Att aldrig ägt en bil har varit en mycket bra affär! 
Låna böcker på bibliotek istället för att köpa och spara tusenlappar. Om man ändå behöver köpa en viss bok - ge bort den i present sen till någon kompis som fyller år
Växla streamingtjänster. Efter x månader kan man teckna en annan och kolla igenom utbudet där, och växla runt. Har Storytel över semestern då jag läser mycket, bioprenumeration under höstmånaderna då jag vill ha inne-aktiviteter med kompisar men låt inte prenumerationer ticka på de månader/årstider man inte nyttjar dem. Ibland får du sen ett erbjudande för att de vill ha tillbaka dig som kund
Och låna e-böcker för att slippa ev. kostnader för att ta sig till biblioteket fysiskt.
Jag har en del “life-hacks” som jag pysslat och pysslar med. Men i praktiken ger det ingen reell förändring. Mest att det känns bra och att jag använder färre resurser.
Det absolut mest avgörande för mig har varit utveckling på jobbet och byte av tjänst. Bara en enkel löneförhandling om jag har torrt på fötterna är värt mer än alla life hacks tillsammans. Byte precis tjänst internt och fick en löneförhöjning på 7 lax. För den privata plånboken är det det enda som gör reel skillnad.
Mitt bästa life-hack personligen är att aldrig någonsin låta min fru göra matinköp.
Hon tittar aldrig på prislapparna. Kom precis hem med en matkassa som är i runda slängar två middagar. 850:- … 
Hon kanske går runt där hungrig?
Det, om något, är ett bra hack - handla aldrig hungrig. Gissningsvis har någon redan nämnt det, kanske t o m jag själv. 
Är jag din fru? Handlade precis lite tjafs till barnkalas och en middag för 700kr 
Maaaaayyyyybe 
Kalas är ju ändå en tillställning. Vardagsmat ska inte kosta 400:- middagen.
Det skulle kunna vara ett ekonomiskt life-hack för mig också. Det blir billigare om jag handlar men kanske också tråkigare!
Stor igenkänning här 
Ja. Jag har mitt en promenad bort så jag klarar mig ändå 
Byta från gillette till säkerhetshyvel med lösa blad
Kul, jag gjorde detta för ex antal år sedan. Gissningsvis 7-8 år sedan. Riktigt nöjd.
Köpte dessutom på mig ett lager feather rakblad 2019, jag bör ha rakblad i säkert 10 år till för bara några hundralappar. 
Kan rekommenderas.
Slopa också dyrt rakskum och kör borste plus Palmolive raktvål så sparar du ytterligare en del pengar.
Stort skägg värmer i vinter! ![]()
Men ja, dagen när jag dumpade rakapparaten är en av mina bästa. Hyvel ftw… även på huvudet.
På tal om hyvel på huvudet. Jag tvingade min sambo att raka mitt hår med maskin inför semestern förra året.
Tyvärr såg det så illa ut att jag fick köpa en keps och dölja skalpen. Totalt sett blev kostnaden samma som om jag hade klippt mig, så fick ingen ekonomi i det. Skulle vara att det gick längre tid till nästa klippning 
Aja, 200 spänn några gånger om året får jag nu acceptera.
6 kr kilot sist jag hörde i år. Sett flera barnfamiljer som åkt från öststaterna som är här och plockar bär. Tycker synd om dom i år. Tror många inte förstår hur fattigt det är i världen då man åker iväg till vårat land och sätter barn i arbete.
Ni kan ju räkna timpriset när man snittar på 1-1 ½ hink i timmen. En hink väger mellan 4-5 kg beroende på mognat.
Drabbar även våra pensionärer som har detta som en viktig extra inkomst.
Kunde jag köpt lingon så billigt hade jag haft hela skafferiet fyllt av lingonsynt!
Du får komma ner till södra delen av landet och sälja. Här betalas det 30-45 kr/litern rensat 
En sån vill jag ha! ![]()
Ständigt pågående process - minska utgifterna - speciellt på mat. Men inte till det sämre utan till det bättre. Har en tanke om bär och grönsaksodling under varma årstiden som ska minska det kommersiellt köpta i butik. Jag har kallväxthus och yta för frilandsbäddar.
I år har det varit dålig utdelning men normalår är vi i stort sätt självförsörjande den varma årstiden på sparris, vitlök, jordgubbar, tomater, rödbetor, lök och purjo, olika kål och sallad, squash.
Frökostnaden är förhållandevis blygsam - det som drar iväg är jord och gödsel. Har dock hittat häst- och fårägare som har bjudit på gödslet hemtransporterat istf att på ÅVC få betala för deponi. Mycket skotta blir det 

Laddar upp: C5586A45-6889-471B-B988-7D66338EB262.jpeg…
Bearbetar: 3383CD4B-D468-4EA2-B51E-8C7ECC20DA3D.jpeg…
Jag brukar även tänka att det kostar extra i form av utebliven investering. T ex 7% årssnitt i en global indexfond, eller varför inte 20% med nån enkel och väl backtestad strategi - det blir en jäkla massa förlorad ränta på ränta över tid!