Kunde inte AI sammanfatta den här tråden och presentera en lista över smarta åtgärder, sorterad i ”smarthetsordning”?
Här är en sammanfattning med hjälp av AI, jag vill bara påpeka att jag har inte faktakollat alla 560 inlägg. Jag personligen lägger inga rekommendationer utan listar bara vad som sagts i tråden. Vad som är “smartast” för dig, kanske inte är “smartast” för mig. Listan är gjord av AI och därför kanske inte är helt perfekt.
"Här är spartipsen från texten, rangordnade efter hur smarta de kan vara ur ett personligt ekonomiskt perspektiv:
1. Förstå och använd förmåner från jobbet, inklusive löneförmåner och policies.
2. Byta försäkringsbolag och förhandla om lägre räntor på lån.
3. Välja att bo i en lägenhet istället för att äga ett hus för att undvika dolda kostnader.
4. Förbereda stora matportioner på söndagar för att spara tid och pengar.
5. Välja hemlagade måltider istället för att köpa lunch.
6. Odla din egen mat för kostnadsbesparingar och bättre hälsa.
7. Förvandla hobbyer till inkomstgenererande aktiviteter.
8. Avbryta medlemskap i organisationer som inte används ofta.
9. Regelbundet byta elleverantörer för bättre erbjudanden.
10. Gör kostnadseffektiva livsstilsförändringar.
11. Använd kreditkortspoäng för att spara på vardagsinköp.
12. Granska personliga utgifter och gör regelbundna budgetuppdateringar.
13. Bo nära kollektivtrafik eller i lågkostnadsområden för att minska utgifterna.
14. Undvika onödiga inköp genom att minimera tiden som spenderas på att fönstershoppa.
15. Använda kostnadseffektiva lösningar för gräsklippning.
16. Välja billigare matbutiker.
17. Automatiskt sparande från lönen, öka sparandet när inkomsten ökar.
18. Flytta till lågskattområden.
19. Klippa håret hemma för att spara på frisörkostnader.
20. Periodiska granskningar av prenumerationstjänster.
21. Hålla sig borta från “penga-sugande” hobbyer.
22. Använd finansiella appar för spårning och analys av utgifter.
23. Övervägande av förmåner från anställningen.
24. Köpa begagnade möbler för ekonomiska och ekologiska fördelar.
25. Investera i dyrare kläder som varar längre för långsiktig kostnadseffektivitet.
Observera att vad som kan vara “smartast” varierar från person till person beroende på deras individuella ekonomiska situation och mål."
Jag bor i norra Sthlm och plockar liknande mängder med svamp varje år. Dock inte bara gula kantareller utan även olika soppar och trumpetsvampar.
När trattkantarellerna rinner till i sep/okt går det lätt att plocka en icakasse full på några timmar här i trakterna
Brukar vara dålig på att bedöma hur mycket mat jag ska göra, så brukar bli till ett helt kompani. Bra med matlådor, dock. Har matlådor i frysen så jag klarar lunch & middag i en månad.
Tycker listan ser mycket bra ut.
Det jag någonstans kan sakna på listan är införande av billig mat i den egna kosthållningen.
Exakt vad som är billigt kan ju variera lite och det är också relativt. Man får utgå från sin egen ordinarie nivå och prova sig fram. De olika kokböckerna om ”Portionen under tian” och andra i samma genre är bra.
Som relativt välbeställd kan det bära emot att ”välja billig mat. Man jämställer gärna dyrare mat med livskvalitet och tänker att billigare mat är ”sunkiga halvfabrikat för fattiga” eller halalslaktat hormonkött från Turklivs.
För att undvika sådan skräpmat som nämns ovan kan det vara värt att vidga sina vyer. Saker man kan göra är:
- Köpa färskvaror med kort datum till nedsatt pris.
- Köpa ”normala” varor i invandrarbutiker t.ex. billiga grönsaker, hel fryst anka, hel fryst kanin ”, kryddor i storpack och liknande saker.
- Prova baljväxter i olika former och koka dem själv. Detta är billigt på riktigt. Man behöver inte nödvändigtvis ersätta kött med baljväxter helt och hållet utan det går att hitta andra varianter.
Det skulle alltså främst handla om att prova ut specifika recept som är utpräglat billiga och inkludera dem i den egna kosthållningen.
Det är inget fel med att köpa saker på extrapris men det leder inte till något nytänkande. Det leder bara till att nuvarande mönster konserveras. Om en köttbit av fem (av ordinarie sort) köps på extrapris så blir besparingen, utslagen på alla fem, minimal. Att istället köpa varor som är ”billiga varje dag” ger helt andra besparingar.
