Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

Ja. Ett avsnitt om hur viktigt det är och hur man gör för att ställa om från ett brist till ett överflödstänk. När media rapporterar om hur tjärvt det är för alla och och många inte påbörjar någon ekonomisk resa på grund av uppgivenhet. Det finns för lite pengar och alla andra vill ta dem från mig. Och det blir bara sämre.

Det skulle behövas en ekonomisk faktfullness. Det blir långsamt bättre. Det finns mer pengar och är lättare att tjäna dem nu. Inte lätt. Men mindre skitjobbigt än det varit innan. Det är lättare att göra en ekonomisk resa nu än innan med tex skattefria ISK, nätmäklare i mobilen och billiga indexfonder. Inte lätt. Men mindre skitsvårt än innan. Folk försöker inte ta dina pengar. De byter till sig dem. Och de byter till sig mindre och mindre för samma saker… om du fortfarande nöjer dig med samma saker. Det är inte billigt att leva. Men lite mindre skitdyrt än innan. En fråga som jag är osäker på är intjäningen. Jag hörde för något år sedan att den genomsnittliga 40åringen tjänade dubbelt så mycket som sina föräldrar när de var 40 i köpkraft räknat. Och a när bensinupproret var som störst hörde jag att man kunde köra många er mil på en månadslön då än på den tiden de jämförde med för att påstå att bensinen blivit dyr. Men om nåt av detta stämmer vet jag inte. Vore något att kolla upp inför ett sådant avsnitt.

Just nu är vi inne i en svacka när denna långsiktiga trend är svår att se. Och många behöver bli påminda om att hoppet finns, framtiden är troligen ljusare och att resan är värd att starta.

4 gillningar

Ett avsnitt om mindset som är hämmande för ens ekonomiska och mentala resa och bättre mindsett att byta till. Tar ett axplock av mina egna gamla fördommar som jag var tvungen att ta mig ur innan jag såg resan jag skulle börja på.

Tex Det finns för lite pengar och de är svåra att få tag i - Det finns trillioner och folk byter dem med varandra hela tiden.

Alla vill ta mina pengar. - Deflesta vill välvilligt byta bort något mot pengar för att de vill byta bort pengar mot något de värderar högre. Precis som du.

Andra har så stor previlegier. Det är kört för mig. - Vi börjar alla på olika ställen. Många previligierade gör inget av sin fördel och många framgångsrika började sämre an din position. Det är vad du gör för att förbättra dig själv och din position, hur länge och hur fort du gör det som mavgör hur långt du kommer, lika mycket som var du började. Gör vad du kan för att förbättra oavsett var du är.

Rika är dåliga - De rika gör tydligen nåt bra, hur kan jag ta efter?

De rika har lurat till sig sina pengar. - De rika har varit bättre på att byta bort något andra betalar mycket för. Hur kan jag ta efter?

De rika vill hålla andra fattiga - De rika vill kunna byta till sig mycket pengar, så ju mer andra har desto bättre för dem också. Och det vet de om och försöker ofta hjälpa andra komma igång på sin resa. Om du inte föraktar dem utan ber dem om råd kan du komma långt.

Aktieägare är giriga och själ pengar som annars skulle gått till anställdas löner - Att investera i ett företag är att låna ut pengar så att de anställda har något jobb att gå till. Det är också en tjänst värt att betala för. Ett företag är inte ägare mot anställda. Det är ett sammarbete för bådas vinning. Dra in mer pengar till dem och du blir värd en högre lön.

Börsen är ett lotteri där folk plötsligt blir av med alla pengar. - Börsen är resultatet av allt världens företagande. Var med och bidra genom att låna ut pengar och få del av vinsten genom att äga allihop.

Folk med dyra saker är skrytisar med låg självkänsla. - Folk har alla möjliga intressen och kan ha den dyra saken för att de älskar den och har självkänslan nog att våga sticka ut. Att inte våga köpa sin drömbil, klocka, jacka, väska i rädslan för vad kompisarna ska tycka är inte högre självkänsla. Respektera andras intressen och fråga hur de fick råd istället för att snacka skit om dem. Så kan du lära dig nåt och lägga dina pengar på det som intresserar dig. Det sticker säkert i ögonen på någon annan och då får man igen för sittskitsnack om andra.

4 gillningar

Håller med ett antal föregående talare som nämnt möjligheter och utmaningar för utlandssvenskar och lyssnare i andra länder.

Kanske inte ett avsnitt per land det bor lyssnare i, men några infallsvinklar kunde vara:
-begränsad och obegränsad skattskyldighet och dess koppling till schablonbeskattning.
-alternativ till de fina fondrobotar och nischbanker Sverigesvenskar är bortskämda med, t ex vilka brokers och ETF:er som finns tillgängliga inom Europa.
-SINK och pension utomlands
-svårigheter (och möjligheter?) som följer av att vara U.S. person, med FATCA, FBAR, deklarationer osv.
-Internationella skolor, överföring av betyg, TISUS

Om det känns som att Rikatillsammans redan hittat en mer eller mindre optimal lösning för Svensson, och det är svårt att hitta inspiration till nya ämnen så öppnas oändligt många komplexiteter när man lyfter blicken utanför Sveriges gränser.

Intressanta gäster kunde kanske hittas hos Svenskar i Världen, Cederwalls, UD, ambassader, Kommerskollegium, svenska kyrkan i utlandet osv

3 gillningar

Många här på Rikatillsammans siktar på FIRE. Ett problem är dock bostadslån. Även om man är nöjd med sin levnadsstandard och sitt boende så kan omständigheter i livet göra att man behöver byta bostad, eller man kanske vill köpa en sommarstuga. Bankerna tittar ju nästan enbart på löneinkomst. Att inte ha några bostadslån alls kräver en helt annan nivå av FIRE-kapital. Finns det strategier där det går att leva på sitt kapital och ändå få vanliga bostadslån?

