Vilket är ditt bästa ekonomiska life-hack?

Aha, funkar detta alltså? Där en outnyttjad möjlighet känner jag. :smiley:

Det är inte så att jag alltid använder min kvot, men plötsligt finns där en film man vill se och då måste man vänta en vecka om man använt upp veckans film.

1 gillning

I fallet med cineasterna har vi inte provat att använda andra biblioteks medlemskap än, så jag vet inte. Vi har däremot de äldre barnens lånekort, och det är sällan jag och min bättre hälft ser mer än 2 filmer i månaden. Jag skulle tro att det fungerar.

Med medlemskapet i en större kommuns bibliotek har jag kunnat låna böcker som annars inte finns, t.ex böcker på engelska.

2 gillningar

Jag förstår. Det var just den digitala tjänsten via extern aktör som jag funderade kring.

Förr i världen hade jag tre lånekort, men det var innan onlinetjänsternas intåg.

1 gillning

Jag har en kvot på två filmer i veckan. Min sambo har också kort så då är vårt behov täckt.

Min kommun kör med en i veckan. Allt beror på budget och avtal. :sweat_smile:

1 gillning

Tack för relevant input. Jag kör dock Hilux i Jämtland, är mycket sällan på någon motorväg, och kör sällan över 90 kmh. Har bara råkat välta bilen/sladdat/haft nära döden upplevelser vintertid. Ofta med släp bakom. Med dubbdäck.

Använder endagslinser i 3-5 dagar (tar ut under natten och rengör ordentligt med linsvätska) gjort i flera år och klarat mig galant på det och sparat in många tusenlappar varje år :sweat_smile:

Till vänster: Begagnade böcker, ca 450kr
Till höger: Nya böcker, ca 600kr

Köp böcker begagnat. Folk läser inte sina böcker. Om dom gör det så är det max en gång.

17 gillningar

Tyvärr verkar du ha helt rätt.

1 gillning

Det är stor skillnad på böcker och böcker. Många har inte riktigt koll på detta och betraktar alla böcker som mer eller mindre värdelösa. Jag tror inte att det här kommer att ändras. Om man har lite koll på böcker går det väldigt lätt att köpa upp begagnade böcker för 20-30 kr och sälja dem för låt säga 100 kr styck på Bokbörsen. Det är förstås en del jobb med detta men det är inte svårt.

3 gillningar

Ibland ser jag ju tanter och gubbar som fyller korgar med böcker utan att knappt kolla vad det är för bok. Antar att dom sysslar med något sådant…

Eller låna gratis på bibblan som man redan betalt med skatten.

6 gillningar

Är du min 30 åriga syrra eller :rofl:?

Absolut! Biblioteken och alla bibliotekarier är grymma, oavsett hur dom är finansierade!

Dock känner jag ibland en viss stress med att behöva lämna tillbaka boken när jag drar ut på läsningen och jag vill också kunna behandla mina böcker som just jag vill göra. Känns inte bra att vika sidor, stryka under eller skriva kommentar i marginalen på en bok som jag måste lämna tillbaka och inte tillhör mig :wink:

Eboksläsare. :metal:

3 gillningar

Vad läser du på? :slight_smile:

10 år gammal Kobo H20, funkar fortfarande utmärkt. :+1:

Kanske inte bästa men godaste ekonomiska life-hack är nog mat som inte företagen vill/kan sälja till fullt pris

Många affärer har svinn-lådor där de sätter ner priset 30-70%

Appen Karma | Smidig Beställning och Betalning möter Gästlojalitet - Upplev Skillnaden har det tagits upp tidigare i tråden. Där lägger framförallt bagerier/konditorier, livsmedelsaffärer och fik/restauranger ut produkter. Tidigare var det ofta till 50 % men nu verkar Karma insett att de behöver mer intäkter så nedsättningen är lite mindre men fortfarande billigt. Karma säljer på ganska många ställen i Sverige men utbudet skiftar

En annan app är Hej Sverige! Nu bekämpar vi matsvinnet tillsammans! - Too Good To Go som inte säljer enskilda varor/måltider utan “kassar” som kan kosta allt från 29-69 kr och de olika anslutna företagen kan vara väldigt olika i vad de lägger ner - man få läsa vad tidigare användare ansett. Ett ställe kan ge 2 lunchbullar för 49 (ja, det är 50 %) medan en annan kan fylla en kasse med konserver, kaffe, grönsaker och bröd för samma summa. ToGoodToGo finns på lite färre platser i landet

Den tredje appen är för mig helt ny - Olio - Your Local Sharing App som distribuerar gratis. Den bygger på att volontärer hämtar upp på bagerier, affärer etc och lägger ut vad som finns, var och när det kan hämtas - intresserade anmäler sig och kan sedan hämta. Vet inte hur spridda de är i landet men i Stockholm är flera stenugnsbagerier anslutna - bilden är på vad jag hämtade igår.

Någon som har fler tips?

7 gillningar

Antar att dessa bara finns i storsstäderna?

Nog mer i storstäder men jag hörde att tex TooGoodToGo hade bra kassar i Härnösand lite då o då.

1 gillning