Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

Ett avsnitt om risker med kredit och konsumtionslån vore toppen, kanske mer riktat mot låginkomsttagare.

Sen kanske även bjuda in Försäkringskassan eller Kronofogden igen, på temat att fler hamnar hos den senare, på grund av den förstas nya regler.

Rätt stora ekonomiska risker om man råkar fylla i en blankett fel, omedvetet eller medvetet. Som jag tror många inte inser.

6 gillningar

Ekonomisk prepping inför ev krig. Hur skyddar man sitt kapital, så man inte står där med noll om kriget utbryter och man behöver fly? Kolla Ukraina- de som flydde och hade kapital, deras pengar gick ju inte ens att få ut (om jag minns rätt) utomlands? De går att använda inom landet, men om man vill fly? Jag har hört om alternativ där man kan ha kort med andra valutor som en slags reserv. Men det måste finnas fler sätt att investera sitt kapital så det inte går förlorat? Det kanske har pratats mycket om det, eller att det är en ev självklarhet där de flesta redan har kunskap- och därför pratar man inte om det. Men jag tror inte jag är den enda som undrar “vad händer med ens pengar om det blir krig, och hur skyddar jag kapitalet så jag kan ta med kapitalet vid en flykt?”

5 gillningar

Avsnitt om gemensam ekonomi |Rättvis fördelning av månadskostnader mellan par:

Olika tillvägagångssätt, t.ex. bruttolönefördelning, nettolönefördelning, faktisk inkomstfördelning? Ska fördelningen lämna samma marginal i bådas ekonomi (vilket möjliggör samma månadsspar?) Vad är mest rättvist?

Separata lönekonton men gemensamt konto med insättning? Samma lönekonto?
Hur tar man upp ojämställd ekonomi i ett förhållande på bästa sätt?

Någon expert på området att intervjua?

6 gillningar

Kan ni göra ett avsnitt om utmanarna till Avanza och Nordnet?

Montrose och kanske även Savr verkar närma sig deras funktionalitet och pressa priserna.

Sen finns ju Levler, Fondo, Kiwi trader, men kanske lite för mycket i ett avsnitt?

4 gillningar

Detta är bara en del av frågan. Du har även hela komplexet med testamenten, äktenskapsförord, livförsäkringar etc.

De här ämnena har tagits upp i podden var för sig men utan någon övergripande bild. Man tittar på varje grej separat och utgår från någon sorts typfamilj representerad av Jan och Caroline.

Jag tycker att mer fokus borde läggas på de ”icke-typiska” förhållanden som ändå är ganska vanliga. Jag tänker exempelvis på:

1. Stor åldersskillnad mellan makar/sambos
  2. Stor inkomstskillnad mellan dito
  3. Barn från tidigare förhållanden, hos den yngre/äldre/rikare/fattigare parten
  4. Att ”balansera” barn från olika förhållanden, det nuvarande och olika tidigare.
  5. Barn och tillgångar i olika länder.

Frågan skulle alltså inte vara att ge givna svar utan mer att titta på överväganden. Jag har själv börjat titta på livförsäkring för mig själv, utifrån min situation idag. Min preliminära slutsats är att livförsäkring inte är givet. Min alternativa lösning är att:

1. Lägga pengar på hög
  2. Bli skuldfri
  3. Göra renoveringar på huset

Hade jag haft frågan uppe tidigare i livet hade slutsatsen blivit annorlunda. Det finns så klart poänger med livförsäkring ändå men bilden är inte given när man är medelålders och hyggligt etablerad.

1 gillning

Skulle gärna vilja ha ett eller ett par avsnitt om hur och vad man ska tänka på när man uppnått sitt FIRE kapital.

Tänker hur kan en portfölj se ut beroende på om man är lean eller fat FIRE om det ens är någon skillnad?

Hur det ser ut skattemässigt när man går tidigare än planerat?

Hur ska man tänka kring tjänstepensionen med lite olika scenarier.

Sådana frågor och liknande skulle iaf jag vilja veta mer om. Ser att det har skrivits en del om dessa frågor i forumet och vore skoj om ni gjorde avsnitt om dessa också då jag tror att många här skulle uppskatta det :smiley:

1 gillning

Vore bra med ett avsnitt om hur man ska tänka när sparhorisonten minskar. Ska man månadssälja?

