Har för mig att Jan någon gång har pratat om att man kan ha alla prenumerationer på ett kreditkort som man klipper vid varje årsskifte, därefter måste man aktivt påbörja en ny prenumeration för varje tjänst som man vill ha (de som man inte använder och glömmer bort slutar då att kosta pengar ).
Jag har dock ingen aning om hur det funkar (har inte flyttat hemifrån än, så jag har varken kreditkort eller prenumerationer ). Någon som vet?
En sak som jag har gjort däremot var att sälja jultidningar till mig själv. Jag upptäckte att för 150kr fick man 3 t-shirts eller 3 par kalsonger eller 7 par sockar, så jag handlade för ungefär 14.000kr. Som premie fick jag välja mellan att få tillbaka en viss summa pengar (kommer inte ihåg hur mycket det handlade om, men jag tror att det var 10-12.000kr) eller att få ett, som de kallade det, “superpresentkort” på 15.000 kr som man kunde använda i nästintill vilken butik som helst. Ja, jag valde ju självklart presentkortet, hur konstigt det än låter så fick man ju presentkort på 1.000kr mer än vad man handlade för när man kom upp i de summorna.
Året efter hade de sänkt värdet på premierna och höjt priset på kläderna, så jag vet inte hur bra det funkar längre. Men det är nog inte omöjligt att komma över en bra deal om man hittar rätt jultidningsföretag.
Blev riktigt full i skratt av ditt “jultidningshack” Full poäng på kreativitet
Köpa barnens Bingolotter för att slippa kränga dem på jobbet eller utanför ICA har man ju hört men att sälja jultidningar till sig själv, för såna summor också, är verkligen att tänka utanför boxen!
Jag vet att jag är smått överaktiv just nu i denna tråden, om ni tycker att jag spammar för mycket så är det bara till att banna mig.
Min kompis Google hade en länk som jag klickade på med lite “Life hacks för privatekonomi”. Den är på engelska, så allt är ju inte helt relevant för oss svenskar; men jag tycker att vissa var intressanta trots allt.
Om det är någon som inte är bekväm med engelska så kan ni bara fråga, antingen här eller i DMs. Jag har inget emot att översätta.
Så roligt att du tyckte det var skoj! Det känns som att de sänkte värdet på premierna och höjde priserna på produkterna för att jag utnyttjade deras lilla kryphål (de ringde mig och frågade om jag var seriös med min beställning). Det kanske var elakt av mig mot de barnen som tar det lite mer seriöst än vad jag gjorde…
Använd olika banker för vardagsekonomi jämfört med sparande och investerande.
Använd olika konton för inkomster och utgifter. Dvs ett konto för inkomster, ett för återkommande utgifter och ett tredje för fritt spenderande. Inga utgifter får ske från inkomstkontot. Det ger i alla fall mig väldigt bra översikt över ekonomin och det blir markant svårare att spendera för mycket. Använd automatiska överföringar så blir det smidigare.
Här händer det grejer… allt från betalda kundundersökningar till jultidningar, matlådor, byta bank och försäkringsbolag, gå igenom abonnemang och olika konton för olika syften. Stort tack för alla som har delat med sig (än så länge). I mitt fall, där tid är en bristvara (småbarnsförälder), tror jag kanske att jag ska satsa på att få lite mer koll på utgifterna. Det låter som att många har lyckats dra ned på utgifterna med en app, ett excelblad, eller olika kontoupplägg. Förmodligen finns det potential för mig där med. Ska bara fundera på om det blir en app eller om jag ska hitta något annat upplägg…
Igen, stort tack, och fortsätta gärna att diskutera
Eftersom frågeställningarna inte alls handlade om ökat sparande, förutom att det även kan ge ökade inkomster på sikt, har jag inte kommenterat tidigare.
Det allra viktigaste för många är nog ett automatiskt sparande direkt när man får lön. Väldigt basic på det här forumet men inte för alla andra!
Många har säkert målsättningen att spara det som blir kvar av lönen men risken är då stor att inget blir kvar att spara! Att se till så att det alltid dras pengar till sparande när lönen kommer måste vara det allra bästa tipset.
Det är också viktigt att öka sparandet när lönen ökar. Jag kommer i höst att öka min lön rejält och min plan är inte att i första hand göra av med mera pengar utan att öka mitt automatiska sparande med lika mycket som min nettoökning av lönen.
Skatten är ju de flesta arbetande svenskars största utgift, och att bosätta sig där skatten är lägre kan göra en betydande skillnad, även inom landet. Den som flyttar över kommungränsen från Norrtälje till Österåker sparar 15k per år med en bruttolön på 600k, till exempel. Det blir en extra mille på 30 år.
