Det är en skäggtrimmer, inte en hårklippningsmaskin. Det är två helt olika saker.
Jag frågade eftersom du svarade mig och berättade det efter att jag hade sagt att “klippning” hemma skulle vara tänkbart för mig men jag tänker att det blir hår överallt.
Man håller sig över en papperskorg, eller köksgolv + sopkvast, det funkar också. Jag har en proffstrimmer, men använder den mest till skägget när det behöver tämjas. Till skallen kör jag med hyvel. Men ser jag till sonens frisörräkningar så sparar jag 2000-3000 om året.
Det går alldeles utmärkt för mig att raka skallen med min skäggtrimmer.
Det är klart att det kan gå men modeller med inbyggd ”dammsugare” är inte relevanta för det.
Angående prisvärda kläder tipsar jag om www.billiga-arbetsklader.se ett danskt bolag som är aktiva i Sverige nuförtiden. Finns mycket bra och billigt där som jag hittat förutom arbetskläder. Lite ovanliga märken erbjuds där och ofta bra grejor.
Jag har inget ekonomiskt intresse i det bolaget;).
Gå med i Rika Tillsammans var ett grymt hack för mig ![]()
Jag har ett inglasat uterum som blir väldans varmt så fort solen står på. Jag har under ett års tid använt en fläkt (50W) för att trycka in värmen i bostaden därifrån. Jag kan se via Greenely hur stor skillnad det gör på ett dygn i förbrukade kWh, skillnaden är påtaglig.
Nördigt, men ändå:)
Har ett nytt hack på G. Vi får se om det går i lås.
Idén är till för dem med solceller i första hand.
Timer installeras på frysen. Frysen kör bara dagtid när solen lyser.
Alltså belastas elförbrukningen inte alls av frysen.
Andra idén för alla med frys är att köra frys bara nattetid med låg taxa. Sparar pengar.
Obs: frysen bör vara full för att inte tappa för mycket temperatur när den är avstängd.
Hoppas på att pendla mellan -15 till -21C men det behöver testas mer. Inte för de som är petiga med att alltid ha -15C i frysen.
Mitt bästa ekonomiska lifehack är att hyra ut del av villan.
En del av källaren hyrs ut till en långtidshyresgäst och det vidbyggda garaget byggde jag om till en bostad som hyrs ut till mer tillfälliga gäster.
Genom att boendet betalar sig själv, att ha skapat en passiv inkomst, så får jag ett bra utrymme för att kunna pumpa in pengar i indexfonder.
Det här påverkas nog en hel del av var frysen står. Om den står i källaren där det är halvkallt kan det kanske fungera hyggligt.
Att skapa en egen uppfattning istället för att adoptera andras.
Mitt bidrag är frystömning på riktigt. Var inte rädd att ibland äta det som finns där fast det inte är mycket och inte passar perfekt ihop. Alla i familjen äter olika och det gör inget. Vissa saker har visat sig vara riktigt gott ihop fast man inte tror det först.
Har en Philips HC9450 (600SEK). Trimmar skägg huvve å även rygg, armar å bröstkorg (är hårig snubbe utöver huvve…). Fungerar finfint men ska Ni köra mer intimt bör Ni hitta annan version. Går snabbt att dammsuga upp efter man trimmat. Eller så kör man i duschen å har någon hårsil så det inte fastnar i avloppet. Inte gått till frisören på 8 år tror jag.
Många hundralappar sparade.
Vad vi gör är att gå till den lokala ICA affärer varje måndag för att köpa förra veckans fisk med 50% rabatt
Hustrun trimmar min skalle 4-5 ggr/år och 3-4 av dessa kör vi utomhus på gräsmattan. På våren tar fåglarna hand om lockarna direkt! Annars blir det i uterummet och går snabbt att sopa eller dammsuga upp. På vintern får håret dessutom växa lite längre och värmer öronen fint vid isfisket…
Trimmern fick jag i julklapp av ungarna för 15 år sedan med motiveringen att pannan började växa igenom håret och det var onödigt att gå till en frisör. Tror dom betalade 395 kr för den och den funkar alldeles utmärkt fortfarande! Många lusentappar där med åren…
Skaffa och använd Shell Mastercard. 0kr i årsavgift och 0,5% i återbäring på ALLA inköp (utom hos andra bensinbolag). Se bara till att betala fakturan i tid.
Jag använder det till i stort sett alla familjens inköp och även utlägg för hotell och resor jag gör med jobbet. Blir några tusenlappar om året i kick-back.
Circle K har ett liknande upplägg:
“Bonus på allt du handlar – från varmkorven till shoppingen på stan. 1 % bonus på våra stationer och 0,5 % på alla andra köp*.”
Det stämmer, jag har det kortet också som ett extrakort. Enda skillnaden är att på CircleK måste jag använda bonusen som betalning på deras stationer. På Shell får jag det utbetalt i pengar. Detta är ju inga problem om man tankar regelbundet på CircleK men jag har bytt till elbil så då tycker jag Shell Mastercard passar mig bättre.
Odla potatis. Herregud, jag badar i knölar. Vad gör man med dem?