Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

Jag kan tänka mig en hel serie, där ni bjuder in gäster om tex.

• Misstag folk ofta gör i sin privatekonomi
  • Varför kunde vi som studenter leva på 7000-10000 i månaden men nu har betydligt högre omkostnader när vi tjänar mer.
  • Hur man får ner omkostnaderna genom att köpa begagnade prylar
  • Hur man kan öka sitt sparande genom att sälja av det man inte behöver.
  • Hur identifierar man saker man inte har behov av innan man köper sakerna. Vi köper ju ofta mänger med saker som vi föreställer att de ska användas till så mycket, men bara i själva verket glöms bort i en låda.
  • Hur jobbar man med att få bort sina laster av godis, rökning, spelande.
  • Hur kan man bekämpa ha-begäret när nya prylar dyker upp som man bara måste köpa.
  • Vilka omkostnader är det mest effektivast att effektivisera för sin privatekonomi.
  • Matbutiker, strategier för att inhandla mat så effektivt som möjligt.
  • Hur kan man välja ett billigare alternativ till saker man önskar utan att välja ett sämre (produkter, tjänster, upplevelser)
  • Hur ritar man upp sin privatekonomi så man får en effektiv överblick över den.
  • Hur förhandlar man boräntan bäst.
  • Hur kan man slå ihop lån för att få ner utgifter.
  • Amortering av olika typer av lån, hur, varför och vad är bäst
  • Bostadsköp, vad ska man tänka på för att inte hamna i en ekonomisk fälla.
  • Bilköp, vad ska man tänka på för att inte hamna i en ekonomisk fälla.
  • Hur får man upp sin lön.
  • Bästa strategier för löneförhandlingen.
  • Bästa strategier vid jobbsökande
  • Bästa strategier för att företag vill behålla dig som anställd.
  • Starta eget för dummies, steg för steg hur man gör på ett förenklat sätt.
  • Hur gör man för att få sidoinkomster utan att starta eget.
  • Inspiration på sidoinkomster
  • Hur kan man få sidoinkomster utan att tumma på fritiden allt för mycket.
  • Hur fungerar “hyr din arbetsgivare”-företag.
  • osv.
  • osv.
8 gillningar

Avsnitt om clean-tech, den sektorn och tillhörande bolag. Gärna intervjuer med VDar, typ Minestos eller SolTechs VD.

Som en del av dem mest filosofiska avsnitt hade jag velat lyssna på någon som är lite äldre, någon som har gått i pension för ett tag sen. Lite kopplat till Die with Zero, hur ser man livet när man är 70+? Hur tanker man på framtiden när man är i den ålder (både investeringsmässigt men också kopplat till personliga mål)? Helst också någon som inte har barnbarn då i dessa fall är det lätt att svaret blir att man fokuserar på sina barnbarn då.

7 gillningar

Mitt favoritavsnitt är avsnittet med Christian Lundström Tjurhufvud. Det skulle vara kul med ett uppföljningsavsnitt med honom.

3 gillningar

Hur man kan / bör ombalansera i denna nya världen. Vågar man lita på gamla korrelationer? Ombalansering kan också innebära en risk om man köper in sig mer och mer i en fallande marknad och därför kanske det är bra med längre intervall. Jag ser hemskt gärna ett avsnitt om detta. Vi behöver vägledning!

1 gillning

Hej @janbolmeson ! Det skulle vara kul med en intervju med Günther Mårder. Jag läste just din artikel om honom från 2015, det skulle vara intressant att höra hans tankar i dagsläget.

Och tack för det senaste avsnittet om rädsla! Väldigt fint, och hög igenkänningsfaktor!

6 gillningar

Val av pension Kap-KL vs AKAP-KR

1 gillning

Morgan Housel (The psychology of Money) har startat en podd! Riktigt bra i mitt tycke.

I avsnitt tre pratar han om ”the rules of the money game”, kan tänka mig att ni skulle ha mycket reflektioner på temat.

Om inte annat så rekommenderar jag podden och avsnittet varmt! ‎The Morgan Housel Podcast: Rules of the Money Game on Apple Podcasts

2 gillningar

Ett avsnitt om solceller och batterier. Med lite kalkyler osv… Bör gå att få till som ett sponsrat avsnitt.

2 gillningar

Lägger ett officiellt förslag här då @janbolmeson
Dags att prata vetenskapsteori!? Vad är värdet av forskning? Kan man argumentera mot vetenskapen? Hur förhåller man sig till faktaresistens? Hur källkritikar (sic) man? När når man konsensus?

Jakob Gudiol, som tidigare nämnts, är ju kompetent på området. Eller kanske Emma Frans, som säkert också vill prata om sin senaste bok Expertparadoxen. Eller båda!?!! Årets folkbildare ggr 2!! :exploding_head::tada::face_holding_back_tears::blush:

4 gillningar

Riktigt bra förslag. I second this suggestion, vad det nu heter på svenska…

Har suttit i för många engelsktalande styrelser och för få svenska, inser jag… :roll_eyes:
2 gillningar

+1 på det! :wink:

1 gillning

Detta med AKAP-KR vs stanna i KAP-KL är ju högaktuellt för många just nu och man vill ju inte göra bort sig totalt.
Tycker mest man hör från väldigt positiva JA-sägare. ”Byt!”
Vore intressant höra även från skeptikerna (om de finns där ute?)

1 gillning

Räntefonder. Försök att förklara det på ett mycket enkelt sätt samt ett bra generellt råd till de flesta om huruvida man ska investera i räntor. Tycker det är OERHÖRT svårt att förstå jämfört med aktier.