Samtidigt har den som är skuldfri lägre och mer förutsägbar utgiftsnivå i RE än den med lån.

Ja, det är ju det bästa, men dagens fastighetsmarknad bygger i princip på lån med ränteavdrag och låga realräntor. En 50% lånenivå som man lätt kan betala med avkastningen på kapitalet borde vara väldigt säkert för en bank med pant i fastigheten.

  • Intervju med den monetärt rikaste personen som ni kan hitta som har gjort sin egen rikedom (dvs inte gamla pengar).

  • Intervju med någon som vunnit en rejäl slant (säg +50M) på spel.

  • Intervju med någon som förlorat allt (e.g. Per Holknekt).

Inte helt lätt att hitta en villig person i dessa kategorier inser jag, men hade varit intressant att lyssna på.

9 gillningar

Det vore väldigt kul med ett avsnitt om olika typer av multigenerationell förmögenhet, arvsskiften och rikedom i familjen. Det är ett stort ämne, såklart, men också väldigt spännande.

1 gillning

Ett avsnitt om hur man genomskådar ett investeringsbedrägeri, pyramidspel eller liknande vore intressant.

Att bara använda principen “låter det för bra för att vara sant” räcker inte riktigt. Man vill ju inte missa unika tillfällen, men man vill inte heller berika individer bakom bedrägliga upplägg.

Mycket snack i min närhet om upplägg som låter för bra för att vara sant, men en del bekanta ger sken av att ha lyckats och jag grunnar på saken (vill inte avslöja mer)

Intervju med någon eller några som är i början av sin ”ekonomiska resa”, gärna med ett årligt uppdateringsavsnitt :slightly_smiling_face: Tänker att man kan ha med några stycken eftersom det finns risk att någon/några faller bort med tiden (livet kommer mellan osv).

4 gillningar

Per H verkar ju vara en fantastisk person! Humoristisk och ödmjuk. Har hört honom intervjuas i radion. Mycket spännande. :slight_smile:

3 gillningar

Hur vore det om man varje bjuder in den bank som erbjuder allra högst sparränta med insättningsgaranti. Kanske sporrar några banker att ”nu jävlar” om man hintar om att det kommer framöver. Eller förlåt, framgent menar jag såklart :wink:

Det finns redan ett par avsnitt om det (avsnitt 180+181) från 2020:

Men man kan inte vara försiktig nog. Jag ser gärna tre till :slight_smile:.

Allt som kan göras för att uppmärksamma folk på varningssignaler.

Det finns också ett par bra forumtrådar om ämnet från detta året:

1 gillning

Andra tråden var “Har du investerat i något som verkar vara ett pyramidsspel” men länken går inte att lägga dit. Verkar vara en bugg.

1 gillning

Detta hade varit ett väldigt spännande ämne. En person att bjuda in är Anna-Carin Alderin!

1 gillning

Snart är det dags att runda av pilltråden.

Då den förtydligat hur många som faktiskt pillar, så vore det intressant med ett till avsnitt på ämnet hur det påverkar ens avkastning på sikt.

Även om det tagits upp i flera avsnitt förut, så tror jag ett renodlat avsnitt på ämnet vore vettigt. Vore även kul att se om någon ny forskning tillkommit. :blush:

Känns som det kunde passa in nu i samband mer årsskifte och nystart.

:crossed_fingers:

1 gillning

Jag skulle vilja ha ett avsnitt om sambandet mellan risk och avkastning. Självklart ger investeringar med låg risk lägre avkastning men de med hög risk ger inte hög avkastning men har potential att ge det - annars hade ingen gjort högriskinvesteringar. Men om man adderar tid och diversifierar får man både högre avkastning men relativt låg risk. Det som jag vill förstå bättre är de “naturlagar” Jan hintade om i ett program där han menade att om aktier inte gav högre avkastning över tid än räntor så skulle det ekonomiska systemet inte fungera vilket innebär att givet att man kan vara uthållig är det garanterat bättre med en indexfond än sparkonto. Dessa samband och deras styrka skulle jag gärna vilja förstå bättre.

Jag tror det vore bra med ett nytt avsnitt om Gomore. Det har hänt mycket på det här området sedan det förra avsnittet spelades in.

En mängd aktörer har försvunnit från marknaden. Det verkar vara Gomore och Kintoshare som är de dominerade kvarvarande ”öppna” alternativen.

Gomore har förbättrat sin tjänst rejält. De har mycket direktbokning vilket underlättar tillgängligheten mycket. De verkar också använda dynamiska priser på samma sätt som t.ex. Airbnb.

Få har missat att forumet senaste tiden överösts med trådar relaterade till oro för krascher. Troligen på grund av dagens politiska oro, klickbaits på sociala medier, krig och allmän kollektivpanik.

Kanske sammanställa de råd som i princip alltid gäller, men i ett kortavsnitt, riktad till de med hög oro?

3 gillningar

Kan ni göra ett avsnitt om hur det är när man knappt klarar sina månadsutgifter?
Du nämnde i avsnitt 391 hur du hjälpt personer med matkassen.
Vore bra, för en som har det ganska bra ställt, att få förståelse för de som inte har det lika bra förspänt och förstå de problem som dyker upp när man inte har råd.

Läste boken Fattigfällan som gav mig lite av en aha-upplevelse. (Ger inte boken 5/5, men det är en annan diskussion!).

5 gillningar