Är inte helt säker på att jag håller med här.
Det är klart enklare att bara köpa ett gäng kostymer, ljusa skjortor och matchande skor om man nu har den typen av jobbklädsel. Men å andra sidan tenderar sådana kläder att vara riktigt skitdyra om man nu önskar någon form av kvalitet och passform.
Men visst, om man nu nöjer sig med en uniformsliknande garderob så är det rätt lätt. Å andra sidan finns det väl absolut ingenting som hindrar att en kvinna klär sig på ungefär liknande sätt, med fritt val av byxa/kjol. Det enda jag kan se som ni damer åker på att skaffa er extra är väl isf behån.
Jag tror kanske inte 100% är utbudet, utan mer “vanor” eller vad som är mest lättillgängligt. Men absolut att man även i kvinnokläder kan ha en uniform. Denna personen är inspirerande Why I Wear The Exact Same Thing to Work Every Day. (hon har det tydligen bara som arbetskläder och shoppar massa kläder hon använder på helgerna enligt en artikel jag läste om henne, men det väljer jag att se lite mellan fingrarna med )
Aha. Lite som att jag i min badrumsrutin som man behöver typ skäggtrimmer, duschtvål och deo, medan min fru har säkert 30 olika produkter och prylar som används till allt mellan himmel och jord. Visst blir hon fin, men det hade räckt med en bråkdel av den uppsättningen. Dyrt, platskrävande och krångligt.
Ja, tyvärr är det så som du beskriver. När jag höll på att samla allt gammalt pensionskapital hos Avanza (typ 5 år sedan) så insåg jag hur extremt omoralisk och sjuk denna bransch egentligen är i många aspekter. Utöver det så är det väldigt krångligt med alla regler, olika typer av pensionsavtal/-försäkringar, etc.
Jag lovade mig själv att i fortsättningen försöka göra allt för att undvika att göda dessa monster ännu mer. Som exempel så jobbade jag som egenanställd konsult under några år via AB och då öppnade jag aldrig någon tjänstepension utan tog ut pengarna som lön i första hand och behöll överskottet i AB som fritt kapital för framtida utdelning.
Jag har även gett feedback till bolagen de gånger då jag tycker de agerar omoraliskt. T.ex. så meddelande jag SPP att deras flyttavgift var helt orimlig och att jag i framtiden skulle undvika att bli kund hos dem så längde de inte bättrar sig.
Jag skulle kunna skriva en lång historia om allt trassel jag haft och all kritik jag har men det känns som fel tråd för detta. Är man intresserad kan man ju läsa mer på nätet:
Nummer ett tips för mig är, “Köp bostad innan bil”, alternativt “Ge inte dina barn en bil”
Det är nån konstig norm i vissa kretsar att man måste ha bil, speciellt efter vissa mil-stoplar i livet, skaffa hus, skaffa barn etc.
Har en del vänner och bekanta som fastnat i den fällan, och tyvärr är det ofta deras föräldrar som har gett dem en gammal volvo som de hållt vid liv sen 90 talet, eller kanske bytt till nån annan begagnad var 5 år, och detta i en stad (Lund) där de vunnit rätt lite tid jämfört med att cykla.
Nu har de svårt att komma in på bostadsmarknaden, men det är ändå jag som är en konstig typ som har villa och barn men ingen bil.
Ett tips är att skaffa lånekort i flera olika kommuner, funkar i alla fall enkelt i stockholm där det är rätt nära kommungränserna. Ofta skiljer utbud av e-böcker och om biblioteken är anslutna till Biblio och Cineasterna.
Vi fick för oss att titta på Sällskapsresan. Hittade inte på någon av de streamingtjänster vi betalar för men på Cineasterna finns den. Utan kostnad.
Såg Sällskapsresan 2 och Repmånad av bara farten!
Jag använder Naxos Music Library (NML) via ett lånekort hos Musik- och Teaterbiblioteket. Det är som ett Spotify med stort utbud av klassisk musik men också en del världsmusik och jazz. Det är tillgängligt även med en hel del olika lokala lånekort men inte Stockholms stadsbibliotek.
