet och vad jag har lärt mig är att ligga lågt och köpa på “rea” så det är också vad jag är inställd på att göra.
Majoriteten av mina pengar är dock i den passiva hinken och jag har inga planer på att röra den, är det så enkelt att det är lugnt o behålla pengarna där såvida jag inte har en kort sparhorisont?
Jag vill gärna kunna sitta här sedan med vetskapen att jag gjort rätt och att det inte är något jag missat för att kunna optimera min avkastning :smiley: Nedgången blir ju oundviklig men kommer helt klart kännas mer i den passiva hinken.

Ja, din främsta fiende är dina egna känslor. Det kommer göra ont, du kommer vilja sälja för att slippa mer “smärta”.
Givet att din strategi är att sitta i båten och om du har en bra båt (portfölj).

4 gillningar

Jag är helt inställd på att sitta still i båten men en till fundering jag har, vad är egentligen mellanriskhinken till för i ett scenario som detta? Den är ju där för att bromsa nedgången såklart men behöver jag den överhuvudtaget då jag inte har en kort sparhorisont eller går avkastningen/risken att jämföra ungefär på samma sätt genom att istället utöka sin buffert och lägga in ännu mer i högrisk/passiva hinken?

Den är för kapital med kortare tidshorisont än passiva hinken men längre tidshorisont än buffert.

Nja, alltså hinkprincipen är för att få till en lämplig risknivå för ditt totala kapital. Där fördelningen sätts av tidshorisont. Alltså du kan slå ihop alla hinkar till en “totalhink” där fördelningen mellan olika tillgångar bara blir en given procentsats aktier, räntor och sparkonto. Det påverkas inte av krascher eller liknande.

Men tidshorisonten för dina respektive delar förändras hela tiden, så om du skapar en totalhink kommer du behöva ändra procentsatserna hela tiden. Därför är ofta enklare att sätta separata “hinkar” för att behålla rätt risknivå.

2 gillningar

Ja det är ju sant :man_facepalming: Jag har fokuserat på hur mycket jag ska ha i de olika hinkarna men i och med att jag inte har någon bestämd tidshorisont så kör jag vidare långsiktigt med majoriteten i passiva hinken. Tack så mycket för hjälp och lite upplysning, man vet aldrig när kraschen kommer men då ska jag simma lugnt :v:

1 gillning

Gräva ner huvudet i sanden, låtsas som ingenting och fortsätta månadsspara.

Det är min plan i alla fall.

6 gillningar

Sitta still i båten är lite lurigt ändå. För vid en krasch kommer jag inte göra förändringar i mina innehav.

Däremot kommer jag ombalansera, dvs göra förändringar mellan innehaven.

1 gillning

Jag har aldrig suttit still i båten utan säljer alltid för att skydda kapitalet. Det kan låta enkelt men är inte okomplicerat. Därför bör man ha en strategi för det. Och ska man sälja måste man agera resolut och inte vänta för länge, enligt min erfarenhet, för då blir det varken “hackat eller malet”.

1 gillning

Hur kan en sån ombalansering se ut, ökat procentuellt i räntor och mindre aktier? Ombalanseringen av portföljen blir lika viktig i uppgång då känner jag och kommer bara stressa över att försöka timea marknaden :sweat_smile:

Risken då är att jag skulle noja och vilja sälja så fort det börjar gå lite nedåt och sedan återhämtar börsen sig lika snabbt, tillexempel med scenariot 2020. Men för nyfikenhetens skull var placerar du då de pengarna du säljer av? På sparkonto?

Jag trodde jag skulle kunna sitta still i båten under Coronakrachen, jag hade ju varit med om både it-krachen och finanskrchen och inte sålt då, men när depån dagligen rasade med flera månadslöner så stod jag inte ut och sålde allt. Som tur är så var jag ganska snabb att köpa mig in igen, jag missade bara 10% uppgång.
När det känns som värst under nästa krach så ska jag byta lösenord på depån och låta katten gå över tangentbordet så jag måste beställa nytt och vänta tills det kommer. Tyvärr kommer man ju in med bankid också.

6 gillningar

Finns det nå’n tråd för episka sparartips så hör detta hemma där. :smiley:

@Poot Jag satt lugnt genom hela coronakraschen för det gick så fort. Det föll så snabbt att jag faktiskt fann det lättare att låta bli då jag visste att innan en säljorder på en fond skulle gått genom hade det säkert hunnit backa 10% till. Skräcken är väl snarare en lååångsaaam sättning där hela marknaden tappar t ex 5% i månaden i jämn fart under 8-9 månader. Det är då det blir svårt att låta bli säljknappen i nå’n sorts försök att tajma marknaden.

Likvider i min ISK. Lyfter jag ut dem från min ISK under ingången till två kvartal i rad minskar skatten på den delen med 25%. Jag har gjort så någon gång men det man sparar är knappt värt besväret.
Ibland kort ränta i min ISK.

Jag försöker fokuserar på att få de stora dragen rätt. Någon enstaka % hit eller dit spelar inte så stor roll.

1 gillning

Ja den gick mig förbi med så jag har inte känt på en krasch än även om jag hade en del på börsen då. Det där med långsamma nedgångar har jag dock känt på i ett försök att köpa rena aktier, det var inget för mig så det ligger något i det :sweat_smile: Känner mig dock lugn i mitt fondsparande i jämförelse med att tro på ett enskilt företag.

1 gillning

Alltså jag kommer bara följa min plan. Ombalansera varje kvartal vid behov (om innehaven rört sig mer än ett visst antal procent från varandra), eller om det sker stora rörelser i marknaden så får man ombalansera löpande.

Nu ska även sägas att jag har fyra tillgångsslag att balansera mellan och inte bara två.

1 gillning

Får man fråga vilka tillgpngsslag det rör sig om?

Gissar aktier, räntor och guld men det fjärde?

Aktier, korta räntor, långa räntor, guld. :cowboy_hat_face:

1 gillning

En differens kan vara att du hade mer kapital än under de föregående nedgångarna?

Desto mer kapital desto svårare blir det. Därför så viktigt att ha en strategi som man faktiskt klarar av i ur och skur.

Den sämsta strategin är den man inte klarar av att följa.

1 gillning

Jag sitter lugnt i båten och handlar löpande till lägre pris. Har väl “tappat” en 250-300 TSEK den senaste månaden. Men min plan är långsiktig, så mig stör det inte nämnvärt.

Min fru har dock gett mig tydliga instruktioner att inte informera henne om läget förrän det ser bättre ut. Vad man inte vet mår man inte dåligt av, haha.

1 gillning

Håller verkligen med dig här. Ibland (för det mesta till och med kanske) så gynnas man nog av att logga in väldigt sällan och att inte följa börsens utveckling eller ekonominyheterna överlag.