Originalartikel när tyvärr bakom paywall på aktiespararna
Bitcoin, certifikaten, treasury företagen osv.
Vore lite kul att gå genom Strategy och deras bitcoinstrategi, därtill deras olika nya aktieinstrument STRK, STRF, STRD.
Strategin har ju spridit sig till flera företag nu varav minst 3 st i Sverige (H100, K33, Greenmerc)
Strategin är ju egentligen något som kan appliceras på andra tillgångar än just BTC.
Hade gärna sett en podd med Gunther Mårder.
Just ämnet vet jag inte riktigt.
Men kanske en diskussion kring lyx och dess egentliga kostnad, till exempel att mer lyx kan kosta en tidigare pension.
Det vore intressant att få veta hur mycket av hans snåla image som är myt och vad han faktiskt gör. En del saker som skrivits i media har framstått som överdrivna.
Jag tycker det vore intressant med ett avsnitt som fördjupar sig i sambandet mellan indexfonder och momentumstrategier. Det finns ju ett resonemang om att marknadsviktade index till viss del har en inbyggd momentumkomponent – eftersom bolag som går bra får större vikt, medan svagare bolag faller ur indexet.
Ett sådant avsnitt skulle inte behöva handla om att “slå index”, utan snarare hjälpa till att förstå varför indexfonder faktiskt fungerar så bra för så många investerare – och kanske belysa några av de mekanismer som ligger bakom deras långsiktiga styrka.
Har under dagens stormoväder sträcktittat på Grand Design Sverige. Efter tredje avsnittet så kom frågan upp i mitt huvud om varför de flesta av dessa projekt drar iväg så enormt i budget?
Sen, kom jag på att mycket säkert beror på glädjekalkyler och optimism.
Kanske kan vara en idé till ett avsnitt? Hur man planerar ekonomin kring ett husbygge, fallgropar, möjligheter och bra att veta.
Vore extra kul med 1-3 gäster, kanske en arkitekt, en byggare och en bygglovshandläggare.
Det är rätt ledsamt att se vissa familjer som kör sin ekonomi och ofta sitt mående i botten på grund av en fin husdröm.
Kundkännedom. Intervjua nån av bankerna om hur de jobbar mot penningtvätt. Vad kan man göra för att undvika att få sitt konto spärrat? Hur gör man för att minimera tiden man behöver lägga på att svara på frågor etc. Vad tycker de själva om lagen, skulle de vilja ändra nåt?
Grand Design, snarare än produktionsvänlig design? Påverkar säkert en del iaf.
Bästa top 3 länderna att pensionera sig i, skulle vi i denna forumtråden väldigt gärna se ett avsnitt om @janbolmeson ![]()
MvH Stefan
Håller med till fullo!
Det känns som om det finns ett stort och uppenbart behov av detta.
Diskussionen om bankernas arbete med kundkännedom och mot penningtvätt dyker upp i var och varannan tråd här på forumet.
@Oliver.Allemog glöm inte att boka upp Morgan Housel för intervju inför släppet av hans nya bok The Art of Spending Money: Simple Choices for a Richer Life
@Oliver.Allemog glöm inte att boka upp William/Bill Bengen för intervju om hans nya bok A Richer Retirement: Supercharging the 4% Rule to Spend More and Enjoy More
Jag lyssnade nyligen på SR:s dokumentär om Markus ”Notch” Persson. Han verkar vara en spännande person.
Han har ju mycket pengar men verkar ändå ha haft som målsättning att göra sin grej och inte att just tjäna pengar. Pengarna verkar han mest spendera.
Det vore roligt att höra honom prata om attt just göra sin grej och inte pengar. Kanske vore det möjligt att han kunde vara öppen för det. Pengar uppfattar jag, och förmodligen han också, som rätt tråkigt.
Haha, varför inte bjuda in Spotify‘s VD ok? Miljadärstimmen! ![]()
Det är inte samma sak. Poängen med Notch är att han inte alls var intresserad av att bygga företag och hantera alla de frågor som var kopplade till det. Han ville vara nörd och göra sin grej. Han är motsatsen till Daniel Ek.
Detta blev lite av en vägg, jag vet inte riktigt vart jag skall lägga detta men jag tror detta är bästa tråden.
@janbolmeson Jag har suttit orimligt länge på https://www.lånforum.se/ senaste dygnet efter att det blev omnämnt i en diskussion i en annan tråd.
Det finns ett enormt antal människor som är lägre än nivå 1 (0-100k sek) i nettovärde. Även om man räknar med pension.
