Vilket är ditt bästa ekonomiska life-hack?

Det sparar även nerverna. Man slipper en massa uppdateringar som bara pajar ihop hela datorn.

6 gillningar

Okej? Är inte det lite jobbigt?

Stänga av uppvärmningen i villan och ha ytterkläder innomhus🤑

5 gillningar

Apples hårdvara tenderar att hålla värdet jämförelsevis bra också. Sälj den så fort du behöver en ny och du kan mycket hamnat i samma prisnivå som motsvarande PC. Det här gäller telefonerna också.

2 gillningar

Lägst total kostnad måste ändå Fairphone ge.

5 års garanti samt att alla delar går att byta ut/reparera.

Man kanske inte ska byta ut till senaste modellen hela tiden. Det medför att möjligheten att kunna reparera själv ger låga kostnader.

Till skillnad kräver ju Apple att man lämnar in sin mobil till dem för alla reperation som medför höga extra kostnader.

1 gillning

Tack, perfekt!

Jag antar att du inte tränar så mycket? Med lite svett i håret så är schampo en trevlig upplevelse :slight_smile:

1 gillning

Yup, fungerar hur bra som helst. I familjen har vi ett konto (en prenumeration) till vilken vi är inloggad från flera enheter samtidigt.

1 gillning

Nej. Jag har varit YNAB-användare sedan YNAB 4 (som var en vanlig applikation man köpte, en gång) och provade aldrig den nya (prenumerations-) varianten på annat vis än genom att betala.

Jorå, jag snittar på nästan 2 timmar om dagen. Men varmt vatten räcker rätt långt. Du kan läsa mer om NoPoo om du är intresserad.

1 gillning

Vet inte om det räknas som “life-hack”, men mitt bästa “livs-val” var att för ca 20 år sedan utbilda mig och under utbildningstiden engagera mig i diverse föreningar/studentkårer osv. Det gav mig en utbildning som gjorde att jag har kunnat trivas med mina jobb och samtidigt tjäna bra med pengar. Det gav mig också ett nätverk med kontakter som blivit både vänner för livet men också bekanta i den yttre bekantskapskretsen. Varje gång jag bytt jobb har det varit via kontakter, aldrig via annons eller liknande.

3 gillningar

Jag kommer framöver undanta cykel från detta tips. I alla fall de första åren.

Min 9 mån gamla cykel stals i mellandagarna.
Fick med 6 mån extraförsäkring för självriskeliminering vid köp, men tackade nej till att förlänga. De hundralapparna hade gett mig 7500kr mer i ersättning nu. :man_facepalming:

(hemförsäkring via Länsförsäkringar som räknade 5% åldersavdrag + 25% självrisk)

Det följde med en uppsättning klisterlappar för “konvertering” av tangentbordet. Det var väl en fem-sex tangenter som behövde “lappas” men annars är det samma. Jag uppfattar att olägenheten var obetydlig och att rabatten på 25-30% var generös.

Usch, sjukt störigt med stulen cykel. Själv blivit av med 4 senaste 3 åren. Insåg när jag gjorde en inventering av våra försäkringar förra året att det va en markant skillnad mellan hemförsäkringarna på detta området. Tanken va att flytta över allt till LF (sambon jobbar där) men utifrån vad jag kunde se så fanns det betydligt bättre alternativ. Så utifrån hur mkt man värdesätter cykeln så är det värt att kolla skillnaden mellan f-bolagen. Folksam (som jag haft) har varit relativt bra för cyklar upp till 20 0000. Har för mig de börjar åldersreduktion först efter 1 år och jag hade 15% självrisk.

Har man dyrare cykel eller känner att kostnaden vid stöld blir stor så håller jag med om att någon extra försäkring kan va värt. Eller om man kan ställa den inomhus så spelar det kanske inte någon roll. Men cyklar av värde utomhus i sthlm känns som en jädrans chansning. De tar det de vill ta. :roll_eyes:

Själv har jag bytt f-bolag då vi totalt med hem+bilförsäkring fick bättre avtal hos annan (blev ej LF trots rabatter) men jag har helt struntat i cykeln ett tag🙈. Får helt krupp av tanken på att det ska snos igen🤯.

Kanske inget direkt ekonomisk life hack att inte ha cykel :joy:

2 gillningar

Bästa tipset här. Det har jag också gjort i många år. Sjukt smidigt på vardagarna och bonusen är att man sparar pengar.

Ett annat råd är att inte handla hungrig. Förödande, speciellt om man går till affären några ggr i veckan.

Kanske lätt för mig att säga, men att byta jobb och kunna cykla sparar många kronor varje månad. En bonus är att man får röra på sig.

1 gillning

Vi blev självscanningskund på Coop under hösten och kan säga att det har gjort susen. Det är lätt nu när man scannar varorna och se vad det faktiskt kostar och värdet av jämförelse pris på varorna.

4 gillningar

Instämmer här!
Jag har visserligen fått lägga till 50kr/år för att få behålla alla tjänster, men det är verkligen rejäl skillnad från ordinarie pris. Tivo guld, via play, comhem+, bredband och tex tvillingkort mm för 398kr/månad. Men nu börjar jag känna att det inte är värt mer än 400kr, för så mycket kollar jag inte. Men löjligt enkelt att bara ringa samtalet.

Ecco skor är otroligt hålllbara, sköna och numera, tycker jag, snygga. Jag köpte ett par i läder för nu 6 år sen som jag gått i nästan året om (lägger i en ullsula på vintern). Jag har skött dem genom att putsa o ge läderfett ibland men i övrigt inget. Nu börjar det nog bli dags att byta. Men kanske de egentligen skulle klara några år till om jag gick till skomakaren o fixade en grej på klacken som börjat släppa.
De är något dyrare än andra ”vanliga” skor men inte jättemycket. Och hittar du ett par på rea är det inte alls så mycket dyrare i jämförelse med andra skor. Mitt sko-tips :blush:

1 gillning

Hej,
Laddade precis ner appen och efter en gratis månad skulle det kosta över 1000kr om året. Stämmer det?

Yup. 2017 höjde de från 50 USD till 84 USD. I år höjde de till 99 USD.

1 gillning