Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

Olika uttagsstrategier när man närmar sig målet. FIRE diskuteras rätt flitigt men hur ska man tänka gällande uttag när man närmar sig pension eller vill gå några år tidigare än ordinarie pensionsålder.

1 gillning

Jag hade gärna sett ett avsnitt eller en mini-serie (ev. gäst-beroende) som handlar om hur det är att jobba i olika delar av det finansiella systemet.
T.ex. avsnittet där en fondförvaltare berättade vad de gjorde om dagarna var väldigt upplysande, kändes mer som att det gick att förstå sig på rollen efter det och att det nu skulle kännas lättare om man behöver prata med dem i något ärende.

Så jag hade gärna sett motsvarande från t.ex.

• Skatteverket (Både utredare & kundsupport)
  • Kronofogden (Så att de kanske inte är så läskiga?)
  • Bolagsverket (Vad gör de med alla årsredovisningar rent praktiskt?)
  • Patent & Registeringsverket (Hur funkar det med att namn & varumärken? Vad gör en patent-granskare?)
  • Banktjänstemen av olika slag (“vanlig”, risk-avdelning, andra backoffice funktioner, treasury som Daniel från Riksbanken pratade om, private banking)
  • Riksbanken (Blev nästan bara mer nyfiken efter avsnittet, hur skulle man implementera e-kronan rent praktiskt?)
  • Nasdaq (Vad gör alla om dagarna?)
  • Fondförvaltare (Alltid kul med nya perspektiv)
  • Revisor
  • Folk i “hjälp-med-jobb”-svängen (Jobbcoach/CVtjänster/arbetsförmedlingen/a-kassan, både hur skulle det bli om vi får rejäl lågkonjunktur & hur man tar sig vidare i karriären)
  • Mentorer (Jan du har pratat om din mentor, hur hittade du en sådan? vad gör han rent praktiskt? vad får du ut? vad får han ut?)

Kanske några som är lite väl långt ifrån privatekonomi, men kanske allmänbildande ändå.

Special-tjänster att få upp ögonen för, efter @Skogstomten s underbara nedbrytning av bilköp undrar jag vilka andra typer av special-tjänster som är värt det? Finns det motsvarande för hus/lägenhetsköp? Resor? Hushållsnära tjänster?

2 gillningar

Jag hade gärna sett att @janbolmeson och @carolinebolmeson gjorde ett nytt avsnitt med @Jonas-Opti igen. Lysa har varit med ett par gånger och jag upplever att det är Lysa samt Opti som är de två stora aktörerna på fondrobotmarknaden.

Hur tänker de kring investeringar?
Hur har de tagit fram sina olika riskprofiler 1-9 samt 100% aktier.
Hur kan Lysa ha så låg avgift medans Opti är dubbelt så dyr?
Deras tankar kring räntor och råvaror
Viss övervikt kring tillväxtmarknader
Deras planer inför framtiden?
Hur ser arbetet ut kring att hitta bättre/billigare fonder?
Nyligen gjorde de om räntedelen lite (bytte en fond samt kastade ut en fond)

Ja, lite blanade frågor helt enkelt :slight_smile:

Jag själv har inte Opti (inte Lysa heller) men jag använder deras app vädigt flitigt för att jämföra fonder samt att jag i stort sett har kopierat deras portfölj nr 2, 6 och 9 i mitt eget sparande. Gillar deras sätt att konstruera en portfölj med aktier, statsobligationer, realobligationer, företagsobligationer och råvaror.

6 gillningar

Jag hade väldigt gärna velat lyssna på ett eller flera avsnitt om bostad och bolån. Det är ju det allra största köpet för allra flesta och det finns så många delar att tala om. T ex

1.Hur skaffar man bolån? Bra att tänka på? Hur jämför man?
2.Hur funkar det med t ex pantbrev? Kontantinsats?
3.Vanliga fallgropar?
4.Hur amorterar man på bästa sätt?

