Vilken var er första bil? (Lägst toppfart vinner...)

Min första bil var en vit Mercedes 220d från 1973, en “compact-merca”.

Den toppade 120km/h, då hade den varvat ut och vibrerade så mycket att bilden i innerbackspegeln var suddig :joy:

1 gillning

SAAB 900 SE 2.0t.
Tror jag toppade den runt 180 innan jag som 18-åring med nytt körkort inte vågade gasa mer :slight_smile:

Den bilen användes flitigt. Eftersom jag är född tidigt på året blev jag ju givetvis kompiskretsens taxi. Fick även in en del svarta pengar på det. Som mest lades på mer bensin, men ändå.

1 gillning

Första egna bilen var en Odsmobil Cutlass Convertible -68. Den andra en Cadillac Coupe de Ville -73. Bodde i USA på den tiden.
Den tredje en Volvo Amazon som gick som en Rolex och den bilen som jag nog trivdes bäst med.

2 gillningar

Nissan Cherry, vit med vinröd klädsel. Köpt begagnad 1987. Dog rostdöden vad det led.

1 gillning

Volvo 142 GL aut -74. 150km/h?

1 gillning

Saab 900 Turbo, -80, bajsbrun metallic och ännu mer bajsbrun plyschklädsel inuti. Det var bra tryck i turbon, men jag testade nog “bara” till 160 knyck på standardstället* här nere.

Den stals fem månader senare och hittades, sönderkörd och lerig upp till halva sidorutorna, på en rastplats utanför Ystad.

*E22 södergående utanför Lund

2 gillningar

En Volvo S70 - 98 års modell. Köpte den av mina föräldrar när de bytte bil 2011. Hade den i 3 år. Den var ganska trevlig att köra med men den saknade AC och var därför hemsk att åka i på sommaren.

2 gillningar

En Toyota Corolla från tidigt 90-tal. Trodde aldrig den skulle sluta rulla, så det krävdes till sist en vinterolycka för att få stopp på den.
Toppfart före olyckan, 180 km/h?
Toppfart efter olyckan, exakt 0 km/h!

1 gillning

Toyota Starlet… den hade problem att ta sig över Hallandsåsen när den var lastad med 5 personer :rofl::rofl:

5 gillningar

Nu börjar det likna något!

Vi körde med min MB 220d från Luleå till Riksgränsen. Fyra plus packning i bilen, släp med två skotrar och bensin efter.
Var nere på ettan i en del backar :sunglasses:

Synd, tänk bilekonomin om du kört samma Corolla hela tiden till idag!

1 gillning

Ny Peugeot 208 för åtta år sedan.

2 gillningar

Peugot 206 (2005?) 1,4l motor, tror den klarar 120km/h :stuck_out_tongue:

1 gillning

Vw up! 3cyl 1L, på autobahn testad toppfart 161km/h på mätaren, gick inte snabbt dit…

1 gillning

Ford Cortina 1,3 liters motor. 115 km/h i kraftig nedförsbacke utanför Jönköping.

1 gillning

Volvo 850 -95 med 28k mil köpte jag obesiktad och avställd för 3000kr när jag tog körkort 2012. Abs lampan lös så det var därför den var avställd. Var lite av en chansning. Mätte från abs datorn och såg att en abs sensorer var trasig. Köpte ny på biltema och vips så slocknade lampan och den klarade besiktningen. Körde den i 5 år ungefär. Var rätt nöjd ändå, runt 150 hästar så hyfsat kvick. S70 vi köpte sen med 125hk är ju slöare än jag vet inte vad. :cry:

2 gillningar

Ny ledare på 115km/h :+1: :joy:

BIG Bobby car -90, runda slängar 5km/h

2 gillningar

En Volvo 245 kombi från början på 80-talet med förgasarmotor och manuellt choke-reglage på instrumentbrädan. Den var fruktansvärt trött, men orkade tillslut upp i 140 om man hade medvind och hemlängtan.

1 gillning

BMW 318is från 1992. Rejält sänkt var den också.

Jag och mina syskon gjorde ~200 km/h en natt påväg hem från Skara. Det är preskriberat nu…

2 gillningar