Vilket är ditt bästa ekonomiska life-hack?

Att inte handla kläder eller saker på rea utan istället när jag behöver dom.

2 gillningar

Med risk för att verka tråkig kan jag tycka att det blir lite fel att kalla lögner för life hack. Då kan man lika gärna skattefuska.

5 gillningar

matlistan.se i kombination med undertian.com

Hade tidigare matkassar, men det är så sjukt dyrt i jämförelse med att välja recept lite smartare. Vi sprang ändå i affären, så kan lika gärna köpa kassematen själv också!

Nu ska jag villigt erkänna att vi inte äter mat under tian varje dag, men man kan hämta inspiration där och plocka något riktigt billigt per vecka…

2 gillningar

Då hänvisar jag dig till diskussionen i den här tråden… Moraliska skyldigheter gentemot företag? där just frågan om individens eventuella moraliska förpliktelser mot företag diskuteras.

1 gillning

Beror väl helt på vad man behöver samt tidsramen för detta…

Gällande kläder köper vi alltid på reor off season för barnen, i april-maj köper vi vinterkläder för nästa vinter osv. Om vi istället skulle vänta på att kläderna behövs skulle det bli markant dyrare.

Vi valde även tidigt ut vilka möbel till vilket rum för vårt hus, men själva inköpen skedde under 2 årstid då vi inväntade reor. Sparade runt 80 000 på det.

Så länge man har koll på sina framtida behov har jag svårt att se något läge då det är mer ekonomiskt att inte köpa på reor.

Summerat skulle jag snarare säga att planering samt behovsanalys trumfar invänta på att behovet uppstår.

1 gillning

Jag har ändrat nu till att det är mitt ekonomiska life-hack. Det funkar inte för alla familjer, troligen inte för hela barnfamiljen. Men du väljer väl dina kläder själv? :wink:
Då skulle du kunna praktisera det själv, om du har tiden vill säga.

Ofta när jag handlar kläder på rea så kompromissar jag med färg, storlek eller modell. Betalar jag fullpris vill jag ha plagg hellre än kläder köpta på rea. Tanken är att det ska resultera i bättre kläder till lägre kostnad eftersom då jag handlar färre kläder.

Möbler köper jag mest begagnade. Bättre kvalitet (om äldre möbler) till ett lägre pris.
Men soffor kan man ju vänta in stora prissänkningar på.

2 gillningar

Jo, men mycket beror på person och yrken kring kläder.

Jag har ett jobb där det anser god kostym att klä sig i arbetskläder. Detta medför att jag inte behöva köpa kläder speciellt ofta, sen har jag ett genuint ointresse kring kläder.

Min garderob i princip:
8 st enfärgade T-shirts, nya köps in utifrån behov på reor.
3 st mjukisbyxor som används i vardagen, nya köps in på reor.

2 st par jeans, som har köps in på reor. Använts enbart vid tjänsteresor eller när behöver vara propert kläd…
3 st skjortor som köps in på rea för att använda vid behov ihop med jeansen.
Utöver detta är det strumpor och kalsonger som köps in på stor pack vid reor.

Total kostnad runt 2 000 kr för allt samt kostar runt 400 kr/år att underhålla. Har bra koll på reor vad som behövs köpas in.

Jag har svårt att komma så mycket lägre i total kostnad för kläder åt mig själv sen man slutade få gratis reklam T-shirts

Jackor köpte jag för typ 10-15 år sedan och inte bytts sen dess.
Handskar/mössa är handstickade så följer garnpriset.
Skor köps en gång per år samma märke utifrån bevakning på prisjakt, valdes utifrån skor som kändes bra av att gå i 1-2 mil åt gången.

Nu förstår jag att detta upplägg inte fungerar för alla men för mig så är det bra, då jag har totalt ointresserade för kläder.

Däremot är möbler viktigare i vardagen för mig så där lägger jag ner mer pengar på det som jag anser är av god kvalitet.

7 gillningar

Min strävan är att maximera livet, och ta ekonomiska beslut utefter det. Avsnittet med Moa Diseborn om att njuta sig till framgång är likt min livsfilosofi. Vi funderar alltid över vad våra krav/lägsta standards är innan vi köper något. Sträva efter att inte betala för “extra funktioner” som du inte värdesätter eller behöver. Medför att man aldrig köper något som man inte behöver/värdesätter, samt att man betalar så lite som möjligt för det man behöver.

Exempel:
-Vi har med ett barn i hushållet använt oss av bilkollektiv. Köpte bil för en vecka sedan då barn nr 2 snart föds, i och med det anser vi, att vi nu måste ha bil för att slippa ge avkall på livskvaliten. Vid bilköp (bor i norr) är bland annat 4-hjulsdrift och stort bagageutrymme ett måste, blev en begagnad Skoda Octavia.

-När vi flyttade för några år sedan var det viktigaste för oss att ha bra kopplingar till kollektivtrafik, närhet till skog, ha bra utsikt, samt ha cykelavstånd till jobb. Allt detta fick vi i en prisvärd bostadsrätt.

-Gällande möbler hade vi i flera år kvar allt från studentlägenheten, men med större boende fick vi köpa till en del saker. Första kommentaren från besökande var antingen att sängen eller tv:n var liten :laughing: (Nu är dock bägge dessa utbytta till större exemplar) Antar att man måste vara prestigelös till viss del - kunna ta det med ro att folk kommer hem till en med sådana komentarer.