Jag efterfrågar typ ett “avsnitt 99” fast för bostadsköp och bolån.

2 gillningar

+1 på den önskan! Dessutom ger @Jonas-Opti alltid så bra svar när man frågar här i forumet

3 gillningar

Det här* inlägget var väldigt intressant, skulle gärna höra det i poddform, kanske med uppdaterade siffror!

1 gillning

Hej! Gör gärna ett avsnitt om vad som hände 1971. :slight_smile:

6 gillningar

@MattiasA90 @Jippie kul, och tack för de varma orden :slight_smile:. Försöker svara så ofta jag kan mellan barnläggningar och bolagsbyggande, även om jag missar en del saker.

Ja jag är såklart gärna med igen om Jan vill det! Mycket som hänt sedan senast.

Mvh,
Jonas

3 gillningar

Att elpriserna nu är så höga gör att det framstår som motiverat att titta på olika aspekter av den frågan. Det skulle kunna handla om energibesparing, solceller eller andra varianter. En hel del saker som tidigare inte varit så tydligt lönsamma borde bli mer aktuella nu, särskilt för den som har hög energiförbrukning.

Kommet ett avsnitt på söndag på ämnet faktiskt. Med elbolaget Tibber. :slightly_smiling_face::+1:

2 gillningar

USA avskaffade dock guldmyntfoten 1971

Ett avsnitt om den ekonomiska aspekten på att sätta solceller på titt villatak.

2 gillningar

Exakt. Det är ju konsekvenserna av detta är extremt intressant.

Jag skulle gärna se ett avsnitt om så kallade energigemenskaper. Detta är ett nytt fenomen som bl.a. drivs på av ett EU-direktiv. Det kan ha stor påverkan både på energiförsörjningen och på privatekonomin. Frågan är än så länge inte så “mogen” men den har rört sig framåt på senare tid. Länken nedan är ett exempel på det.

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2021/lokala-satsningar-pa-energigemenskaper-kan-ge-nya-insikter-for-framtidens-energiomstallning/

Gärna ett avsnitt (eller en hel serie) om makroekonomi.

• Riksbanken
  • Riksgälden
  • Skatteintäckter, räntor, obligationer, skuldtak, skapande av pengar, varifrån lånar länder pengar
  • Finansiella instrument som centralbanker använder
  • Huruvida centralbanker har pengar till att börja med och vad de gör med de pengar de “tjänar”
  • Valutor
  • Guldreserv
  • Orsak och verkan av ovanstående och globala effekter

Gärna nörderi :slightly_smiling_face:

1 gillning

Om vi nu pratar om nörderi så vore det globala skuldberget en intressant fråga att titta på. Jag tänker nu på USA:s och EU-länders skulder och vilka konsekvenser dessa skulder får eller kan få i ett långsiktigt perspektiv. Som det är nu verkar skulderna bara växa och ingen verkar se det som ett problem.

Utan att veta mer bestämt säger min magkänsla att USA:s skuldberg inte bara är ett problem för USA självt utan att en kris relaterad till USA:s ekonomi och dollarn skulle få betydande konsekvenser för en mängd fattigare länder.

Warren Buffett verkar ha en negativ prognos gällande dollarns långsiktiga utsikter.

2 gillningar

Håller med. Jag har läst på om USAs skulder de senaste dagarna i och med krisen gällande deras skuldtak. Har haft samma funderingar så ett avsnitt om det vore jätteintressant.

Röstar definitivt för ett sånt avsnitt!

Varför inte ett avsnitt om Storskogens notering. Vilka lärdomar kan vi (amatör)investerare dra av alla analyser + och - samt verkligt utfall.

4 gillningar

Något om storbanker vs. nischbanker vs. neobanker. Hur framtidens banker kommer att se ut, hur storbankerna ser på konkurrensen från alternativen.

Bolån är väl ett outtömligt ämne.

Hur man ska tänka när man det är dags att sälja av fonder/aktier för att t.ex dryga ut pensionen när man kommit så långt.

1 gillning