Jag använder Konserthuset Play-appen för att lyssna på klassiska konserter. Till TV:n har jag en bra ljudanläggning och chromecast. Det ger en bra upplevelse. Det finns fler Play-tjänster av liknande typ men mig veterligen är det bara Konserthuset Play och GSO Play som har appar med stöd för chromecast. Det vore mycket värt om Operan Play och Dramaten Play också kunde få liknande appar. Att se saker hemma på TV:n med bra ljud är kanske inte fullt likvärdigt med att gå på teater men ändå en helt och hållet bra upplevelse.
Om kläder så håller jag inte med om att det bara handlar om vana.
Från valfri HM till dyrare så går ju på herravdelningen så går det att hitta stickad tröja i ull i klassisk modell. På damsidan finns det motsvarande fem tröjor, men i akryl-ull blandning i olika färger, knappar, skärning osv.
Handlar man på dam-sidan kräver det alltså mycket mer tid och ansträngning att hitta plagg som stilmässigt och materialmässigt håller längre.
Så jäkla svårt kan det inte vara att hitta klassiska plagg för damer som motsvarar det utbud som finns för män. Det låter som en ren undanflykt för någon som drunknat i nån form av modehysteri.
Om man dessutom skippar HM och istället köper begagnade herrkläder på Sellpy så går det lättare att välja kläder av bättre kvalitet utan att det behöver kosta något särskilt. Det är stor skillnad på hållbarheten för billigare kläder på HM och något dyrare märken. Naturligtvis kan man göra liknande för damkläder men det förutsätter sannolikt att man väljer någon mer tidlös stil, typ Gudrun Sjödén eller liknande.
Testa som utmaning att när du ska köpa kläder närmaste året att leta reda på motsvarande på damsidan
Slänger du in att de ska ha fickor som rymmer typ mobil och plånbok kan du stepa up det lite till.
Jag står fast vid mina erfarenheter och frustration över att leta bra kläder.
Låter som en ganska kass motivering håller med @Anonym svar.
Att man sedan lägger på ullblandningar, fickor ska vara på ett eller annat sätt säger väl att man redan där vandrat långt utanför basplagg. Därmed val man gör svåra själv.
Jag har klassisk kostym på jobb, oftast utan slips.
På fritiden jeans och hoodie.
Borde gå att leta fram motsvarande på damsidan kan jag tycka, utan att förvirra sig alltför mycket in i modeträsket.
Vad beträffar fickor har ni damer en grym fördel i det att ni kan bära valfri form av handväska utan att se ut som idioter
Visst.
Eller bara skippa HM, Zara, Brothers och liknande.
Jag köpte tre mörkblå och grå ullkostymer från Oscar Jacobson (inte asdyrt men klart dyrare än Brothers) med dubbla/trippla brallor och 6-7 Etonskjortor i vit/ljusblått när jag började nytt jobb för typ tio år sen. Därtill en portfölj i skinn från Baron och ett gäng kvalitetsskor från C&J, RM Williams och Loake.
Underkläder i merinoull och lyocell.
Dyrt, ja. Men… Har inte köpt ett jobbplagg sen 2012.
Jag tror verkligen det här stämmer.
För män finns det tex i stort sett två sorters t-shirts, med rund hals eller v-ringad. Hur många olika sorters toppar finns det inte för kvinnor?
Absolut, jag tycker också att det borde gå att leta fram på damsidan utan att förvirra sig allt för mycket i modeträsket.
Magkänslan säger ju det. Men om sagt, gör lite empiriska studier av hur det faktiskt ser ut.
HM eller Oscar Jacobsson för all del
Men klart det går. Men poängen kvarstår om att det kräver med tid och ansträngning att hitta plagg som stilmässigt funkar lång tid (dvs basplagg i klassisk modell) och material (vilket också påverkar hållbarhet).
Så utifrån trådens tema med ekonomiska hack så att ha en garderob med kläder som funkar och håller länge så behöver man lägga mer tid för hitta det om man handlar på damavdelningen.
Det här har jag helt missat! Toppen!
Inget av “mina” bibliotek i storstockholm stöder detta men som tur var har jag ett lånekort i Katrineholm också och där funkar det!