Lika mycket fantasi som att Norrmännen jobbar 37,5h veckor ? ![]()
![]()
Jo men måste ha lite kläder på, försöker spara in på värmen. 
Så kan man se det, eller så ser man allt det kyrkan gör och stöttar det med avgiften. Bistånd av olika slag, hjälp med mat, socialt, kyrkorummet som är öppet, personer som lyssnar, stöttar. Kyrkan har verksamheter för alla åldrar, körer, bokcirklar, matlagning mm. Kyrkans verksamhet är bred och kostnadsfri det är få som vet eller noterar det också. Men absolut kan man utnyttja detta ändå, utan att betala och se detta som ett sätt att spara, och det var ju det tråden handlar om!
Har du några tips på goda recept från undertian? Jag lagar aldrig vegomat så jag kan inte bedöma recepten.
På den tiden när jag var vegetarian (i sju år) hade jag några vego-recept från Vår kokbok som standardrecept. Det handlade då om olika grytor med kikärter resp. kidneybönor. Det finns förstås många sådana recept som kan funka men de uppfattade jag där och då som bra och billiga recept.
…eller så är man fullständigt ointresserad av att vare sig delta i eller sponsra dess verksamhet, varpå det logiska draget är att inte vara medlem i kyrkan. Eller i den lokal moskén eller synagogan. Lika lite som man är stödmedlem i de tusentals andra organisationer man inte känner något samröre med.
Men tydligen ska det slängas in en liten skämspekpinne så fort en rationell människa inte är med och betalar tionde till detta religiösa samfund.
Onödigt.
- se till att äga din bostad och finansiera den med maximalt bolån. Hävstången ger en enorm effekt på din kontantinsats.
- om du har bolån, förhandla stenhårt med banken. Gå inte med på att köpa en massa andra tjänster (ex. pension, aktiehandel, etc) utan ENBART bolån. Välj bank efter bästa räntan. Du kan spara mycket stora belopp. På samma sätt - om du äger en obelånad bostad, se till att belåna den och investera pengarna på börsen istället.
- byt jobb då och då och se till att gå upp i lön varje gång.
- om du behöver bil, köp en lite äldre bil där värdeminskningen inte blir så enorm. Många som äger bil verkar antingen inte förstå eller så bara blundar de för denna kostnad som kan överstiga bränslekostnaden per mil många gånger om. Bästa vore såklart att inte äga bil alls.
- starta eget AB och få in lite pengar där. När du använder pengarna inom verksamheten (t.ex. köpa prylar) så har du effektivt sett 3 gånger så mycket att röra dig med som om du tar ut dem som lön. Notera att skattereglerna såklart kräver att prylarna enbart används inom ramen för verksamheten…
- gå ur svenska kyrkan
- flytta pensionskapital till Avanza och slipp alla idiotiska avgifter
- spara regelbundet på börsen. Satsa på globala indexfonder med låg avgift och låt pengarna ligga.
Mycket väl sammanfattat av Jakob här ovan. Skriv ut och sätt upp på anslagstavlan där hemma. Bocka av med röd tuschpenna eftersom.
Borttagen för att dölja personlig information
Är du egenföretagare? Att flytta till Avanza finns inte för de flesta då man är låst till vilka alternativ arbetsgivaren eller valcentralen erbjuder. Vare sig Avanza eller Nordnet vill tyvärr konkurrera inom tjänstepensionen så det går bara att välja kassa alternativ hos banker med uselt utbud av fonder där man premierar entrélösning till låg avgift, vilket är helt ointressant för mig som vill välja bland ett stor utbud av fonder oavsett avgift.
Det har ju varit problem med global komponentbrist vilket lett till leveransproblem inom bilbranschen (brist på nya bilar). Det har trissat upp priserna på begagnade bilar lite granna. Så nja, idag är det nog inte lika enkelt att avgöra vad som är billigast.
Men generellt sett så har ju rimligtvis en billigare bil lägre värdeminskning än en dyr bil.
Förstår inte riktigt hur du kommer fram till slutsatsen. Du skriver ju själv att en 6 år gammal bil har lägre avskrivning per månad än en ny bil. Alltså kan den mycket väl vara billigare (fast nu har vi ju inte räknat med service och liknande).
Att du personligen gärna betalar 100 kr per månad för att få köra en ny bil är ju en annan sak.
Sen tycker jag 10 år låter sjukt kort. Den är ju knappast så att du får en Kia Ceed SW 2010 helt gratis på begagnatmarknaden, eller hur?
PS. det är enklare att jämföra t.ex. en splitter ny bil för säg 300 000 kr och en 15 år gammal bil för 10 000 kr. Det är ju tydligt att den gamla bilen har en nästan obefintlig värdeminskning och ägandekostnaden kan bli väldigt mycket lägre. Mellan dessa två extremer finns såklart ett intervall där ägandekostnaden blir ungefär lika med hänsyn tagen till t.ex. servicekostnader och liknande. Exakt var den ligger är en annan fråga.
PS det finns ju andra källor än jag också, t.ex. här :Guide: Spara tusenlappar – sänk kostnaderna för din bil - auto motor & sport
" En två, tre eller fyra år gammal bil är ekonomiskt sett alltid bättre än att köpa nytt. Störst värdefall sker under första året. Efter tre år planar kurvan ut och sedan är det miltalet som styr värdet på den begagnade bilen.
