Nu har jag inte koll på alla avsnitt men det vore intressant med något om börsnedgångar och hur man kan tänka/agera. När de väl kommer blir det lätt väldigt bråttom och man riskerar då att fatta mindre lyckade beslut eller inte göra något alls.
Om man ska ha kapital i kassan är en fråga men även om man inte har det finns ju alltid frågan om man ska vikta om tillgångar på olika sätt. Det vore bra att försöka skissa på ett någorlunda strukturerat agerande, kanske genom att prata mer erfarna personer som kan berätta hur de agerade vid tidigare stora nedgångar och hur de borde ha agerat egentligen. Jag menar nu på mer schematisk nivå så att tänket helst kan överföras till en ny stor nedgång.
Räntor, trygga aktier, tillväxtbolag, Sverige vs. USA - det finns många tänkbara varianter man skulle kunna titta på.
Jag skulle vilja se ett avsnitt om solceller. Aspekter som jag tycker vore värda att ta upp är:
Egen användning vs. att sälja på marknaden
Hur stor anläggningen behöver vara för att bli lönsam
Möjliga finansieringslösningar för solceller
Solceller på kulturbyggnader (med krav på särskilt utseende)
Olika typer av solceller
Framtiden - kommer verkningsgraden att öka? är det sannolikt att förutsättningarna kommer att förändras? Vad kan förändras under de närmaste 10 åren som gör att solceller kan bli en bra idé för mig, om det nu inte redan är det idag.
Ett avsnitt med fokus på kvinnor: Intervju med någon mer välkänd kvinnlig investerare (Sandra Bourbon?) Ekonomiska förutsättningar för kvinnor, hur kvinnor som investerar investerar. Konsekvenser av löneskillnader och ekonomisk ojämlikhet.
Jag skulle värdesätta, att få se några få ‘case studies’, som anknyter till situationer, som man sitter i.
Exempel: Du äger en fastighet, som du bor i, värderat till x MSEK. Du har dessutom nått pensionsålder.
Hur skall du lämpligen fördela ditt kapital i Kontanter/Räntor/Aktier/Guld inför planerad Slutålder?
Hälsningar perlq
Mer portföljteorier och olika tips och förslag på portföljer. Kanske ta upp lite av alla de portföljer som medlemmar här har delat med sig genom åren för lite inspiration.
Jag skulle vilja veta det mest optimala sättet att boka resor på.
T ex. Samla poäng med amex kort för att resa ”gratis”.
Boka flyg och hotell för sig och med kreditkort.
All-inclusive eller inte.
Osv
Jag tror att det kan vara intressant att lyfta olika börs system.Och att flertal länder inte vill vara på global dollar styrd börs med fokus på vinst i företag och fokuserar på naturesurser.
T.ex Ryssland som har mindre än 1% av egna företag på global börs och extremt lågt folkligt intresse av att investera i t.ex Apple och Microsoft.
Men dem har en helt separat asiatisk råresurs börs system med extremt många kinesiska och indiska producenter och företag och folk köper andelar i statsdelar,skog, gas och olja, metaller och övriga råvaror i stil med Silver Bullet tänk, fast som den dominanta investering form.
Olika uttagsstrategier när man närmar sig målet. FIRE diskuteras rätt flitigt men hur ska man tänka gällande uttag när man närmar sig pension eller vill gå några år tidigare än ordinarie pensionsålder.
Jag hade gärna sett ett avsnitt eller en mini-serie (ev. gäst-beroende) som handlar om hur det är att jobba i olika delar av det finansiella systemet.
T.ex. avsnittet där en fondförvaltare berättade vad de gjorde om dagarna var väldigt upplysande, kändes mer som att det gick att förstå sig på rollen efter det och att det nu skulle kännas lättare om man behöver prata med dem i något ärende.
Så jag hade gärna sett motsvarande från t.ex.
Skatteverket (Både utredare & kundsupport)
Kronofogden (Så att de kanske inte är så läskiga?)
Bolagsverket (Vad gör de med alla årsredovisningar rent praktiskt?)
Patent & Registeringsverket (Hur funkar det med att namn & varumärken? Vad gör en patent-granskare?)
Banktjänstemen av olika slag (“vanlig”, risk-avdelning, andra backoffice funktioner, treasury som Daniel från Riksbanken pratade om, private banking)
Riksbanken (Blev nästan bara mer nyfiken efter avsnittet, hur skulle man implementera e-kronan rent praktiskt?)
Nasdaq (Vad gör alla om dagarna?)
Fondförvaltare (Alltid kul med nya perspektiv)
Revisor
Folk i “hjälp-med-jobb”-svängen (Jobbcoach/CVtjänster/arbetsförmedlingen/a-kassan, både hur skulle det bli om vi får rejäl lågkonjunktur & hur man tar sig vidare i karriären)
Mentorer (Jan du har pratat om din mentor, hur hittade du en sådan? vad gör han rent praktiskt? vad får du ut? vad får han ut?)
Kanske några som är lite väl långt ifrån privatekonomi, men kanske allmänbildande ändå.
Special-tjänster att få upp ögonen för, efter @Skogstomten s underbara nedbrytning av bilköp undrar jag vilka andra typer av special-tjänster som är värt det? Finns det motsvarande för hus/lägenhetsköp? Resor? Hushållsnära tjänster?
Jag hade gärna sett att @janbolmeson och @carolinebolmeson gjorde ett nytt avsnitt med @Jonas-Opti igen. Lysa har varit med ett par gånger och jag upplever att det är Lysa samt Opti som är de två stora aktörerna på fondrobotmarknaden.
Hur tänker de kring investeringar?
Hur har de tagit fram sina olika riskprofiler 1-9 samt 100% aktier.
Hur kan Lysa ha så låg avgift medans Opti är dubbelt så dyr?
Deras tankar kring räntor och råvaror
Viss övervikt kring tillväxtmarknader
Deras planer inför framtiden?
Hur ser arbetet ut kring att hitta bättre/billigare fonder?
Nyligen gjorde de om räntedelen lite (bytte en fond samt kastade ut en fond)
Ja, lite blanade frågor helt enkelt
Jag själv har inte Opti (inte Lysa heller) men jag använder deras app vädigt flitigt för att jämföra fonder samt att jag i stort sett har kopierat deras portfölj nr 2, 6 och 9 i mitt eget sparande. Gillar deras sätt att konstruera en portfölj med aktier, statsobligationer, realobligationer, företagsobligationer och råvaror.
Jag hade väldigt gärna velat lyssna på ett eller flera avsnitt om bostad och bolån. Det är ju det allra största köpet för allra flesta och det finns så många delar att tala om. T ex
1.Hur skaffar man bolån? Bra att tänka på? Hur jämför man?
2.Hur funkar det med t ex pantbrev? Kontantinsats?
3.Vanliga fallgropar?
4.Hur amorterar man på bästa sätt?
Jag efterfrågar typ ett “avsnitt 99” fast för bostadsköp och bolån.
@MattiasA90@Jippie kul, och tack för de varma orden . Försöker svara så ofta jag kan mellan barnläggningar och bolagsbyggande, även om jag missar en del saker.
Ja jag är såklart gärna med igen om Jan vill det! Mycket som hänt sedan senast.
Att elpriserna nu är så höga gör att det framstår som motiverat att titta på olika aspekter av den frågan. Det skulle kunna handla om energibesparing, solceller eller andra varianter. En hel del saker som tidigare inte varit så tydligt lönsamma borde bli mer aktuella nu, särskilt för den som har hög energiförbrukning.