Vilket är ert tal? | En klumpsumma pengar efter vilken du aldrig någonsin får tjäna eller få mer pengar?

För att ytterligare förtydliga så får du jobba. Du får volontärarbeta. Du får hålla på med föreningar etc. Du får inte få betalt helt enkelt.

Sen, ska man räkna med att om man når sin siffra, så vill man att siffran ska vara mycket högre? Vilket verkar vara mer regel än undantag, enligt Jan. :thinking:

1 gillning

Det jag tänkt på är alltså inkl boende. Någonstans mellan 40-50M tror jag att jag landat i. Jag har ganska mycket liv framför mig. (28) Det finns faktorer jag inte riktigt räknar in som skulle kunna dra ned på siffran markant.

Så säg typ 45m minus min nettoförmögenhet, blir ju siffran jag skulle behöva få i sammanhanget.

(Ska tilläggas att en grym hyresrätt skulle kunna kapa typ 12-15M från totalen som ska in i boendet annats.)

Jo men här måste man ju välja en siffra en gång, innan man har den, och sedan räkna med att aldrig ha en inkomst från annat än kapital.

Den ultimata utmaningen att stå emot livsstilsinflation!

1 gillning

Nämen kasta hit 12 M. Det blir bra det.

3 gillningar

Lite tur att det bara är en tråd, för de flesta blir aldrig nöjda.

1 gillning

Ca 5 år till pension, snabbt svar utan att ha tänkt för mycket.

Ska vi säga 5 MSEK i år (så slutar jag direkt även om jag vill vara kvar och jobba)

och sedan minska 1 mille för varje år som pensionen närmar sig och att det då om 5 år är summan lika med 0 kr. :slight_smile:

2 gillningar

För fyra år sedan sålde en vän en andel av sitt företag för 40 mkr, och då tänkte jag att om jag någonsin hade lyckats sälja hela mitt bolag för det, så hade jag var överlycklig och “klar”.

Två år senare lyckades jag sälja mitt bolag för mer än det, och därmed mer än min överlycklig- & “klar”gräns. Extremt känslomässigt rus. Men ögonblicket jag förstod att jag är “korkad” är när jag några veckor senare började tänka: “Om jag bara hade dubbla…”.

Jag nämner detta, eftersom jag tror att frågeställningen är svår. Allt är relativt, och gränser flyttas (tyvärr) konstant. Jag har klassificerat mitt syndrom som “om jag hade det dubbla”, och jag tror det (tyvärr) är ett vedertaget handlingsmönster. Svenskar har det extremt mycket bättre som helhet än många andra människor, men ändå har vi vårt mål på mer. Ofta är det dubbelt så mycket, eller mer.

Att sluta flytta gränser är det svåra, och det är lättare sagt än gjort. Har din gräns flyttats de senaste åren?

För sex år sedan var “om jag hade dubbla” betydligt mindre än vad jag sålde mitt bolag för. Så nu är jag där, jag har det dubbla av det dubbla av det dubbla av mina tidigare tankar, och syndromet består. Det är fascinerande att analysera tankemönstret, då majoriteten av det är irrationellt samtidigt som jag kan rationalisera varför jag återigen, behöver det dubbla.

Vänligen,
Imbecile

14 gillningar

Jag har liknande tankar. Man får liksom aldrig nog, driften efter mer är som en naturlag. Och då blir frågan: att sätta sig i en situation där man inte KAN tjäna mer pengar. Är det himmel eller helvete?

1 gillning

Du kan ju skaffa fler genom placeringar. Inga helt nya pengar in bara.

1 gillning

Min gräns flyttas varje år. Pengarna som krävs minskar varje år eftersom jag kommer närmare pension och behöver mindre “egna” pengar.

Jag är 54 och vill om jag kan välja jobba heltid två år till. Kanske blir jag tvingad att sluta tidigare, om jag inte får något nytt jobb efter sommaren. Eftersom jag förmodligen kan få jobb på annan ort och inte har för avsikt att flytta kommer jag inte heller att kunna få a-kassa så jag måste då klara mig på sparade pengar.

