Mitt bästa lifehack är nog att alltid ha stenkoll på priserna när man handlar, speciellt i livsmedelsbutiker. Jag sparar nog flera tusen kronor per år på det

-
Jag bor i Stockholm och använder SL-kort. Köper årskort i december varje år innan priset höjs, aktiverar det sen i januari. Sparar några hundringar. Att helt skippa SL-kort samt bil och istället gå/cykla är nog bästa spartipset dock.
-
Själv gillar jag utdelningsaktier pga pengar in på kontot.
-
Alltid bundet pris på el och bolåneräntor. Enklaste sättet att kunna följa upp vad det kostar. För el har jag gjort en snurra som räknar fram totalkostnad för elnät och elförbrukning per månad när jag lägger in mätarställningen. För bundna bolån har jag gjort en snurra som räknar exakt kostnad per månad medräknat amortering och variation i antal dagar i månaden.
Hemköp gör det gratis om handlar för över 700. Vi kör veckohandling via nätet och hämtar i butik. Skönt att slippa gå runt i butik och plocka
Hur mycket kostar ett årskort hos Stockholms Lokaltrafik 2022?
Jag trodde de hade tagit bort årskortet men det hade de inte. Det är bara nytt kort eller mobil som gäller för lagring av kortet
Årskortet kostade tidigare:
2022: 10 190 kr/849 kr per månad. 30-dagarskort 970 kr.
2021: 9 980 kr/832 kr per månad. 30-dagarskort 950 kr.
2020: 9 770 kr/814 kr per månad. 30-dagarskort 930 kr.
2019: 9 310 kr/776 kr per månad. 30-dagarskort 890 kr.
Flyttade närmare jobb så jag kan gå/cykla. Biltema cykel för 1295 kr för 10 år sen/håller än. Gick ur kyrkan. Ärtsoppa minst en gång i veckan. Skor på stadium outlet, håller lika länge som dyrare skor på andra ställen. Två jeans, 3 pullover 3 skjortor från dressman i roterande schema. Lägger undan/investerar så fort lönen kommer. Bara använt jobbmobil sedan 2012. Plockade ölpantburkar 05 på söndagsmorgon runt festområden förr men har slutat med det då det inte påverkar portföljen speciellt mycke längre. Ser bara svtplay så man slipper pressa massa reklam på hjärnan och streaminsavgifter, syndar dock på jobbresor och smygtittar på tv3/5/6/7/8/9an på hotellet. Dricker vatten till 95% av måltiderna. Många bäckar små….
Ta allt man handlar, multiplicera med 100 och sedan med 3 för att få ett hum om vad det skulle kosta om man köpte det som köps en gång per dag. Väg sedan detta mot andra saker i samma prisklass och estimera hur mycket lycka det ger.
Plötsligt blir alla existerande småköp idiotiska och man får mer pengar över till saker som faktiskt ger något.
Jag är nog helgseg i huvudet, men jag förstår inte. Vill du utveckla?
Det är ett sätt att lära sig värdera sitt kapital på och att inte dra på sig dåliga vanor som på årsvis kostar lika mycket som andra saker som ger betydligt mer lycka (vilket också är viktigare än roliga siffror på kontot).
Säg t ex att du köper en kaffe på väg till jobbet varje dag för 35 kr. 35 kr är ingen jättesumma, men ta nu detta utslaget på ett helt år och för enkelhetens skull säger vi att du arbetar 300 dagar per år.
300x35=10 500 kr/år
Dvs att dra på sig vanan att köpa en kaffe på väg till jobbet kostar runt 10 000 kr per år. När man då står där och gör den kalkylen blir det sällan billigt när man tänker sig att en kaffe kostar 10 000 kr och utöver det – vad får man istället för dessa 10 000 kr och hur mycket bättre köp vore det kontra en skitkaffe på väg till jobbet?
