Vilket är ditt bästa ekonomiska life-hack?

För de som handlar på nätet finns Honey (webbläsartillägg). Jag har själv knappt fått möjlighet att prova det, dels för att jag knappt köper någonting på nätet och dels för att jag tror att det fungerar bäst på amerikanska web-shoppar. Men det lilla jag har provat verkar det funka bra.

Honey scannar sidan du är inne på efter offentliga rabatt-koder.

1 gillning

Laga lite extra mat och ta med matlåda till jobbet varje dag, istället för att köpa lunch.

Jag åker mycket tåg och har sparat mycket pengar på att boka biljetter minst en månad i förväg (då är de hälften så dyra).

Ha en stark aversion för moderna tekniska apparater och lösningar, och undgå därmed helt utan lidande extra utgifter för sådana :joy:.

Ha ett fullständigt ointresse för statusprylar och tyck att Samsung fungerar minst lika bra som Iphone :blush:.

Byt försäkringsbolag för bilen varje år. Jag brukar utgå från Jämför bilförsäkringar - Oberoende bedömning och besöka alla hemsidor och begära offert.

Att göra detta för bilen är relativt smidigt då man får prisuppgift direkt eftersom bolagen hämtar de relevanta uppgifterna ur fordonsregistret.

Tyvärr är det inte lika enkelt att byta hemförsäkring då man som regel behöver tjafsa med en säljare, och uppgifterna om vad som ska försäkras är mer luddiga och spretiga.

Jag är otrogen kund och har valt att inte samla mina försäkringar hos samma bolag och få ett dokument där det står att jag har rabatt. Jag tror att det har varit lönsamt för mig genom åren.

Byt elbolag varje år. Jag brukar använda https://www.elskling.se/. Matar in beräknad årsförbrukning etc och väljer det billigaste med bra SKI-poäng.

(Om jag ska vara uppriktig krånglar jag faktiskt till det och beräknar vad man skulle kunna kalla kvalitetsviktat kilowatt-timpris. Jag vill alltså att elkostnaden ska vara så låg som möjligt per SKI-poäng.)

4 gillningar

Jag har lagt lite tid på att bygga en egen excelmodell för att följa våra kostnader (finns säkert andra vägar till samma mål såklart). Gör uppföljningen en gång i månaden (tar typ 5 min) och har gjort i några år nu. Känns viktigt att hålla koll på och gör att det går att känna trygghet i funderingar om föräldraledighet, deltidsjobb och (förtida) pension när man har bra koll på sina kostnader.

Om jag ska vara lite provokativ så skulle jag säga att det är en miniminivå för att kunna hävda “koll på sin ekonomi” att man kan tala om hur mycket pengar man spenderade per månad i snitt under t.ex. förra året. Jag trodde att jag hade det innan men när man väl har en tydlig uppföljning på plats så undrar man varför man inte satt upp detta tidigare. Rekommenderas skarpt.

Många insikter och åtgärder följer ju såklart av detta om det är uppsatt på ett bra sätt. Oväntat höga kostnader för nöje → säg upp dubbla abonnemang på cmore, netflix och viaplay, etc…

Edit: min poäng i denna tråd var alltså att det tar typ 5 min per månad men ger massor tillbaka. Känsla av järnkoll, trygghet, yes-känsla när kostnaderna var låga etc.

5 gillningar

Käkar han likadan måltid i en hel vecka?
Typ kåldolmar tio gånger på raken?

1 gillning

Tror han gör två rätter 5 lådor var, typ kyckling + ris, chili con carne osv. Räknar man med att spara 3000/mån är man miljonär på 15-16år med global indexfond bara med detta tipset.

Om man dessutom jobbar en 30 min extra/dag istället för att laga mat/handla så går det antagligen på halva tiden.