En miljon extra skulle vara välkommet och absolut tillräckligt!

2 gillningar

Jag är nöjd som det ser ut nu, Melwa! Det är bara det där att de ständigt återkommande kostnaderna finns i livet! Med lite mer exakt matte hade man kunnat fila ner den där siffran. Inkluderar jag att bostaden blir avbetald blir ju kapitalet som ska avkasta helt plötsligt mycket mindre. Jag räknar nog med för höga kostnader.

Nu blir vi familj så jag väntar mig högre utgifter snart…

1 gillning

Det är väl just den här svårigheten, och en mållinje som rör sig framåt med horisonten, som gör det till en intressant hypotetisk fråga att hitta det allra lägsta beloppet!

I ett vakuum: 12msek med motiveringen att jag kan få ut +20 000kr/månad skattat för all framtid med en perpetual withdrawal rate på typ 2% efter skatt eller 3% före skatt.

Jag skulle klara FIRE på mindre men det är mer risk involverad om man inte kan lönearbeta alls om behov skulle uppstå. Därför behövs lite mer.

Men skulle jag få ett erbjudande på mindre än så idag där alternativet skulle vara att jag jobbar längre och inte får något så kanske jag skulle kunna acceptera en lägre siffra trots risken.

2 gillningar

Jag kan förmodligen sluta jobba med 5miljoner, men då bygger det på att jag kan jobba extra med roliga saker och om det behövs.

Dubbla den summan om man inte får jobba.

2 gillningar

@Melwa
Jag vet inte om jag riktigt fick fram min tanke i den kommentaren. Jag vet inte exakt hur dyrt det kommer bli att ha familj, och det påverkar ju siffran hur stor skara man i slutändan blir. Det försvårar kalkylen rejält.

Som flera påpekat, många kommer ändra sin summa med tiden. För livet är sällan förutsägbart.

1 gillning

Jag hade nog aldrig slutat jobba helt. Hade blivit för mycket morgonrock och YouTube-kaninhål för det goda. Men jag siktar på att nå summan som gör att jag kan gå ner till halvtid nån gång efter 50 (38 idag), och sen cruisa tills arbetsgivaren tvingar mig att gå i pension. Vad är det för summa då för mig? Nånstans 10-15 miljoner på ISK, tjänstepensionen ej medräknad (den får bli en bonus).

Jag kommer nog att ändra mig och mogna mer i detta tids nog :slight_smile:

2 gillningar

Jag utgår från mitt beräknade kvarvarande humankapital, dvs vad jag skulle tjäna om jag fortsätter jobba till riktålder. Uppräknat med 2 % reallöneökning per år och inklusive pensionsavsättningar men efter skatt. Om det visar sig att jag vill fortsätta jobba till dess vill jag inte gå back på att ha gjort denna udda deal.

Att jag får tillgång till pengarna direkt och därmed längre tid med avkastning får vara en bonus som kompenserar för att det blir lite tråkigare att inte kunna påverka sin lön mer.

Jag landar då på ca 30 miljoner. Men visst, om någon erbjöd 25M eller 20M skulle jag behöva ta mig en rejäl funderare också. 15M tackar jag nog nej till.

1 gillning

Langa hit 50 miljoner så pensionerar jag mig, stänger företaget och ägnar mig åt ideellt arbete och egen träning istället. Risken är ju förstås att jag skulle bli tokig men det får jag leva med.

Med 50 miljoner så kan jag ge 10 miljoner till barnen. 40 kvar. Givet att jag har 50 år kvar att leva (är 48 nu) så kan jag plocka ut ca 0,75 miljoner med en konservativ kalkyl. Det blir en tillvaro som är ungefär som nu. Dör jag tidigare så får barnen och barnbarnen dela på det som är kvar.

1 gillning