Vilket är ditt bästa ekonomiska life-hack?

Boil them, mash them, stick them in a stew?
YARN | Boil them, mash them, stick them in a stew. | The Lord of the Rings: The Two Towers (2002) | Video clips by quotes | d2085001 | 紗

23 gillningar

Chips? :grin::grin::grin: Tärna och frys in så har du till pytt i panna, mos medmera.

3 gillningar

Gör en stuka så kan du plocka upp potatis ur den till dess de tar slut!!

Ha rörligt bolån, och spara undan mellanskillnaden till bundet. Blir över tid en skön summa att ta utav när räntorna blir höga, eller använda till den där långresan du drömmer om.

2 gillningar

Mitt största lifehack är jakten och de odlingsmöjligheter jag har.

Har ni tillgång till jakt, fiske och egen mark att odla på finns stora möjligheter att dra ned kostnaderna på mat.

Gör en örtträdgård och frys in färska kryddor varje år. Enkelt och billigt.

I norr är jakt en levnadsstil och hör till det kulturella i att leva av vad naturen ger och inte en rikemanssport. Gott om bär och svamp och kryddor från skogen.

Äger ingen skog själv, men har tillgång till över 10.000 ha. Hjälper markägaren med nedblåsta träd och har ved så det både räcker och blir över.

7 gillningar

Stuka för mig är ett bombflygplan… men nu har jag googlat och bildat mig. :sweat_smile:

4 gillningar

Äta kvällsmat hos föräldrarna. :nerd_face:

10 gillningar

Har cyklat till och från jobbet i ca 7 års tid nu. Det sparar man en del på, där jag bor ligger ett årskort för kollektivtrafik på nästan 10 000kr.

5 gillningar

Jag sparar runt 7000 i månaden just nu med mitt bundna jämfört med rörligt. Kan leva med att det var några hundra dyrare åren innan.

1 gillning

Kul! Väl tajmat.
Min erfarenhet under 20 års tid är en annan.

4 gillningar

Detta! Cykel är fantastiskt!

Gjorde ett experiment för ett antal år sedan, där jag bestämde mig för att jag skulle fortsätta cykla in mot höst/vinter ända tills det blev obekvämt. När jag började komma in i maj och det ännu inte blivit obekvämt insåg jag att jag nog var en åretrunt-cyklare… :grin:

(Ska dock sägas att cykel på vintern inte är helt gratis trots allt. Salt+sand sliter rätt rejält på drivlinan, så det blir lätt en tusenlapp eller två i service på cykeln. Fortfarande både billigt, snabbt och hälsosamt jämfört med kollektivtrafik dock. Jämfört med bil ska vi ju inte ens tala om…)

11 gillningar

Kan varmt rekommendera vinterdäck till cykeln om man bor där det ibland är halt. Bidrar kraftigt till min vilja att vintercykla.

Skriver under på detta. Blev även fundersam när jag fick två cyklar stulna på kort tid och bara kaffepengar på försäkringen. Köpa ny cykel kostar ju som ett års kollektivtrafik eller så (beroende på hur fin cykel man villhöver). I mitt fall tar jag mig dock till jobbet på 15min med cykel och på 40min till fots/med kollektivtrafik. Så cykeln ger mycket tid och vardagsglädje.

3 gillningar

Ja. Dubbdäck är kanon. Och det finns dagar jag inte cyklar av självbevarelsedrift. Några dagar snöslask som fryser till spårig is t ex. Gärna med lite nysnö uppepå…

1 gillning

Det duger med en begagnad cykel för en tusenlapp om man har en kort väg att ta sig. Jag körde en begagnad Crescent under ca 5 års tid, då också runt 15-20 min cykeltur. Oljade inte ens in kedjan någon gång trots salt och skit men den funkade bra i alla fall.

Numera har jag drygt 14km enkelväg och köpte en ny cykel på XXL’s cykelrea för 3600kr, funkar bra den med.

Kan tipsa om att ha en tryckspruta med vatten redo hemma så kan man spola av salt efter varje tur.

2 gillningar

Tid är pengar så lyssnar på poddar i 1,25 x hastighet. Win win

2 gillningar

Tjänar du pengar på att lyssna på poddar, eller kan du inte tjäna pengar samtidigt som du lyssnar på poddar?

Du kan successivt öka hastigheten. Har kört 2x hastigheten på poddar i flera år.

Vanliga hastigheten låter som slow motion nu :joy:

3 gillningar

Har börjat verka (trimma hovarna) själv på mina 3 hästar. Besparing: ca 20 000kr/år. Servar min bil själv 2 ggr/år, besparing: ca 6000kr/år. Det tar ca 25 min per gång (Toyota Hilux). När dubbdäcken är hårda (efter 3 vintrar) så pillar jag dubben ur dem med skruvmejsel och använder dem som sommardäck i 3 år till. Besparing: 1500 kr/år. Förvarar alla däck hemma, och lägger om 18 däck vår och höst, besparing ca 4000kr/år skulle jag tro. Har slutat klippa mig hos frisör, och har inte färgat håret på 12 år besparing: ca 8000kr/år. Plockar 50 liter bär och ca 40 kg kantareller varje år. Köper aldrig kött på affären, bara direkt från jägare. Sparar pengar, vet dock inte hur mycket, men sover framförallt gott om natten.

15 gillningar

Kul med tips!

Klipper mig själv med en Flowbee (trimmer som kopplas till dammsugaren). Kompletterar lite med frisörsax. Är mån om mitt utseende men det blir bra! Blev aldrig nöjd hos frisören men nu får jag det som jag vill och går fort då jag är van : ). Har klippt mig var 4 vecka i ca 15 års tid, beräknad besparing blir då cirka 67 000 kr än så länge (350kr per gång * 13ggr/år * 15 år - 1000kr i inköp).

Köpte min från Tyskland 2008 men man får eventuellt köpa via amazon idag. Så här ser den ut iaf:
https://flowbee.com/shop/

2 gillningar

Kom att tänka på det här hacket som många tycker man är helt knäpp om man sysslar med: klippa upp tandkrämstuben när det inte går att klämma ut mer. Det som är kvar brukar räcka ett par dagar eller så. Sparar säkert typ 10kr per år på det :grin:.

8 gillningar