Att “spä” ut köttfärs med blomkål 50/50 har jag hört ska vara ganska effektiv. Får ungefär samma konsistens och försvinner i massan. ![]()
Ja, fast ”sluta jaga nästa grej”/livsstilsinfationen saknas.
Jag får sammanfatta igen när det tilllkommit lite fler ekonomiska life-hacks på den punkten ![]()
Ja du. Tro det om du vill, men jag kom nyss hem från skogen med ännu en korg rödgul trumpetsvamp (också det en kantarell), har skrapat ifjol 30kg sedan i söndags.
Jag skulle inte sova gott med att köra med de däcken som sommardäck.
Vinterdäck och sommardäck har olika gummiblandning för att prestera bäst vid olika temperaturer.
Bromssträckan på “vintergummi” med sommartemperaturer skulle jag vara livrädd för…
En bra tandborste, typ oral-b io serien, samt tandtråd kan dra ner på ev tandläkarkostnader. Jag lever med en amerikanska som är uppvuxen med health insurance och där är alla förebyggande insatser för hälsa och tandhygien viktigt. När jag har frikort så maxar jag vårdbesök (där behov föreligger). Till exempel kostråd hos dietist och träning med sjukgymnast. Bra sätt att samla tips som kan förvaltas hela livet för god hälsa. Utegym istället för gymmedlemskap.
Liqui Moly olja för snål och snabb bil, köp in själv och ge till verkstaden vid oljebyte. Spar pengar och ger lägre förbrukning enligt mina uppskattningar.
Ställ av bilar så mycket som möjligt. Spar massor med pengar på försäkring och skatt speciellt för dieselbilar av äldre modell. Många behöver bilen på semestern men inte annars.
Handla bildelar och däck etc själv på tex Autodoc.
Undvik Cafe generellt.
Drick 2 glas vatten med en citron innan du börjar äta. Dämpar hungern mycket och alkaliserar kroppen. Billigt och hälsosamt.
Säg grovt 10% inflation:
2022: Ärtsoppa med senap och hemlagat bröd 10 kr
2022: Oxfile med potatis och bea 40 kr
2023: Ärtsoppa med senap och hemlagat bröd 11 kr
2023: Oxfile med potatis och bea 44 kr.
Ärtsoppan får i exemplet ökade kostnader med 1 kr och oxfilen får ökade kostnader med 4 kr. Varje gång du väljer ärtsoppan blir du alltså relativt andra 33 kr rikare idag men bara 30 kr rikare 2022. Poängen är att leva billigt i sig är ännu mer värt idag än vad det har varit tidigare.
Som tur är har kroppen ett gediget system för att hålla pH-värdet inom det normala (runt 7,4). Citronvatten kan vara gott men rubbar inte pH-balansen och det är ju tur det. När den rubbas mår man som regel inte så bra och hamnar inte sällan på intensiven…
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Efter att ha läst länge på detta forum och lärt massor känner jag att hittade ett ämne att bidra själv till ![]()
Vårt bästa ekonomiska life-hack är egentligen inget vi kom på själva utan har kanske lite landat i knäet på oss - men se till att vara del av ett grannskap (eller annat forum) där alla är villiga att byta tjänster med varandra. Alla kan något som ingen annan kan alternativt har överblivit spill, redskap eller vad det nu kan vara som går att byta med. Det här bygger på att alla ingående parter måste vara någotsånär givmilda mot varandra, tror det bara hade blivit dålig grannsämja om någon började “räkna” på tjänsterna. Men gissar att vi har sparat 10.000 minst på detta under sista året. Och grannar förmodligen någonstans i samma belopp. Visserligen betalar man i någon mån med sin tid och slitage på grejer man lånar ut, men bonusen är en mycket trevlig grannsämja och att jag tror att vi som människor generellt mår bra om vi känner att vi kan hjälpa till (jämfört med att jaga offerter, leta reapriser någonannanstans och så vidare).
Word på den!!
Och välkommen till forumet (i textform)!
Bra jobbat!
Bästa hacket för mig var nog förändringen som Covid förde med sig. Det blev minimalt med shoppingturer där det tidigare var lätt att plocka på sig “villhöver” grejer. Jag skiftade inte heller om till att beställa över nätet…
Bensinkostnaderna sjönk rejält iom att jag jobbade 100% hemifrån samt att uteluncher sällan förekom. Jag sparade rejält pga det. Behåller mycket av det mönstret fortfarande…