Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

Tack för alla kommentarer. Tänkte bara säga att jag följer tråden och att era förslag inte bara hamnar i något svart hål. :heart:

4 gillningar

Jag skulle gärna veta mer om styrelsens arbete i ett företag, hur detta kan se ut. @janbolmeson jag vet ju att du med flera har erfarenhet kring detta.

1 gillning

Kolla gärna denna:

:smiley:

En annorlunda fråga inom pension som jag tror att många har glädje av är ITP2.
Som standard så utbetalas den från 65-års ålder.
Nya pensionsåldern är 67 år.

Vad tjänar man egentligen på att fortsätta jobba när man riskerar statlig skatt på tjänstepensionen?

En annan ständig fråga är hur man kan resonera runt semester, vad är en normal budget? Oavsett om man lägger det på Tylösand, Gotland, medelhavet eller Dalarna så bör ju budget för en familj se hyfsat lika ut?

Jag skulle vilja se ett avsnitt och köp och innehav av fritidshus. Jag skulle framför allt vilja förstå bättre hur marknaden fungerar och hur den skiljer sig från den vanliga bostadsmarknaden. Det har skrivits en del i media men jag saknar ett heltäckande narrativ som förklarar logiken i när priserna går upp/ner i förhållande till den ordinarie bostadsmarknaden, som kan reda ut prisutvecklingen långsiktigt i olika områden/segment och sådana övergripande frågor.

4 gillningar

Riktåldern är irrelevant när det gäller ITP2 då det är procent på lön som gäller.

1 gillning

Jag tjatar vidare om ett avsnitt (eller flera) om uttagsstrategier i samband med att man slutar jobba, primärt fire men även ”normal” pension.

15 gillningar

Ok lägger till det eftersom det verkar finnas momentum just nu.

• Räntefonder (igen)
  • Syften med typer av räntefonder
1 gillning

Skulle ju vara intressant om ni fick tag på nån att prata med kring SFDR, taxonomi samt kommande EU lagstiftning kring vilken information som fonder måste redovisa,

2 gillningar

Ett avsnitt om hur man optimerar sin portfölj genom att ta dom bästa aktörerna på marknaden gällande dom bästa fonderna till lägst pris. Alltså att dela upp sitt sparande på de aktörer som erbjuder bäst avgift på den bästa och bredaste globalfonden, bästa aktören som erbjuder bredaste o billigaste tillväxtmarknadsfonden billigaste aktören på den bredaste Sverigefonden osv.

Alltså den billigaste portföljen utdelat på marknadens alla aktörer.

Jag uppfattar den här idén som lite konstig men tänker att det säkert finns någon logik i det hela. Att identifiera ”bäst alternativ” i olika genrer är ju i sig vettigt.

Exakt, det är ju det som blir fel skattemässigt om du vill jobba vidare från 65.
Då får du ju troligtvis skatta bort en större dela av din ITP. det var alltså inte en fråga, utan ett påstående som många inte är medvetna om.

1 gillning

Annars finns ju andra svenska personer som pysslar med crypto. Ivan on Tech (Ivan Liljeqvist) till exempel som har närmare en halv miljon följare på YouTube. Vill man ha någon mer seriös så finns Rick Falkvinge som tidigare var ledare för Piratpartiet och som deltagit väldigt friskt i Bitcoin.-debatten. Sedan har vi Eric Wall som är ett slags mellanting mellan Ivan och Rick i att han har extremt mycket kunskap om fältet samtidigt som han kan mema rätt friskt.

Sedan tycker jag att det skulle vara intressant att bjuda in någon riktig libertarian som var kritisk mot det nuvarande systemet i största allmänhet, exempelvis mot Riksbanken. Här är den enda jag kan komma på Klaus Bernpaintner, men det finns säkert en uppsjö av folk.

1 gillning

Finns även Knut Svanholm som skrivit ett par böcker om Bitcoin. Han skulle vara en bra gäst.

Önskar avsnitt kring kostnader för att äga jämfört med att hyra bostad (för svenska förhålllanden).

Inspiration kan tas härifrån:

6 gillningar

Jag föreslår ett avsnitt med doktorn i beslutsvetenskap Ari Riabacke med eller utan hans fru Mona som också är doktor i beslutvetenskap :slight_smile: De driver Beslutspodden, tror bestämt att Charlie Söderberg varit där en gång.

Tänkte ett avsnitt om vad vi bygger investeringsbeslut på när det gäller mer än kalla fakta och statistik.

Ari matchar definitivt @janbolmeson i antal ord per minut :wink:

2 gillningar

Jag tror mig nyligen ha hittat den sista pusselbiten till FIRE planen och till pensionen: statsobligationer.

Jag hittar inte mycket alls om var och hur man handlar med statsobligationer direkt (alltså inte i fond). Dvs att äga direkt och hålla till maturity.

Har ställt någon fråga här också utan svar.

Uppsidan med att veta exakt vad man kommer få och inte minst när, innan man trycker på köp är väldigt tilltalande. En liten del av FIRE portföljen kan med fördel ligga i en stege av obligationer. Det går ju att förplanera sina pensionsutbetalningar många år in i framtiden på det sättet, med bra riskjusterad avkastning dessutom.

Vill gärna ha mer om detta.

1 gillning

6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Jag har börjat undra mer och mer kring vad fond-hoppande kostar i förlorad avkastning. Då det oftast tar ett par dagar vid varje byte att landa i den nyinköpta fonden.

(En undran som väckts i chatten, där fond-hoppande pratas om flitigt.)

Vore ett intressant ämne att ta upp och räkna lite på.

4 gillningar

Så här brände jag min första miljon konsten att inte dö med alla pengarna k v a r på kontot

Jag sparade mig rik intervju med någon som lyckats (vem?) uppnå det många här jobbar för

Kvinnorna i finans eller ja, egentligen vem som helst som inte är medelålders vit man hade varit intressant att lyssna till. Hur lyckades de med jobbet och hur investerar de själva?

Vad är lycka? Lyssna till forskare och andra förståsigpåare inom ämnet

2 gillningar