Det är något inspirerat av lyxfällan som brukar dra den typen av exempel på vad det kostar med dåliga vanor utslaget på längre tid (det är vansinnigt dyrt).
Bra är dock om inte alla tänker så för då skulle det gå dåligt för svensk ekonomi. 
Aha, du menar vardagsköp på årsbasis. Ja, då är jag med. Det var den något röriga matematiken bakom som inte gick fram.
Jag köper aldrig sånt och har redan slimmat utgifterna mycket 10k räcker ju till mat i ett halvår. 
Kul lösning, men i längden sparar du inget. Du köper ju fortfarande årskort varje år (varje prisnivå), bara det att du nyttjar det senare. Summan över tid blir samma (förutom sista året då).
Dels kostar årskort mindre än månadskort per månad, dels får jag en besparing “sista året”.
Gjorde en liten tankevurpa. Det du sparar är ju faktiskt mer än skillnaden mellan sista och näst sista årskortet, du sparar skillnaden mellan första och sista årskortet. Kan bli en del på sikt 
@Husbehov
Skämtar du, betalas det så dåligt för lingonen? Borde ju vara en bättra affär att råröra dem och kränga färdiga istället.
Köper endast kött och annat dyrt på kampanj. Jag köpte sist 2kg lokalproducerad fläskkarre för 120kr, blev 11 portioner (150g kött) av pulled pork varav jag frös in 9. De kostar typ 11kr styck om man räknar med kryddorna. Sällan man kan äta en bra mängd högkvalité kött för så lite.
Skriv ner värdet på varje bankkonto i excel eller google sheets en gång i veckan, ny rad varje vecka. “Det som mäts, hanteras.”
Bra tips för privatekonomi ‘nykomlingar’.
Enveten som en gammal get gjorde jag bönbiffar igår och åt i tacobröd med tacotillbehör. Det nådde upp till nivån ätligt och jag blev mätt. Inget jag kommer göra igen, men det var bland det minst dåliga vegetariska jag provat. Min fru tog en tugga och åt sedan tacobröd med tillbehör.
Åh, jag har tänkt mycket på att ordna mig en kapselgarderob, men jag lyckas inte tänka ut en bra plan för vad den ska bestå av. Har googlat lite på ämnet, men då är det alltid tvärrandig tröja, vit skjorta, någon topp, jeans och trenchcoat som kommer upp. Vilket är väldigt få ombyten och svårt när man lever i ett land som Sverige med olika årstider.
Skulle gärna vilja veta mer om din garderob, om du har lust att dela med dig.
Några tips:
-Jag och min fru tar med oss matlådor till jobben.
-Jag dricker på vardagar bara kaffe på jobbet. Och hemma har vi perkulator, så vi behöver inga kaffefilter.
Vi köper kaffe när det är extrapris.
Detta har gjort att prisökningarna på kaffe inte märkts av så mycket för oss.
-Bytt mataffär från ICA till Willys. Och veckohandlar varje vecka. Detta är 20-30% billigare varje gång (jag la ner en hel del tid i början på att plocka ihop en likadan varukorg på ICAs hemsida för att jämföra med).
-Vi köper storpack av sånt som vi använder mkt av.
-Vi försöker köpa när något reas ut. T.ex sommarprylar när det är höst osv.
-Vi har 2 st frysboxar och 1 frysskåp. Det gör att vi kan köpa på oss när något är billigt och att vi aldrig behöver slänga matrester. Matresterna använder vi till t.ex pyttipanna eller liknande.
-Ser regelbundet över lån och försäkringar.
Dessa kom jag på nu på rak arm.
Mvh
Som jag förstått det är det många som har kapselgarderob för olika säsonger - så du kan ha t ex en vinter-kapsel, en sommar-kapsel och kanske en vår/höst-kapsel. Vissa av plaggen kan garanterat finnas med i alla, men vinterjackan och tjockyllen är ju ganska redundanta på sommaren, typ.