3 gillningar

Jag räknar (och tänker) så här: 22 jobbdagar i månaden ger 2200:- i utgift för lunch. Maten i lunchlådan lostar 700:- att köpa och laga. Så för 1500:- i månaden får du en god varierad lunch med bröd, sallad och kaffe. Du kommer ut från kontoret och du slipper dessutom laga maten. Billigt som fan.

9 gillningar

Jag gör samma sak, tycker det är värt kostnaden. Men så är jag inte Fire under 40 heller :slight_smile:

Min absolut bästa livsstil tips är periodisk fasta och att enbart dricka vatten som måltidsdryck. Fasta 16h och ät under 8h. För mig sâ innebär detta att hoppa över frukosten. Gick ner runt 20kg och har hållt vikten där i snart 5 år. Sparat sjukt mycket pengar på frukost, tid och kanske vårdkostnander och andra dyra dieter och träningsprogram. :nerd_face:

Matlådor är väl ett bra tips om man trivs i köket men rent ekonomiskt är det knappt lönt om man har ett väl betalt jobb. Hemma gör vi alltid 1-2 extra portioner för att äta som rester dagen efter. Min favorit är ärtsoppa, det är lika enkelt att göra 2 portioner som 20. Brukar lägga i plastpåsar och frysa in. :relaxed:

9 gillningar

Mitt bästa tips för en förbättrad ekonomi är… att öka sin inkomst.

Istället för att lägga massa tid på diverse spar-strategier som tjänar in några hundralappar i månaden så kan man byta jobb en eller två gånger extra över sitt arbetsliv och då utan vidare få 1500-2500 kronor mer i månaden efter skatt (för de flesta jobb).

Har man jobbat på ett ställe i mer än 3 år så bör man definitivt fundera på att byta jobb, om man inte redan nått maxtaket sett till sin erfarenhet (eller man har andra stora fördelar av sitt jobb).

5 gillningar

Om du har mycket dötid i din vardag eller på jobbet kan jag rekommendera att göra betalda undersökningar online. Har gjort det i en månad nu och fått ihop strax över 500kr. Tyvärr kan man inte få ut dom pengarna i kronor utan endast presentkort.

Har tänkt på ett hack för att snabbare bli fri och det är att bli bekväm med ekonomisk frihet halva året åt gången. Jag själv har inte så mycket att göra på vintern och om jag ändå vill bo i Sverige på vintern kan jag jobba och gå i ide på vintern. Spara den mesta lyxkonsumtionen till sommarhalvåret. Då behöver jag ju bara halva kapitalet för ekonomisk frihet. Sen givetvis ett jobb det går ta mycket ledigt från på sommaren. Att kanske börja så som mål istället för totally free. :slight_smile:

5 gillningar

Vilka har du anmält mig till? Jag anmälde mig till en hel del för några månader sen och upplevde dels att det inte fanns så många undersökningar till mig (bor på mindre ort), att det tog lång tid och att det var svårt att komma upp i några större summor.

ag var aktiv en månad och lyckades då samla in 550 poäng på m3panel, skulle då ta 3 månader att samla in 1500 poäng som ger 100 kronor. Attapol hade få enkäter för mig, har 27 kronor innestående där. Norstat har jag 27 mynt på, snart har jag tjänat in en glass :sweat_smile:. Även anmäld till toluna. Jag gav upp. Tjänar mer på att jobba en timme övertid på jobbet än att sitta flera timmar för några kronor presentkort…

Anmälde mig till 10 olika ungefär och dom jag tyckte var bäst var m3panel och dinasikt.se.
Får ungefär 3-4 undersökningar per dag hittills men kanske ändrar sig i framtiden. Om du får lite undersökningar så är det nog för att du inte är rätt människa för vad dom söker för tillfället.

För mig som bor i hyresrätt, inte har några lån och ej heller någon bil kändes det som att de flesta undersökningarna avslutades tämligen omgående efter några inledande frågor.

Jag undrar om det har med yrke att göra också? Många börjar med frågan:jobbar du eller någon i din familj inom följande… Marknadsföring, inköp etc. Vi gör inte det och får ofta svar att jag inte är rätt målgrupp.

