Mitt bästa lifehack var nog köp av en 300 liter frysbox. Har fortfarande blåbär kvar från augusti 2022 som jag köpte för 33kr/kg
. Varje gång butiker rear ut laxfile, kött eller kycklingfile blir det påfyllning i frysen. Andra bra livsmedel jag fyndar och lagrar i frysen är ost, frysta grönsaker, bregott, bröd och såklart fryspizza när de kör erbjudanden. Har en bevakningslista i appen matpriskollen för detta såklart. Räknar med att jag sparar ungefär 1-300kr i månaden på detta. Hade jag haft utrymme hade jag köpt en extra frysbox eller en större än 300L från början
Hej
Förutom det vanlig: spara automatiskt varje månad, se över lån, försäkringar mm
Rundar upp allt som handlas till närmaste 10: krona eller 50 lapp till ett eget konto ( även om det bara inhandlas 1 L mjölk) . När det blir en slant sätts det in på lysa. Det blir betydligt mer än man kan tro.
Detta är pengar som inte märks att de försvinner.
Detta finns även som digital lösning via dreamskortet (ålandsbanken). Värt att tänka på ang. Dreams är att det inte är någon ränta och en kortavgift men det blir automatiskt och utan undantag. Bara att föra över pengarna till Lysa eller motsvarande en gång i månaden eller vad som passar dig.
TooGoodToGo har lyckats smyga sig in i småstäderna också. Förståeligt nog är det väldigt få kassar per dag och de som är lite rutinerade lyckas ofta köpa dem först. Jag hade appen i ett par månader och var aldrig snabb nog att boka en egen påse.
Med det sagt är det helt klart värt att ladda ner. Värdet på varorna överstiger alltid priset rejält =)
Jag är jäkligt konservativ när det gäller deg,sa möjligen trakigt rad…men jag anser att ökad amortering av laneskuld aldrig är fel…och det kan vara sa att amorteringstakten kan ökas nagot för de allra flesta sa jag tycker att det är hallet hyggligt generellt som tips.
Det är inget världsomstörtande eller spännande,men jäkligt effektivt sett i ett längre perspektiv.
Jag har alltid försökt halla en hög takt pa mina amorteringar…privat som i mitt företag…och detta har jag aldrig angrat nagon gang.Oavsett om inflation varit hög eller lag sa har jag betalat tillbaka i hög utsträckning.Balansräkningen tackar och tar emot i dag.
jo. jag brukar säga att jag cyklar i 60 graders variation. Från +30 grader till -30. Enda gången, och det är få är när det inte hunnit snöröjas. Bor i Luleå
Har prioriterat bra cykel och köper återkommande service, men jämfört med bil och alla mervärden det ger mig med vardagsmotion, frisk luft, natur, tid att landa, lyssna på podd (ja det kan man väl göra i bilen även) så är det för mig +++.
Måla om gamla pinnstolar, bänkar och vitrinskåp i modefärger som röd och monark. Sälj till överpris och investera. Hela second hand marknaden kryllar av köpare som jagar dröminredningen och content på sina sociala medier. Mitt skräp kan bli någon annans fräscha “accentfärg”
Apropå cykling kan jag tipsa om trehjuliga ellådcyklar, inte jättebilliga men ger mycket säkerhet vid vinterväglag och jämfört med bil är de närmaste gratis i drift
Att inte köpa för mycket saker som kostar att införskaffa, kostar att äga och förlorar värde över tid. Exempel, bilar, båtar etc. Det är också klokt att dimensionera storlek och kostnad på boenden till reella behov och inte vad man eventuellt ”har råd med”.
Principen om avtagande marginalnytta är bra att hålla i huvudet. De första 120 m2 är väldigt viktiga för vår familj och väl värda sitt pris men att flytta till ngt större och dyrare är jag glad att vi inte gjort. Samma sak med bil, att en billig bil ger oss nästan hela nyttan av en premiumbil men till en bråkdel av priset. Ett glas vin på ett uteställe skämker nästan samma glädje som två glad men till halva priset etc etc.
