Det finns många plastförpackningar man kan göra så med. Det är generellt vettigt.
Ett färskt avsnitt handlar ju om husbyte. Jag och en vän åker till Australien en månad och kommer bo helt kostnadsfritt i tre kanonfina boenden genom www.peoplelikeus.world och vi behöver bara komplettera med två nätter på hotell innan vi reser hem. Många tusenlappar vi sparar!
För er som bor i Sthlm och reser ibland via Arlanda - ta pendeltåget till Märsta och byt där till SL-buss så kostar resan 39 kr istället för Flygbussarnas 129 kr
Arlanda express kostar ju ännu mer. Går ju även att ta vissa pendeltågsavgångar direkt till Arlanda men då blir det ett dyrt flygplatstillägg.
Nattetid om du åker de jättetidiga flygavgångarna går det också en nattbuss SL från Centralen, förbi S:t Eriksplan och Vanadisplan.
Sök på hållplats Sky City så hittar du tabellerna.
Husbyte är bra och Australien ett av de ställen där det är populärt och realistiskt att få till.
Utöver besparing i pengar brukar det ligga ganska stort värde i att ha ”rejälare boende”. Det är trevligt att laga mat hemma när nivån på utrustning, utrymme och inredning håller hygglig klass. Det behöver inte handla om någon regelrätt lyx utan bara ”fullgod i hemsk nivå” är en bra bit bättre än man normalt får i olika enklare turistboenden.
Givet här också, men halva poängen är att det också blir renare plast att återvinna. ![]()
Mina två huvudpunkter är:
- Skippa att avla av sig.
- Skapa en bilfri tillvaro. Köra brumbrum kan man göra i dataspel.
![]()
blir så glad över att läsa ditt inlägg! Kan själv helt enkelt!
Låter riktigt deppigt att skippa kids av ekonomiska skäl.
Men visst blir det en positiv bieffekt ![]()
Bygg ett liv som inte kräver årlig utlandsflykt för att stå ut eller ”to keep up with the Jones’”.
Man kan dra ner på toapapper om man installerar en Shataf.
Skulle säga att det finns en drös skäl faktiskt.
- ekonomi
- energi
- tid
- ointresse
- miljö- och klimat
- flyttmöjligheter
- utrymme för mer karriär-fokus
Hur stor paypack-tid är det inte på det då? Plus att man blir väl blöt om
, så man behöver ändå torka? Har aldrig riktigt fattat det där ![]()
Du kan köpa en handhållen för typ 100kr på amazon. Sen används med fördel kanske lite toapapper för att få bort det sista vattnet. En del använder handen för att kolla att det är rent och sen en personlig handuk. Orkar inte göra en mer ingående analys än att Günter Mårder är slösaktig.
Toppen ju! Då kan du bara tala om för mig var det växer så mycket kantareller. Har nog inte fått ihop 40 kg i hela mitt liv sammanlagt.
Betalade €4.43 för min portabla på AliExpress, inkl. frakt. Dock var syftet inte bättre ekonomi, utan bättre hygien. När jag bodde i Sverige i bostadsrätt installerade jag en i finsk stil från Clas Ohlson. Osäker på om jag föredrar den eller den japanska stilen (eller den turkiska), men någon fast installerad variant kommer jag nog investera i när jag återigen bor i ägt boende.
Oj! Var bor du? Nu bor ju jag i skogen i Jämtland, och plockar mest bara kring byn. Bara trattkantarell och rödgul trupetsvamp dessutom, inga gula (ids inte köra till fjälls). Mitt bästa år plockade jag 70 kg, och det fanns fortfarande svamp kvar. Men det ska ju rensas också…
Nog för att ni bor tätt i södra sverige, men ni har ju både gul, tratt, och svart kantarell. Har ni myrar med rödgul också?
Det kanske ni inte har. Men det borde ju ändå finnas svamp att plocka? Eller är det för torrt?
Nu var jag fördomsfull och gissade att du bor söderut. Jag har visst fördomar om kantarelltillgången där.
Det är ingen brist på svamp i södra Sverige. Däremot är det hårdare konkurrens. På många platser nära större städer plockas det aktivt. Att hitta ett bra ställe är ingen garanti för att få ha det själv. Själv brukar jag plocka fler svampar än de allra mest populära och då går det bra.
Jag hajar. Allt annat än kantarell ger jag till renarna. De vet vad som går att äta och inte ![]()
Brukar göra det på både senap och remolaud sås. Tycker det är ett stort misslyckande från tillverkaren att det ska behövas. Rent ekonomiskt är det ju inga pengar men principen som känns fel.
Jag bor i Norra Halland. Men alltså det är inte ju inte som Tokyo i folktäthet om du trodde. I skogen här har jag aldrig sett någon plocka svamp och då bor jag bara ca 3 mil söder om Göteborg.
Det var väl gula kantareller som jag tänkte på främst, trattkantareller är lättare att hitta. Dom har inte kommit igång riktigt än men idag när jag var ute och kollade såg det ut att komma rätt mycket.
Men folk som säger att dom plockar kassar med kantareller tror jag ljuger. Storfiskare fast i svamp.