Dyrt med hjulskifte där du bor. Kostar 300 kr här.
700 kostar hjulskifte + säsongsförvaring per bil.
Då fattar jag
Själv tycker jag lätt det är värt 800kr om året (har bara en bil) att ha däck hotell och däckbyte på verkstaden
Men bor också i lägenhet med minimalt förråd att förvara några däck i.
Mina däck förvaras tre meter från bilen. Där finns även domkraften. På med podd i lurarna och bytet är gjort på en halvtimme.
Lifehack idag? Jag vevade ihop en korv och rotfruktsstroganoff baserat på diverse grejer i kylen som behövde användas. Parallellt stekte jag pannkakor som sonen kan leva av när jag kvällsjobbar i veckan. Då spisen gick för högtryck sänkte jag såklart luftvärmepumpens värme under tiden (bottenvåningens inneenhet sitter i köket). 
Borde inte en termostat göra det automatiskt? Behöver du justera när solen ligger på, eller ett fönster står öppet?
Termostaten sköter det, men den är ganska långsam (vilket jag tror är avsiktligt) så vet man att man ska gasa värme kan man sänka manuellt.
Största värdet för mig att ha däcken hos däckfirman är att de är väldigt bra på att ha koll på däckens skick. De kollar dem när de plockar ut dem och även när de har monterat av och ger en headsup om att de behöver bytas nästa säsong. TPMS systemet är en annan faktor.
Undviker kaffe, tobak, alkohol och frisörer. Avstår helt från olika magiska krämer och skönhetsprodukter och dito behandlingar. Cyklar eller går året runt, när jag inte måste åka bil eller kollektivt.
Försöker lite på skoj bygga upp en fin trädgård med fröer, plantor och sticklingar från grannar, familj etc. Det rekommenderas. Blir liksom lite extra glädje när något blommar. 
Har ett jobb där man går runt i scrubs hela dagarna och lufsar sen runt i träningskläder och behöver inte mkt till garderob 
Har tidigare betalat 1000kr extra i skatt varje månad eftersom jag årligen lyckas med att alltid få betala tillbaks till Skatteverket.
Nu åker dessa in i lysa 90/10 istället.
Time in the market beats timing the market.
Jag har försökt förklara det här konceptet för kollegor… men gett upp.
Hellre X tusenlappar i restskatt när man vet att man under året tjänat ihop en del av det utan minsta ansträngning.
Ett tips jag har börjat inse funkar bra är att ha minst tre e-mailadresser. En som du använder precis som vanligt och två som du bara använder dig för att ta del av erbjudanden som bara gäller “nya” kunder. Det är i princip alltid e-postadressen som avgör om du är en ny kund eller inte. Funkar fantastiskt med streamingtjänster, för att ta ett exempel!
Om du använder Apple-prylar så har de en funktion som gör att du kan skapa unika e-post adresser enkelt som skickas vidare till din vanliga adress. Den du uppger e-post adressen till kommer aldrig se den riktiga adressen som du har utan bara den anonyma.
Bonustips då är att istället för att ha flera mailadresser så kan man lägga på ett ±tecken innan @. Exempel: anders.andersson+testmail@doman.com, anders.andersson+andra@doman.com. Båda resulterar i att mailen kommer till anders.andersson@doman.com, men oftast så ses det som olika mailadresser på hemsidor man signar upp på. Kanske finns några aktörer dock som kollar efter detta…
Det finns tjänster med temporära adresser, sök på Disposable email, 10 minute email eller liknande. Funkar jättebra när man vill ha nykundsrabatt och slippa spam!
Bra att veta att det är så enkelt, mitt första år med dem tar snart slut så jag har funderat över detta!
Det här är bra och kan även användas för att prova på testperioder eller få saker gratis. Ofta finns det baksidor av alla dessa olika erbjudanden. Har man en alternativ adress så gör det inte så mycket om/när det börjar spammas om penisförlängning.
Mina bästa tips, även om jag nog gör dem lika mycket för att minska mitt avtryck på planeten som att spara pengar:
- Nästan allt i min lägenhet (möbler, köksprylar osv) är från second hand eller sånt som vänner velat bli av
- Jag använder dator och mobil från jobbet, har inte behövt äga egna på 10 år
- Har klippt mig själv sedan jag flyttat hemifrån
- Använder inte deodorant eller parfymer (tror att jag har turen att inte ha så stark kroppsdoft, ingen har i alla fall anmärkt på den)
- Köper få saker (klädesplagg, verktyg etc) som är av bra kvalitet och genomtänkta
- Cyklar nästan överallt
- Har övertalat familjen att sluta med julklappar och födelsedagspresenter, ingen av oss behöver fler prylar ändå
- Lånar saker av vänner (och är generös med att låna ut saker) istället för att köpa om jag vill testa en ny hobby som att tex spela gitarr
- Tar rätt bra hand om mig själv och har inte haft en sjukdag från jobbet på säkert 10 år
Sen lägger jag betydligt mer pengar än jag måste på bra mat och några få intressen. Men jag har ändå rätt bra marginal och kan spara nästan halva lönen.
Låter ju bra. Går appen att använda när man är två? Alltså kan man vara två personer med varsin mobil/dator som är kopplade till samma konto o budget?
Ser att det står ”köp inuti app”. Har du koll om gratisversion funkar? Vad kostar den isf?