Tycker inte jag noterat en sån funktion hos Avanza eller Nordnet av någon anledning :thinking: :stuck_out_tongue:

Det vore kul att höra en intervju med Göran Andersson från https://sparsamskatt.se/. Han driver flera bolag och säljer rådgivning kopplat till skatt och utvandring. Både relevant för att ta ut tjänstepensionen till låg skatt, och göra exit från ett svenskt bolag.

4 gillningar

Jag skulle vilja se ett ämne om att “Skapa trygghet”. Det skulle också kunna ses som att “Skapa jämställdhet” om man vill. Med det menar jag att titta övergripande på olika metoder för att skapa trygghet för sig själv, sin partner och eventuella barn. Poängen skulle vara att jämföra de olika metoderna sinsemellan, inte att snöa in på detaljer kring en specifik metod.

Med trygghet menar jag här ungefär följande scenarier:

1. Man går i pension och får betydligt lägre inkomst. Här ingår att ens partner eller en själv går bort. Man behöver klara sig på en inkomst.
  2. Man blir får omständigheter som gör att man inte kan behålla sitt jobb
    och behöver klara sig på lägre inkomst. Det kan alltså handla om en stor mängd olika orsaker men där slutresultatet ekonomiskt blir samma. Det kan även handla om att ens partner behöver göra samma sak. Effekten blir i alla fall att hushållets inkomst minskar.

Scenariot skilsmässa tänker jag är lite separat. Huvudidén skulle typ vara att man är fast besluten att leva tillsammans, att hjälpa varandra genom allt det svåra men att ha gjort kloka val tidigare i livet som gör att den svåra situationen går lite bättre att hantera.

Jag tänker mig att de val man kan göra är en kombination av “aktiva” och “passiva” val. Med aktiva val menar jag typ en produkt som man köper. Med passiva val menar jag att t.ex. ha ett jobb med kollektivavtal. Någon kan invända att det inte finns någon skillnad men för de flesta på arbetsmarknaden är kollektivavtal en grundläggande grej. Det är relativt smala grupper som står inför valet mellan kollektivavtal eller inte och kan tycka att “det är bättre utan”.

Sådana alternativ som jag tänker mig kan vara aktuella är:

1. Privat sparande. Lägga undan pengar varje månad i fond.
    Genom testamente kan dessa skapa trygghet.
  2. Livförsäkringar
  3. Bolåneskydd
  4. Efterlevandeskydd i olika pensionslösningar
  5. Bli skuldfri, alltså ha ett gemensamt billigt boende

Det finns säkert fler varianter än dessa men detta var vad jag kunde komma på spontant. De frågor som jag tänker vore vettiga att titta på är:

1. Vilken lösning är generellt billigast? Man kan säkert tänka olika kring det men det är intressant att resonera kring.
  2. Är den billigaste lösningen också den som man bör välja först, om man bara ska ha ett “skyddsnät”?
  3. Vilka lösningar passar yngre resp. äldre personer?
  4. Hur kan olika lösningar substitueras? Jag menar att om man t.ex har ett sparkapital på 2 mkr och är normalinkomsttagare så kan det ta bort behovet av en livförsäkring. Detta var nu ett exempel men man kanske kan tänka sig olika ekonomiska nivåer där en viss lösning inte är lika nödvändig.

Min utgångspunkt är att alla lösningar har kostnader. De kan se olika ut men de fungerar ungefär som fondavgifter. Någon har räknat på det hela och det finns en bakomliggande kostnad för varje lösning. På forumet är det populärt med indexfonder för att de är billiga. Här skulle alltså fokus bli att applicera samma tänk som för indexfonder på större vägval. Man kan tycka att det är att jämföra äpplen och päron. Till någon del stämmer det men de har ju också olika kilopriser i fruktdisken på ICA.

1 gillning

Jag skulle gärna se/höra ett avsnitt om Montecarlo-simulering för svenska förhållanden.

Ofta refereras det till @axr s tråd Gör din egen FIRE/pensions-simulering! En förifylld MonteCarlo-simulering för svenska förhållanden som du kan köra själv och ändra i - Nr 111 av RoadToFire som känns som att den egentligen har svaret på ganska många frågor i stil med ”vågar jag köpa huset x” eller ”kan jag jobba 75%” eller ”kan jag gå i pension vid 55?”.