Genom att tänka på principen om avtaande marginalnytta så kan man göra kloka beslut.
Jag hörde nån amerikanare som sa ang decluttering i stil med:
Tänk dig att varje pryl du äger är en anställd som kostar pengar varje månad…
Låter rått att tänka på anställda / medmänniskor på det viset men för prylar är jag helt med.
Varje grej kostar dig något. Utrymme, kognitiv kapacitet osv osv. Är kostnaden högre än värdet så är det dags att sälja eller slänga.
Vad för service då?
Jag har haft cykel i 20 år och aldrig servat. Smörja kjedjan och byta däck klarar jag själv.
Tycker det är svårt med barn. Är ett konstant inflöde av skitprylar från alla håll.
Ja. Jag kämpar med det också.
Det märkliga är att man ofta har en idé om att just den prylen de ber om kommer hålla dem sysselsatta och de kommer ta väl hand om den osv osv. En förväntning som i princip aldrig infrias ![]()
En grej som vi gjort mycket i vinter när det varit snö är att ta vår stora pulka (isfiskepulka, vedpulka, snösläde finns många namn. Men stor, bred och flat botten) när vi varit och storhandlat i affären eller varit med skräp på återvinningscentralen. Istället för att ta bilen. Fungerar även perfekt att köra lillkillen i om han ska följa med.
Har även fått några grannar och andra vänner att härma efter ![]()
Bra för både miljön och plånboken att kunna låta bilen stå.
Coolt! Med en bra bröstsele funkar det även att låta större hund dra ungarnas vanliga pulka med en vanlig matkasse i. Innehållet i kassen får ju förstås anpassas till hund och förmåga.
Första ggn jag lät vår Irländska setter dra pulka, fattade han direkt vad han skulle göra och det behövde inte tränas något. Handlade mest om att matte skulle hänga med och styra rätt över vallar och gropar utan att tippa pulkan. Han gillade det och grannarna tyckte han var urcool…
Häftigt! ![]()
Vår hund är för liten för att dra pulka ![]()
Vi har också hundar som är för små för att dra pulka, så vi har en sån flatmottnad pulka att dra hundarna i ![]()
Efter dagens fortkörningsbot så säger jag farthållare.
Ajdå! Hoppas du ändå kom lindrigt undan och ändå körkortet i behåll ![]()
3200:-, polisen skrattade och sa att jag hade tur, efter avdraget på 1km/h för felmarginal så landade jag på 30 precis. Väntar antagligen på en varning ifrån Transportstyrelsen nu.
Eftersom jag är noga med att det jag använder till vardags skall vara bra och inte ha någon större nackdel MEN också vara kostnadseffektivt! har jag ett ont öga till Gilettes engångshyvlar.
Dom fembladiga är riktigt bra men dom kostar drygt 30 SEK per styck och jag behöver byta den var 6:e dag eller så pga grov skäggstubb i rejäl mängd.
Ingen astronomisk summa med 5 SEK per dag ger 1800Sek Per år…
Känner mig låggradigt avlurad pengar varje dag av överprisad pryl…
Rimligare pris vore 12 Kr per blad och ca 2 SEK Per dag…
Jag har provat andra billigare konkurrerande blad och dom skär typiskt sönder huden för mig för lätt eller rakar sämre pga mindre vassa skär eller slits fort! och vissa är svårare att rengöra.
Nu har jag hittat ett fabrikat man kan handla över disk i Spanien på vanliga MERCADONAS. Hittat dom både på sydkusten och på Teneriffa. Såg ut som om dom var tillverkade i Sydkorea.
Det systemet har 5 skäreggar och heter “DELIPLUS precision system 6” . Jag har köpt 2 x 12 blad hittils och använt drygt hälften. Kostnaden är 12 Kr per blad. Funkar lika bra som Gilettes bästa. Man behöver vara lite mer noga när man sköljer ur dom och kolla att det blev rent.
Såg ut som om det bara finns att köpa där tyvärr. Får köpa på mig så det räcker nåt år nästa resa till spanien.