Jag började med att lista alla mina kostnader per månad. Försäkring, hyra, el, mat, shopping, abonnemang, bil, nöjen mm. Jag sparar endast det beloppet på kontot, resten åker in på börsen. Sen började jag kolla igenom varje kostnadspost för att se om den kunde sänkas. Tex jämförde försäkringar, kollade olika banker för att få ner räntan, avslutade abonnemang och gick ihop med familjen på tex Spotify och Netflix. Låter tråkigt men jag tog en post i taget när jag orkade ta tag i det 
Jag började inse att mycket pengar gick till shopping trots att jag knappt kunde minnas vad jag köpt. Antagligen en ny svart tröja…
Nu har det blivit en sport att spara men jag väljer att lägga pengar på det som är viktigt för mig, utan att få dåligt samvete för det (även om jag vet att det är billigare med kaffe hemma så ger det mig livskvalitet att träffa en kompis på ett café eller äta middag på restaurang).
Jag har några maträtter som jag alltid lagar och har i frysen som back up. Vill jag ha något roligare och har tid och ork så löser jag det men det finns alltid nånting hemma.
När vi fick barn köpte jag det mesta begagnat. Jag kollade vad prylarna skulle ha kostat nya och la in mellanskillnaden på ett ISK till dottern. Barnprylar är dyra så nu har hon redan ett riktigt bra sparande! Jag tänker att det är mer värt för henne att kunna köpa sin första lägenhet än att hon hade den coolaste barnvagnen som barn. Så fort hon inte behöver prylarna längre säljs de på Marketplace.
-Jämför elbolag, försäkringsbolag, banker mm.
-Skaffa familjeabonnemang på Spotify och gå ihop flera på tex Netflix, Hbo.
-Köp/få begagnat. Det finns massor på Facebook Marketplace.
-Jämför pris, läs bäst i test och kolla erbjudanden när nåt ska köpas. Försök att undvika stressköp.
-Rensa ur garderob och förråd och sälj det som inte används. Fokusera på bra kvalitet på sånt som ska vara med länge.
-Kolla upp förmånerna via jobbet tex friskvårdsbidrag, hälsoundersökningar, rabatter mm.
-Gör storkok som kan frysas in.
-Lägg pengar på det som är viktigt för dig och låt det vara en okej prioritering men strunta i sånt som faktiskt inte ger dig värde, då tummar man inte på livskvaliteten.