6 gillningar

Ett par år gammal, men grunderna förblir desamma så detta kanske är en bra början. https://www.youtube.com/watch?v=QW14qWB3AR0

1 gillning

Jag frågade ChatGPT:

Åh, jag ber om ursäkt för missförståndet. Så här kan jag förklara det på ett enklare sätt för ett barn:

En räntefond är som en spargris som många människor sätter sina pengar i. Spargrisen är inte bara din egen, utan det finns många andra som också sätter sina pengar i samma spargris. Pengarna i spargrisen används sedan för att köpa saker som ger ränta, till exempel böcker eller leksaker, och när spargrisen säljer dessa saker, får alla som satt in pengar i spargrisen en del av pengarna tillbaka. Detta kallas för avkastning.

För att sätta in pengar i spargrisen behöver man vanligtvis gå till banken eller en investeringsfirma, och sedan kan man välja vilken typ av spargris man vill sätta pengarna i. En räntefond är en typ av spargris som investerar i saker som ger ränta, och ger vanligtvis en säker och stabil avkastning.

Hoppas det här hjälper till att förklara det på ett enklare sätt!

ChatGPT ska inte användas för att ta reda på fakta då den inte är programmerad till det. Det den skriver är inte nödvändigt korrekt. Dessutom så gav svaret ingen nyanserad bild av räntefonder.

3 gillningar

Jag har länge velat ha mer diskussion om den absolut viktigaste resursen vi har: (det är inte pengar) … nämligen tid!

Det har helt klart förekommit rätt mycket i olika sammanhang, men jag välkomnar ännu mer om det går att få detta i fokus lite mer.

Jag tycker det är ganska lätt att förstå hur man ska göra för att spara pengar och hantera pengar.

Men hur får man mer tid ? FIRE är ju ett sätt att omvandla pengar till tid, finns andra sätt att skapa tid ?

Det finns säkert fler som känner att de älskar livet men samtidigt känner att de inte hinner med att leva det fullt ut.

3 gillningar

Jag tycker det vore kul med ett avsnitt om husbyte. I Sverige är det ett förhållandevis litet fenomen medan det i t.ex. USA och en rad länder på kontinenten är betydligt mer ”mainstream”.

Sedan många år finns ett antal olika nätverk för främst internationella husbyten. Det kostar en årlig medlemsavgift på kanske 1000 kr att vara med i ett sådant. Är det värt att betala för? Hur funkar sådana nätverk? Är det någon skillnad på dem?

Rent krasst är husbyte en hobby som rika människor ägnar sig åt. De flesta skulle rimligen ha råd att utan större problem betala för att bo på dyra hotell under semestern. Istället väljer man att bo gratis runt om i världen med det egna hemmet som ”betalning”.

I husbyten ingår oftast bil. Man har alltså normalt både ett fullutrustat hem och en bra bil på plats.
Många av de hem som läggs upp är av tydligt exklusiv karaktär. Det är absolut möjligt att få till sådana byten men det är förstås en fördel om du själv har något liknande att erbjuda själv

Att se husbyte som ett sätt att slippa betala för hotell är ofta att missa målet. Det finns så klart de som försöker göra det men det normala är göra husbytet i sig till utgångspunkten för semestern. Om du byter med t.ex. Italien är det sannolika att du kommer att komma till helt andra delar av Italien än de som finns i TUI:s katalog.

En intressant faktor är att ”adressen” inte alls har så stor betydelse när det gäller husbyte. Om jag som svensk skulle besöka en viss plats skulle jag förmodligen välja att bo i vissa områden. Den som har en villa i Bromma att hyra ut skulle då ha en stor fördel över den med en villa i Upplands-Väsby. Med husbyten är det inte lika självklart. En tysk eller amerikan har inte så noga koll på vad Bromma är för ställe. Med hög standard i hemmet, snygga bilder och välskriven annons är det mycket sannolikt att kunna göra Upplands-Väsby till ett minst lika attraktivt alternativ som Bromma. Att det ligger nära Arlanda är ett stort plus.

På motsvarande sätt kan man tänka om Sverige i stort. Det ensidiga fokuset på Skåne, Öland , Gotland, Västkusten och Stockholms skärgård gäller inte utanför Sverige på samma sätt. Viktigare är att ha ett bra objekt. Västerås, Örebro eller Karlstad skulle helt klart stå sig bättre internationellt än som ”semesterresmål” i Sverige.

Många som sysslar med husbyte har det som livsstil. En del är pensionärspar som har tid att göra flera olika husbyten varje år. En annan stor kategori är barnfamiljer. Fokus ligger för dem snarast på mer påkostade semestrar under sommaren. Generellt är många erfarna när det gäller resande. Många ”vanliga” ställen och typer av ställen har man redan varit på. Att via husbyte komma till icke-turistifierade miljöer är då attraktivt.

2 gillningar

Jag vill ha ett “mjukt” fördjupande avsnitt om värderingar kopplade till ekonomi.

De avsnitt som har haft mest påverkan på mig är bland annat några av era tidiga avsnitt. Jag tänker ofta på det ni har sagt om att det går att se på ens persons ekonomi vad som är viktigt för hen.

Tyvärr återspeglar inte min ekonomi mina värderingar, eller iallafall det jag påstår är viktigast för mig. Jag tänker ofta att jag ska ta tag i det sen men sen kommer inte av sig självt… Jag tror till och med att det var anledningen till att jag hade ett långt uppehåll från er podd, att jag inte orkade se den sanningen (nu har jag lyssnat ikapp senaste årens avsnitt :slight_smile: )

Jag skulle gärna höra era @janbolmeson och @carolinebolmeson reflektioner kring hur/om er ekonomi hänger samman med era värderingar. Vad ni tycker är viktigt. Eller hur ni skulle vilja ha det.

4 gillningar