Har nog skrivit om det förut men jag har märkt att jag nästan alltid får ett erbjudande hemskickat om jag i god tid innan varit inne på de olika besiktningsföretagens hemsidor några gånger, slagit in bilnummret och sökt lite random efter lediga tider ![]()
Tror inte jag sett detta innan i något inlägg ![]()
Har gått en kurs i min kommun i att bli God man, ska också träffa en handläggare för att ev. bli kontaktperson. Har inte hoppat på något uppdrag ännu men tycker det är intressant att undersöka förutsättningarna.
Tror det för många av oss här nästan skulle räknas som att tjäna pengar på det man ändå tycker är roligt, tex. att hjälpa någon med dess privatekonomi. Plus att man kan tänka altruism och skänka arvodet, eller delar av, till välgörenhet så det blir liksom dubbelt upp. Ett relativt enkelt sätt att tjäna mer pengar samtidigt som man gör något gott för andra.
Bo i liten, äldre lägenhet, ät hemlagat, ha ingen bil.
Baka eget bröd och ha bubbelvatten som man själv piffar upp är bra för plånboken. Har dock säkert redan skrivits om här ![]()
Spara först, köpa sen (eller inte alls) - är ett life hack som fungerat väldigt väl genom historien. Ofta har jag kommit på mig själv att inte köpa den där prylen alls om jag bara låter bli den där första impulsen.
Jag är “medlem” i ett flertal bibliotek över hela landet. Då kan man låna epub-filer från Biblio och även filmer. Utbudet skiljer sig åt något mellan olika bibliotek, så det blir mer att välja på om man har flera lånekort.
Inte på något sätt regelvidrigt. Man behöver inte vara mantalsskriven i kommunen för att få nyttja bibliotekets tjänster. Man kan därför diskutera moraliska aspekter. Jag tänker att det jämnar ut sig…
Varje gång jag besöker en ny stad och passerar ett bibliotek har jag tagit för vana att kliva in och skaffa lånekort.
Mitt bästa ekonomiska life-hack är att ha ett jobb som ger stor flexibilitet. Under småbarnsåren har jag knappt behövt VABA eller ta ut sjukdagar då jag har kunnat pussla ihop veckorna genom stor flexibilitet. likaså har jag inte behövt ta ledigt för tandläkarbesök, utvecklingssamtal mm.
Över tio år har detta varit otroligt värdefullt och sparat mycket pengar.
Senaste året har jag börjat cykelpendla till jobbet. Detta borde jag gjort tidigare. sparar ca 800kr i månaden och ca 80min träning varje dag. För mig tar det samma tid dörr till dörr som buss.
Detta är nog ett av de bästa lifehacksen som finns. Jobbar inom region och blir tyvärr alltid tvingad till att ta semester/annan form av ledighet för att t.ex. kunna gå på eget (tand)läkarbesök, VAB (ej aktuellt för mig än), vara hemma för att hantverkaren ska komma osv. Kommer bli mycket lönebortfall i samband med barn. Har tröttnat på det så börjar fundera på att söka ett vanligt kontorsjobb istället för att arbeta patientnära.
Vi gör en del.
-
Kolonilott. Ger mycket grönt men är ju bara ett hack om man gillar att odla. Vi fryser in, torkar, lägger in osv.
-
Ingen matsedel. Vi köper och äter det som är billigt. Råkar det vara 3 chorizopaket som snart går ut? Då köper vi dem och fryser in.
-
Storhandlar inte. Vi gillar inte svinn vilket vi alltid lyckas med när vi storhandlar. Istället handlar sambon på Matsmart och odlar. Jag går förbi affären efter jobbet om det behövs. Så vi köper bara det som ska konsumeras nästan direkt.
-Bygger och fixar ibland saker själva (som vi kan, vi är inte händiga och har ingen erfarenhet) men det blir som ett gemensamt projekt (umgänge) + billigare.
- Följer inga influencers. Jag har fåttt jobba en med att inte känna begär när jag ser snygga hem på Instagram. Jag kan ju fortfarande känna så, men har därför bestämt mig för att inte följa några som bara fokuserar på att visa upp hur fint de har det, vart de reser eller vad de har på sig.
Min melodi ![]()
Idag var dock en sån där dag där jag var extra trött/sliten och att ta cykeln hem från jobbet var jäkligt segt men rätt skönt att påminna mig själv om att jag har så pass låga kostnader att jag faktiskt är stressad helt i onödan och vipps så blir jag lite gladare ![]()
Mycket spartips i den här tråden men det som verkligen gjort skillnad i mitt liv är att gå från att vara anställd till egen företagare. Skillnaden är enorm. Värdet jag får ut från mitt företag i form av lön, utdelning, tjänstebil och olika förmåner motsvarar en bruttolöneökning på 50000kr i månaden.
Överväg att starta företag. Även en bissyssla vid sidan av en anställning kan ge rätt stora inkomster i utdelning. Kan man dra in 15000 kr/mån till sitt företag i vinst så blir det 10000kr netto i fickan varje månad.
Hygglo (hygglo.se) är en smart sak på många sätt. Jag hyr ut och hyr av andra ist för att köpa något som bara används en gång.
Liknande mellan Mölndal och Göteborg. Jag bor 300 m från kommungränsen och och har tjänat tusentals kronor de senaste 8 åren!
Hyr ut om ni har nåt att hyra ut och var modig!
Vi köpte en mindre gård 12 år sedan och vår bästa ekonomiska life-hack var att renovera och göra om ett stort oanvänd ‘Jul’ rum i huset till ett studio lägenhet.
Lite tur hade vi med för att rummet står på gavelsidan som gjorde att vi kunde bygga terass på utsidan och egen entre. Källaren underlättade el och vatten dragning. ´
Möblar köptes på blocket, badrums inredningen och kakel på rea osv.
Det bästa var att vi var då helt okunniga och naiva när det gällde bygg så tvekade inte förr mycket.
En personlig erkännande dock var att jag var nervös att det var en dumm idé och folk skulle bli skadeglad om det inte gick att hyra ut. ‘I told you so’ mentalitet.
Man kan skälla på min barndom men det är en annan sak.
Men men det har gått jätte bra och vi får in ca 60-70k per året i intäkter och la runt 250k på det hela (11 år sedan).
Eller så kan man utnyttja Opus slippa vänta-garanti. Kanske iofs funkar bättre på sommaren när de har låg bemanning, men då blir besiktningen gratis till och med ifall du inte får en tid inom 24h ![]()
En bra life hack är att köpa samma kläder. Varje år köper jag 3-4 par svarta mjukis byxor, några svarta tshirts och 3-4 svarta sweatshirts online från Stadium outlet. Det är min uniform. ![]()
Jag har även rakapparat till håret. Jag låter det växer tillräckligt långt sedan rakar jag av allt.
Kvartalsbrallor! Vilket tempo.
Tack. Jag har en bra samling nu. Nackdelan är att de tappar färg. Det blir mer kol. ![]()
Frank Dandy rulez! ![]()
Ha ha you nailed it.