1 gillning

Om man har mycket dötid så är det bättre att göra betalda undersökningar är att bara slösurfa på helt onödiga saker.

Jag tycker INTE att det är värt att lägga tid på det men har ändå kollat upp det. Det finns företag som ger presentkort som har samma värde som pengar. T.ex. Norstat har Sverigechecken som går att använda i många mataffärer så om man måsta köpa mat ibland så är det ett bra val! Jag vet inte alls hur mycket undersökningar de skickar ut så jag vet inte hur mycket “pengar” man kan tjäna.

Jag började med att lista alla mina kostnader per månad. Försäkring, hyra, el, mat, shopping, abonnemang, bil, nöjen mm. Jag sparar endast det beloppet på kontot, resten åker in på börsen. Sen började jag kolla igenom varje kostnadspost för att se om den kunde sänkas. Tex jämförde försäkringar, kollade olika banker för att få ner räntan, avslutade abonnemang och gick ihop med familjen på tex Spotify och Netflix. Låter tråkigt men jag tog en post i taget när jag orkade ta tag i det :slight_smile:

Jag började inse att mycket pengar gick till shopping trots att jag knappt kunde minnas vad jag köpt. Antagligen en ny svart tröja…

Nu har det blivit en sport att spara men jag väljer att lägga pengar på det som är viktigt för mig, utan att få dåligt samvete för det (även om jag vet att det är billigare med kaffe hemma så ger det mig livskvalitet att träffa en kompis på ett café eller äta middag på restaurang).

Jag har några maträtter som jag alltid lagar och har i frysen som back up. Vill jag ha något roligare och har tid och ork så löser jag det men det finns alltid nånting hemma.

När vi fick barn köpte jag det mesta begagnat. Jag kollade vad prylarna skulle ha kostat nya och la in mellanskillnaden på ett ISK till dottern. Barnprylar är dyra så nu har hon redan ett riktigt bra sparande! Jag tänker att det är mer värt för henne att kunna köpa sin första lägenhet än att hon hade den coolaste barnvagnen som barn. Så fort hon inte behöver prylarna längre säljs de på Marketplace.

-Jämför elbolag, försäkringsbolag, banker mm.

-Skaffa familjeabonnemang på Spotify och gå ihop flera på tex Netflix, Hbo.

-Köp/få begagnat. Det finns massor på Facebook Marketplace.

-Jämför pris, läs bäst i test och kolla erbjudanden när nåt ska köpas. Försök att undvika stressköp.

-Rensa ur garderob och förråd och sälj det som inte används. Fokusera på bra kvalitet på sånt som ska vara med länge.

-Kolla upp förmånerna via jobbet tex friskvårdsbidrag, hälsoundersökningar, rabatter mm.

-Gör storkok som kan frysas in.

-Lägg pengar på det som är viktigt för dig och låt det vara en okej prioritering men strunta i sånt som faktiskt inte ger dig värde, då tummar man inte på livskvaliteten.

11 gillningar

Under flera årstid hade jag ett 5 min samtal per år till Comhem som gav mig en besparing på ca 1500 kr/år. Det är en bra timpenning på det…

Samtal gick typ så är:

Jag: Hej, jag vill säga upp mitt abonnemang.
Säljare: Oj, är det något vi kan göra för att ha dig kvar?
Jag: Med den nya prishöjningen tycker jag det är för dyrt.
Säljare: Vänta ett tag ska prata med min chef.

1 min väntan.

Säljare: Hej igen, vi kan erbjuda dig att behålla ditt gamla pris under ett år om det är Ok?
Jag: Ja tack.
Säljare: Bra då säger vi så.
Jag: Tack, hej då.

Efter flytt saknar jag dom samtalen då det var roligt att spara pengar… Hade ett 100/100 abonnemang + basic Tv för 249 kr/månaden.

6 gillningar