Äldre bilar med höga miltal kan dock vara vanskliga att äga. Har man tur händer ingenting, mer än service då och då. Men har man otur kan det bli stora och dyrbara reparationer. Äldre bilar är ett lotteri, det måste man vara medveten om."
Några tillägg kan vara:
9. Undersök noga skattesatserna i olika kommuner innan du köper bostad. Särskilt i storstädernas ytterområden är det ofta korta avstånd mellan olika kommuner. Det är heller inte givet att skillnaderna i kommunalskatt påverkar bostadspriserna. Du kan lätt spara in några tusen per år på detta.
10. Ta en ordentlig titt gällande driftskostnaderna innan du köper bostad. Titta då inte på mäklarens sammanställning utan på fundamenta. Fjärrvärme är bra och även värmepumpar med vattenburet värmesystem.
11. Försök hitta bostad där behovet av bil kan hållas nere. Det är inte fel att ha bil men däremot att BEHÖVA använda den för sådant som att hämta och lämna på förskolan, köpa lite mat eller åka till stan. Man kan alltid ha olika preferenser och situationer men att det finns alternativ har ett stort värde.
Jodå, privatpersoner kan flytta befintligt kapital från tidigare tjänstepensioner till Avanza. Det som är trist är att arbetsgivare generellt inte låter dig välja pensionsbolag när du tar anställning. Det man får göra är att avsluta anställningen (eller möjligtvis bara bara tjänstepensionsavtalet) och flytta kapitalet efteråt. Skitdåligt men tyvärr så det brukar vara. Jag har bara EN gång lyckats övertyga en arbetsgivare om att öppna tjänstepension hos Avanza (jag har haft 4 olika arbetsgivare genom åren).
Läs mer här: Flytta din pension till oss och slipp avgifter | Avanza
Så här står det på sidan:
“Du kan flytta gamla tjänstepensioner som det inte längre betalas in pengar på. Du kan tyvärr inte flytta avtalspensioner till oss. Olika avtalspensioner är SAF-LO, PA03, ITP, ITPK och KAP-KL. Du kan flytta hit traditionellt förvaltade pensioner, men hos oss får du då istället en depåförsäkring.”
Men som du säger så kan man om man är sin egna arbetsgivare såklart välja pensionsbolag själv. Det blir dock en helt annan fråga, t.ex. så är det inte alltid självklart att faktiskt skaffa tjänstepensionsavtal om man är sin egen arbetsgivare eftersom det kan vara bättre att spara pengarna på andra sätt där man är mer fri att använda dem. För eget AB så kan det vara att ha kvar pengarna som fritt kapital och lämna utdelning, eller att helt enkelt betala ut mer lön till sig själv.
Borttagen för att dölja personlig information
Jag köpte själv en fem år gammal Opel Astra kombi för 65.000 kr. Jag har inte specifikt räknat på värdeminskningen men den lär bli en bra bit bättre än den kalkyl som redovisades innan.
100 kr/månaden lägre avskrivning för en 6 år gammal bil vs ny bil om livslängden är 15 år, om man ändå ska satsa pengar på att köpa en lite äldre bil så är det ingen större skillnad mot att köpa en ny bil. Ps, samma avskrivningskostnad för 3 år gammal bil vs nybil
Fast jag tycker fortfarande du räknar fel. Du köper bilen på begagnatmarknaden men gör sedan en rak avskrivning. Det blir orimligt eftersom marknadsvärdet inte motsvarar avskrivningen. I själva verket tappar bilar ganska mycket värde i början, sedan planar det ut mer.
Jämför i stället totalkostnad för dessa två fall:
- köp en ny bil, äg 1 år och kör 2000 mil
- köp en 6 år gammal bil, äg 1 år och kör 2000 mil
Mycket tur/otur gällande livslängd på bil så räknar personligen ellre på för kort tid än på för lång tid så man inte sitter med ett restvärde när bilen ger upp.
Det är mer rimligt att titta på det faktiska marknadsvärdet på bilen, annars blir kalkylen missvisande.
“Du kan flytta gamla tjänstepensioner som det inte längre betalas in pengar på. Du kan tyvärr inte flytta avtalspensioner till oss. Olika avtalspensioner är SAF-LO, PA03, ITP, ITPK och KAP-KL. Du kan flytta hit traditionellt förvaltade pensioner, men hos oss får du då istället en depåförsäkring.”
Har en massa gamla tjänstepensioner som det inte kommer in pengar på. Avtalspensioner. Vissa har jag valt hälften fonder, hälften traditionell försäkring.
Kan jag alltså flytta alla dessa till Avanza? Oavsett om det är fonder eller traditionella försäkringar.
Vad blir skillnaden med en depåförsäkring istället för traditionell försäkring?
Kollektivavtalade går i regel inte att flytta till Avanza. Men å andra sidan har de oftast redan bra priser på fonderna så det är inte hela världen.
Ja, är man inte intresserad av detta är det ju absolut ingen mening med att vara medlem i Svenska kyrkan. 
Aha, tolkade det som att alla pensioner man inte längre betalade in på kunde flyttas, alltså där man har avslutat anställningen. Tänkte det också gällde avtalspensionerna. Tack.