-Bara köpa kläder och skor som du behöver, och satsa på bättre kvalitet. Aldrig handla på rea (kan dock hålla med den som skrev att detta inte alltid gäller för kläder och skor till barn)

-Bli din egen expert på saker och ting, var påläst innan du handlar! På Apoteket har jag blivit pålurad dåliga hudvårdsprodukter, på Elgiganten vill de alltid sälja vissa märken osv. Var skeptisk till de svar du får, när du frågar om råd i en butik.

-Aldig impulsköpa någonting

-Veckohandla, redusera resturangbesök till valda tillfällen, se till att du har lägsta boräntan/försäkringsavgifterna mm …

Det är viktigt att lägga tid på att fundera över vad man själv värdesätter i sitt liv, och vad ens lägsta nivå är på saker. Jag ser det som ett nederlag att slänga gammal mat från kylen - detta är pengar i sjön. Däremot lägger vi pengar på saker vi värdesätter, såsom resor, hobbys, minskad arbetstid.

11 gillningar

Det är bra att ha några olika personnummer också. Jag har t.ex. använt mina föräldrars personnummer för att utnyttja olika gratis och kraftigt rabatterade saker. Givetvis har jag deras godkännande. Jag registrerar då olika egna mejladresser och fejkade telefonnummer.

1 gillning

En väldigt bra grej är möjligheten att dela abonnemang på DN resp. SvD. Mina föräldrar hör till den gamla stammen och har dyra pappersabonnemang på morgontidningar. Jag har ordnat så att de delar ut gratis digitala abonnemang till mig och mina syskon. Det innebär en betydande besparing.

Rent affärsmässigt är det här smart. Vi vänjer oss vid att ha betalabonnemang. När föräldrarna går ur tiden kommer åtminstone jag sannolikt välja att betala. Hade detta alternativ inte funnits hade jag sannolikt fuskat via mina föräldrars egna digitala abonnemang, som de inte använder själva.

1 gillning

En annan bra grej är så kallad Aleppotvål. Det är tvål gjord av olivolja som kommer från Syrien. Man kan förstås diskutera Syrien ur etisk synvinkel men själva produkten är bra. Aleppotvål har blivit trendigt efter den så kallade flyktingkrisen. Den säljs dyrt i olika svenska butiker och billigt i invandrarbutiker. Vi betalade 70 kr/kg för ett paket i vår lokala invandrarbutik.

2 gillningar

Deodorant är en onödig snarare än en hög kostnad, likaså schampo och duschgel eftersom de sätter användaren i en ond spiral där den börjar lukta illa och blir torr i huden/mjällar om den inte aktivt fortsätter använda produkterna.

Jag fick från traditionell deo till nederländska Nuud för 6 år sen pga giftfri affärsmodell och märkte ganska snabbt att jag luktade mycket svett första två veckorna. Därefter avtog odören i någon form av detox. Idag applicerar jag deo en eller två ggr i veckan.

Likaså schampo och balsam som jag slutade med för drygt ett år sen. Jag hade mycket problem med mjäll i skägg och hårbotten oavsett om jag använde sambons finprodukter, ren arganolja eller tillochmed selsun från apoteket.
Initialt blev mitt hår extremt fett men efter två-tre veckor återgick håret till normal fettnivå och jag har aldrig mått bättre i hår och skägg.

Det krävs så klart att man själv håller koll på doft/stank. Jag bad min partner vara brutalt ärlig, vilket har funkat bra.

Edit: hon sover fortfarande i samma säng som mig.

5 gillningar

Inspirerat av detta har jag gjort och frusit in 18 matlådor. Tusen tack!

4 gillningar

existerar det ens jobb där man kan arbeta 30 minuter extra och få betalt för varje minut, varje dag? aldrig hört om det, låter som fantasier.

Jag använder appen Matpriskollen. Skrev om det i ett tidigare inlägg men tänkte att det kan utvecklas något. Matpriskollen håller koll på extrapriser i alla matbutiker. Jag använder Matpriskollen på följande sätt:

1. När jag står i butiken kan jag direkt kolla alla aktuella extrapriser, istället för att leta efter reklamblad.
  2. Jag har lagt in favoritbutiker i appen som jag direkt kan klicka på. Det är alltså lätt att hitta rätt när jag står i en viss butik.
  3. Jag har lagt in bevakningar på olika varor som jag ofta handlar (typ smör, kycklingfilé etc.). Det är alltså sådana varor som relativt ofta dyker upp i kampanjer. När det dyker upp ett extrapris på någon av dessa varor i någon av mina favoritbutiker så får jag en notifikation.
  4. Jag kan överblicka alla bevakningar och matchningar. Jag kan alltså enkelt kolla och se att både COOP och Willys har extrapris på produkten X den här veckan.

Jag har avbeställt all direktreklam men via den här appen får jag precis den information som jag vill ha, utan att behöva se reklam för en massa annat eller hålla ordning på sladdriga reklamblad.

4 gillningar

Nu när jag jobbat hemma har jag inte köpt kläder på två år. Roterat mellan joggingbyxor och t-shirts…

7 gillningar

Vilken är den bästa rabattappen eller kupongappen?

Benify
10 tecken

Jag använder appen Matpriskollen, de flesta matbutikers veckoerbjudande läggs in i den. Finns funktion för att spara relevanta erbjudanden, sökord och favoritbutiker.

1 gillning

Överkurs.
Jag har en dressad vit skjorta på överkroppen när det är videomöte. Tshirt så fort kameran stängs av.
Kallingar på nedre delen. :joy:

10 gillningar