En skulle kunna kalla det nivå 0, men personer som har miljonbelopp i skuld, med räntor som är 10-40%. Det har fått mig att tänka på hur det i senaste avsnitten och trådarna har pratats om hur en viss strategi bara räcker så långt och vid en viss punkt måste man byta strategi för att komma till nästa nivå. Och på denna nivån är det HELT andra strategier, exempelvis:
- Hur får jag skuldsanering.
- Hur får jag ett så bra lån som möjligt med lågt UC-score.
- Vem ger bästa samlingslånet utan säkerhet.
- Hur undviker jag kronofogden i situation X.
*Hur får man livet att gå ihop när man har löneutmätning.
*Kan man öka bolånet när man har blancolån på 700k+?
Detta är bara några av de saker som diskuteras på “nivå 0”
Jag skulle påstå att det är här som forumet, podden, webbsidan kan vara till mest hjälp. Dels för att det finns mycket kompetens här, men också för att det är de första nivåerna på trappan som är viktigast, när man väl kommit till nivå 3 så är det bra, finns egentligen inget enormt behov att ta sig högre även om det är najs.
Men att ta sig ur nivå 1 eller till och med 0 är livsviktigt. Pengar gör en nödsituation till ett ickeproblem eller i värsta fall en oläglighet. ex:
på nivå 2-3 bilen går sönder:
Ugh, måste lämna in bilen på verkstad och skaffa en hyrbil i 4 dagar.
På nivå0-1:
Jag måste ta ett sms lån för att kunna hyra en bil i några dagar.
I första scenariot är du back några tusenlappar och det suger, men det är vad det är, i andra scenariot har du dragit på dig ett smslån på några tusenlappar med 10-40% plus uppläggningsavgift på 495, faktura avgift på 45 sek i månaden och du avbetalar det hela på 24 månader.
Summa summarum tror jag att till serien om nivå 1-6 borde det även finnas ett avsnitt och information om hur man faktiskt tar sig till nivå1 när man är i “hålet” Finns enormt mycket möjlighet till content här, både rent praktiskt, hur gör man i X-läge men också den emotionella sidan. Hur hanterar man att ha en inkomst på 22k netto och räntekostander på 15k?
Är det ens lönt att fortsätta försöka? ska man satsa på skuldsanering? hur gör man osv.
Skulle även vara intressant att göra avsnitt i podden liknande personporträtt. men människor som är på nivå 0-1-2-3, prata med dom om hur de startade, vart de är och hur de kom dit. Även om det är intressant med fastighetsmoguler osv. Så är det en helt annan dimension än någon som försöker att inte bli vräkt varje månad.
Vet inte ens om jag har fått fram vad jag ville ha sagt, men jag ser att det finns många som behöver hjälp med sin ekonomi som sitter i skiten och jag tror detta forumet och er podd har möjligheten att göra det.
Jag har hört att det som gör att dessa människor inte ligger under svältgränsen dels är halvkontroversiella grejer som billig energi och konstgödsel/ tillsatser som sänker priserna på mat.
Dels en kulturell grej som hålls fram i boken
“The WEIRDest People in the World: How the West Became Psychologically Peculiar and Particularly Prosperous”, en bok av Joseph Henrich (2020)
och
“Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty” (2012) av Daron Acemoglu och James A. Robinson.
De är vad jag förstår opolitiska eller adresserar grejer “under” politik. De adresserar grunden till att nivå 0-1-2-3 idag lever på mer än 10kr om dagen, den historiska standarden.
Vore intressant att höra hur den bilden går ihop med verkligheten för någon som på riktigt kämpar med det ekonomiska. Och ffa någon som har rötter i ett land där den ekonomiska standarden är lägre än den lägsta här. Vad är de praktiska och konkreta skillnaderna? Är det mer ensamt att vara fattig här? Svårare och mer ointuitivt att navigera olika institutioner och krav, kanske?
Efter att ha bott några år i ett land med lägre ekonomisk standard är min bild att de främsta skillnaderna är:
- Avsaknad av socialt skyddsnät och tydlig stress hos många pga. detta.
- Behov av att spara privat för att täcka många hypotetiska kostnader som man i Sverige inte behöver tänka på alls.
- Större beroende av familj och vänner för att hantera svåra situationer.
- Motsvarande behov av att bidra till att betala för närståendes kostnader för. t.ex. vård.
- Mer kollektiv kultur på många områden.
- Mindre individuell frihet och lägre fokus på konsumtion och självförverkligande.
Hur mycket varje individ är präglad av detta varierar förstås något men detta är den stora bilden.