Vilket är det index som historiskt överpresterar samtliga övriga index?

Som rubriken lyder undrar jag vilket index som har överpresterat samtliga index och vad för fonder det existerar som följer detta index.

Har försökt att undersöka detta men det är inte helt lätt att hitta fakta. Jag undrar om Ni har koll på vilket index som presterat bäst över tid? Dvs från dess begynnelse?

Är det omx30, down jones, S&P500, osv?

Finns det någon intressant forskning kring detta?

Vilka fonder följer detta index?

Tack på förhand!

1 gillning

Det beror på vilken tidsperiod du väljer att titta på. Varför man sen skulle vilja investera i det indexet förstår jag inte. Kommande tid kommer nåt annat index överprestera de andra med största sannolikhet.

Med det sagt finns det väl fler index än fonder så bara jämföra index säger nog inte så mycket.

Det känns som att du fått något om bakfoten. Forskningen visar att indexfonder slår aktiva fonder. Men inte vilken indexfond som helst. Att investera allt i ett amerikanskt index eftersom det gått bättre än resten i 10 år är inte vad forskningen rekommenderar. Du vet inte vilken region som kommer gå bra i framtiden, därför behöver du en global indexfond.
Sveriges börs har gått bättre än globalt i många år, om du söker på “home bias” i forumet här borde du hitta något om det.

Oftast brukar de som går bra fortsätta att gå bra… men det är inte säkert såklart…

Förstår… investerar du allt i en global indexfond? tittar man på länsförsäkrigar global indexnära så har den underpresterat omxdi eller handelsbanken usa index crit a1…?

Nej, det stämmer inte för aktiva fonder.
Mycket tveksam till att det stämmer för index generellt.
Det stämmer till viss del (men väldigt lite) för aktier.

Jag kan rekommendera att kolla Financial Tools I Use And Recommend • Novel Investor

tools → investment research

Där finns data från de senaste 15 åren för de stora indexen.

Det är nog inget man bör lägga jätte stor vikt vid men det kan vara intressant ändå att se.

Top tre i varje kategori i genomsnittlig årlig avkastning för senaste 15 åren är i detta urvalet:

Asset Class Returns
Large Cap Stocks – S&P 500 Index 9.88%
Small Cap Stocks – Russell 2000 Index 8.91%
High Yield Bonds – ICE BofA US High Yield Index 7.44%

Annual S&P Sector Performance
S&P 500 Information Technology Index 15.21%
S&P 500 Consumer Discretionary Index 13.05%
S&P 500 Health Care Index 11.00%

International Stock Market Performance
Denmark – MSCI Denmark Index 12.23%
New Zealand – MSCI New Zealand Index 8.60%
Netherlands – MSCI Netherlands Index 8.54%