Men som @axr skriver så ser det nog krångligare ut än vad det kanske är. Skulle vara väldigt kul och nyttigt att höra er testa och prata er igenom ett par fiktiva scenarier. Kanske med @axr som gäst?

(Allra helst skulle jag ju vilja att någon programmerade en svensk version av simuleringen för svenska förhållanden så man slipper räkna i dollar och hitta på workarounds för att omvandla amerikanska system till svenska, men den som väntar på något gott…)

8 gillningar

Ja ett avsnitt om en svensk Montecarlo beräkning vore fint.
En FIRE kalkylator som tar hänsyn till svenska förhållanden vore drömmen :smiling_face:.

Jag har mailat minpension.se & Pensionsmyndigheten och frågat om de kan fixa så man kan lägga till ens ISK konton som “privat pension”. Fick svaret att det inte går då det beskattas annorlunda än pensionen. Det vet jag ju men tycker någon händig programmerare på Pensionsmyndigheten kunde reda ut det :wink:. Men det är klart… Pensionsmyndigheten vill väl att Sveriges befolkning jobbar så länge som möjligt :joy:.

4 gillningar

Jag har just börjat läsa Den intelligenta investeraren i nyutgåvan med kommentarer av Per H. Börjesson. Det är en klassiker av Benjamin Graham – Warren Buffetts läromästare – och anses av många vara en av de mest inflytelserika böckerna som någonsin skrivits om investeringar.

Det som gör boken särskilt intressant är hur den går på djupet kring investerarpsykologi, riskhantering och vikten av att tänka långsiktigt. Med Per H. Börjessons svenska kommentarer blir innehållet mer lättillgängligt och konkret för svenska sparare, vilket gör boken ännu mer relevant för dagens investerare.

Det vore väldigt intressant att höra ett RikaTillsammans-avsnitt om denna bok – med era reflektioner, favoritinsikter och tankar kring hur Grahams filosofi lirar med er egen strategi. Många av Grahams principer – som att inte försöka tajma marknaden, vikten av disciplin och att hålla sig till en strategi man förstår – känns ju som att de går hand i hand med den passiva, långsiktiga strategi ni ofta lyfter fram.

Men finns det kanske också någon motsättning? Graham talar ändå en hel del om att analysera värde, välja rätt aktier och bedöma säkerhetsmarginaler – vilket kan uppfattas som mer aktivt än den globala indexstrategi ni förespråkar. Hur ser ni på det?

Ett förslag på avsnitt som jag tror skulle kunna bli väldigt intressant!

3 gillningar

Jag skulle vilja se ett avsnitt om den nya privatuthyrningslagen. Jag funderar lite löst på att köpa ett andra boende (äganderätt hus) och hyra ut det i mer varaktig form. Det vore intressant att reda ut detta scenario.

Eftersom det varit en del bedrägeriskandaler inom kryptoinvesteringar, och här har kommit upp flera trådar om pyramidspel och ponzibedrägerier men även antydningar om att hela ekonomin är något liknande verkar det va både ett relevant och förvirrande ämne. Det kanske är på sin plats med ett utbildande avsnitt om olika typer av investeringsbedrägerier, hur man känner igen dem, undviker att gå på dem och vart man vänder sig om man stöter på ett. Kanske med någon gäst ifrån ekobrottsmyndigheten eller liknande.

5 gillningar

Nu börjar det bli en rejäl uppsjö av plattformar att välja mellan och vore kul att se ett avsnitt med djupdyk i alternativen, avgifter, kontotyper osv, säkert skrivits spaltmeter här på forumet, men inte sett ett avsnitt om detta.

Funderar själv på att byta mitt “primära” konto men vet inte om det är värt det sneglar på Savr och Montrose främst.

3 gillningar

Man får ha i åtanke att boken skrevs 1949. Den första indexfonden släpptes i princip när Benjamin Graham dog på 70-talet.

Han hade nog inte skrivit på samma sätt om den skrevs idag. Eventuellt att han hade förespråkat (den vetenskapligt förankrade) värdefaktorn då.

Men jag håller med. Väl värd ett avsnitt!

2 gillningar

Vore kul med mer nördiga avsnitt om olika typer av investeringar såsom skog med mera. Vet att ni ha något/några avsnitt. Men det finns mycket mer att prata om.

2 gillningar

Klok aspekt på det!