Har du testat säkerhetshyvel?
Bättre rakning och billiga blad.
Jag bokar besök hos tandläkare enligt följande:
januari 2024
december 2024
januari 2026
december 2026
Det blir 11 månader mellan besöken, sedan 13 månader mellan besöken.
Fördelen är att vissa år når man högkostnadsskyddet och sparar pengar ![]()
Kanske lite annorlunda lifehack men jag har insett att ju mer jag delegerar desto bättre blir det ekonomiskt. Dvs kan jag få hjälp med något som tar min tid som går att lägga på något mer värdeskapande så försöker jag göra det.
Innan tänkte jag inte på min tid som det mest värdefulla utan försökte göra mycket själv men på senare år har jag insett att jag måste värdera min tid och vad jag lägger den på. Exempel kan vara att istället för att lägga 2-3 timmar på att slänga grovsopor så kör jag tipptapp som kommer och hämtar. Då får jag 2-3 timmar jag kan lägga på mitt bolag vilket i sin tur förhoppningsvis ger mer avkastning än vad det kostade att använda tjänsten.
Hehe, jag tror vi lever exakt motsatta liv ![]()
Jag kan ta hela din lista och sen inser jag att vi gör precis tvärtom. Min fru hade dödat mig om jag hade försökt införa det där men jag får väl smyga in lite…
- Lägg undan 900 varje månad och köp årskort hos SL, det blir ~2000 billigare än 12 x 30-dagars.
- Ge fan i att äga bil, särskilt om du bor i tätort med fungerande kollektivtrafik. Maken till pengaslukande hål vet jag inte, men så bor jag inte i villa heller.
Jag tror mycket på den här varianten särskilt kombinerad med att inte själv ha bil. Istället för att ha en fast kostnad för en bil som mest står i garaget kan ”pengarna jobba” genom att betala för en hemleverans från IKEA eller matleveranser varje vecka.
Inkluderas tandläkarbesök i högkostnadsskyddet??
Det finns ett särskilt högkostnadsskydd för tandvård
Köp en tjock ulltröja och sänk inomhus temperaturen till 17 grader.
Prova att sälja defekt elektronik på t.ex. Tradera, framförallt om det är att ett märke synonymt med kvalité. Nu senast sålde jag t.ex. en defekt Roborock S6 för 800 kr. Skrev vad felet var och det fanns flera intresserade trots detta vilket jag aldrig hade trott.
Det kan lätt uppfattas som att det är en smula extremt att göra som vi gör, vilket kan förklaras av att det helt enkelt är lite extremt
.
Det kanske har gått lite för långt, kan särskilt barnen tycka. Har tonat ned det lite.
Dels ska vi flytta till dyrare boende, med det kommer mycket kostnader som jag helt enkelt låter vara okej. Dels har vi också bestämt oss för att lägga lite mer på mat och smålyx, mycket för barnens skull.
Att försöka på diverse sätt att inspirera sambon att spara och investera, göra det till en positiv sak istället för att klaga. Öka inkomster det funkar för ett bättre sparande, ta ner utgifter är också effektivt men bäst är det ju ändå om båda drar stråt till stacken. ![]()
- Lösgodis är billigare per kilo än färdigpackat, t ex en påse bilar

De flesta som köper lösgodis köper nog mer än vad en påse bilar innehåller så rent ekonomiskt skulle det nog för många vara bättre att köpa en påse bilar!
Japp. Gäller även godis som har individuella förpackningar också, typ små kexchoklad. Lustigt att det finns folk som då väljer att betala mer för att… Slippa lägga dem i ek påse själv?
Så är det oftast men har märkt flera gånger att dom i påsen känns färskare och mjukare än i lösgodis sektionen. Antagligen för att alla är där och petar och lämnar locket öppet.
Lösgodis är petat på, nyst på, ätet ur, tillbakalagt, torrare och beroende på åtgång; gammalt.
Påsförpackat är färskare, noll petat på, noll risk för nysvaror eller tillbakalagt och blir inte gammalt på samma sätt.
Vi köper typ inget godis men när vi gör det är det verkligen inte lösgodis. Det händer väl någon gång vartannat år när nostalgin kickar in ![]()
Dels är min upplevelse att det inte är ovanligt att påsgodis också kan vara hårt, men sen tycker jag även att vissa sorters godis kan vara för mjuka och färska, man vill ha lite mer tuggmotstånd helt enkelt.
Betala inte faktura till redgo (gamla falck assistans) utan låt de “påminna dig” att förnya avtalet och då bjussar de på rabatt. Detta gäller om du är säker på att du inte kommer använda bilen under tiden som du väntar på deras erbjudande ![]()
På tal om billar finns det någon life-hack för bilbesiktning för de börjar ta hutlöst betalt??
Det finns nästan alltid rabattkoder på besiktning, och se till att välja en “udda” tid, det är lägre pris då.