Köpte en “bäst i test handgräsklippare”. Ett rent nöje att använda. Ger mig motion och en hundralapp i veckan under sommaren. Klipper grannens gräsmatta också. Tar cirka 10min.
Tack för tipsen i tråden! Ni som använder en app för budgetering, kör ni på YNAB eller någon annan som fungerar med koppling mot svenska banker?
Testar YNAB nu men känner direkt att jag kommer tappa drivet när allt måste läggas in manuellt.
YNAB jobbar på att koppla mot europeiska banker, men kan inte göra det automatiskt just nu (https://support.youneedabudget.com/t/h7hza9c/update-on-direct-import-in-the-uk-and-eu). Jag tror dom skrev kontrakt flera år med en service som hade planer att koppla till amerikanska och europeiska banker, men sedan backade det andra företaget och gjorde bara amerikanska banker.
Jag tycker inte heller om att sätta in allt manuellt. Men det finns ett sätt att importera bankens CVS filer till YNAB. Ladda ner kontoinfot som en excel fil och sedan översätt kolumnerna och formatera (radera onödiga kolumner) enl hur YNAB vill ha det: Formatting a CSV File for Importing in YNAB
Och sedan spara den som en CVS fil och importera den i YNAB.
På detta sätt kan jag få in allt vid slutet av varje månad. Den kommer ihåg namn på kategorier, så första gången tar det tid att koppla utgifterna till kategorierna, men sedan blir det smidigare. Man kan inte av mistag importera samma utgift/inkomst två gånger, för den jämför en ny import med de man har redan gjort, och om dom matchar exakt så accepterar den inte den nya. Så man kan överlappa dagar för att vara säker på att man inte missar att importera saker.
Storhandla på Willys 2ggr i månaden, och när man ska tilläggshandla så köp bara de som är slut.
Förr gick de 3-500kr när mjölken var slut, nu går de vad mjölken kostar då inget annat köps, blev rejäl påverkan på vårt matkonto.
Klipp dig själv, jag klipper mig och barnen, blir pengar på ett år.
IMHO är YNAB fel verktyg/använder man det fel om man importerar transaktioner en gång i månaden. Vill man kolla bakåt en gång i månaden kan Spirecta vara bättre anpassat och importerar direkt från många svenska banker.
“IMHO är YNAB fel verktyg/använder man det fel om man importerar transaktioner”
Nja. Olika folk har olika behov. YNAB är stark pga den blickar framåt. Som familjegrupp kan man planerar sina framtida utgifter, och kan enkelt lägga up sparplaner för framtiden. Sedan kollar man var man är varje månad; har man sparat till något mål som nu kan förverkligas?
Har provat spirekta och några andra program men dom missar detta att pengar ska användas till något, utan bara visar upp det man redan har gjort i en glorifierad excelblad, kul men inte särskit hjälpsamt.
Det finns väl sätt/omvägar att planera för framtiden i de flesta program, men YNAB är en av dom få som har det som grund idè.
Backar till att man ”inte använder styrkan fullt ut”.
Jag har så här i slutet av månaden insett att pengarna för restaurangbesök tagit ”slut” och att det inte fanns någon omfördelning mellan budgetkategorierna som kändes tillräckligt bra.
Vi hade detta samtal på jobbet för ett gäng år sedan när jag snabbt kom fram till att det handlade om närmare en tusenlapp i månaden mellan arbetsplatskommunen och boendekommunen (till min favör och vissa arbetskamraters förtret). Eftersom jag jobbat där i 24 år nu och bott där jag bor i 18 har det blivit en del pengar som inte föraktas.
Vardagsutgifter som är lätta att glömma för de flesta. Detta gäller f ö Skåne och strax utanför Malmö. Så övrig samhällsservice och avstånd för pendling etc är lika.
Marginellt eller inte alls. Jag har nio km till jobbet idag. Och jobbet kräver f ö privatbil i tjänsten, så ägandet kommer jag inte runt ändå och inte nödvändigtvis avståndet heller, beroende på var i kommunen man hittar bostad.
Teoretiskt sätt kunde jag bo kvar i nuvarande kommun och ha tre kilometer till jobbet. Om det nu är siffercrunch man vill åt.
Jag bor i Mölndal och jobbar i Göteborg. Sparar nog en del pengar på det. Samma zoon i lokaltrafiken numera. Klart fördelaktigt på ett år. 20,51 procents kommunalskatt i Mölndal, 21,12 i Göteborg. Blir en del över tid.