Vilket är ert tal? | En klumpsumma pengar efter vilken du aldrig någonsin får tjäna eller få mer pengar?

:flushed_face::flushed_face::flushed_face::flushed_face::flushed_face::flushed_face:

Vart hade du tänkt bo för 12-15 Mille?

Om du inte jobbar längre då behöver du kanske inte bo så pass dyrt?

Häromkring kan du köpa 2,5-3 villor för den summan.

1 gillning

Som någon nämnde tycker jag gränsen höjs hela tiden. Jag tänkte länge 3 miljoner dollar. Men när det började närma sig (om jag inkluderar 401k - dvs typ pensionsförsäkring) så så tänkte jag att det krävs nog 5M ändå.

Men som det känns nu så är det nog 45M SEK och en bostadsrätt så är jag nöjd. Då skulle jag ta det lugnt, träna varje dag, äta och dricka gott, lära mig laga riktigt bra mat, läsa intressanta böcker, spela lite golf, kolla Game of Thrones igen, osv. Vore gött. När barnen tar studenten skulle jag spendera halva året i Spanien. FIRE helt enkelt antar jag.

2 gillningar

Eftersom jag redan har slutat arbeta måste den efterfrågade siffran vara noll.

1 gillning

En “normalvilla” i närförort till stockholm.

1 gillning

Boendet är avgörande i frågan vilken summa som skulle räcka.

Stockholm? Med ambition att ha tre barn så kommer jag nog i verkligheten bo mindre än det 12-15M köper här.

3M :rofl: Aa tjena. Kanske 1990…

Då blir frågan hur mycket du är beredd att betala i engångsbelopp för att slippa tvingas börja arbeta igen.

1 gillning

20 millar för att dra runt skutan utan jobb, men lägger väl på 5 millar för lite säkerhet. Så säger 25 mkr! Feel free to swisha :partying_face::joy:

1 gillning

60 mill..

varför den siffran, för 50 känns lite lite om jag ska betala av alla bolån osv först, men jag hade gjort det under 100.

1 gillning

Men varför måste du bo kvar i Stockholm?

Vem skrev 3M? Finns massor av villor här för 5-6M. För 15M kan få tre stycken á 5M.

Siffrorna nedan kommer från Gemini (har inte kontrollerat hur väl de stämmer):

Genomsnittspriser i riket (2026)

Hela Sverige: Cirka 3,9 – 4,0 miljoner kronor.

Storstockholm: Cirka 6,8 – 7,2 miljoner kronor.

Storgöteborg: Cirka 5,8 – 6,2 miljoner kronor.

Stormalmö: Cirka 4,8 – 5,2 miljoner kronor.

1 gillning

Knepig fråga. I normalfallet borde nog €1M räcka – mer än så förväntar jag mig inte tjäna under resten av arbetslivet – men det finns ju en svansrisk där: vad händer om pengamaskinen kraschar och jag lever mycket längre än förväntat? Eftersom man inte ens får ta emot bidrag blir det väl att leva på härbärge och gå till soppkök. Så för att kunna hedgea den risken får jag nog kräva €3M.

1 gillning

Mer :rofl:

2 gillningar

Ursäkta! Det var jag som läste det fel imorse! 5-6M får du ändå inget hus här i trakterna. Typ 50kvm lägenhet kanske.

Även Jeppe har kritiserat att stanna kvar i Stockholm, men det är inte på kartan att flytta. Både min och tjejens familjer bor här. Ingen av oss har bott någon annanstans. Den biten verkar icke-Stockholmare inte greppa särskilt väl. Det finns ingen ”hemstad” att falla tillbaka på någon annanstans.

3 gillningar

En snabb sökning på hemnet visar att det sålts en hel del villor i Hässelby och Skärholmen (om man tolkar “här i trakterna” som Stockholms kommun) inom det spannet det senaste 12 månaderna.

Då får du kanske ursäkta mina något mer proximala aspirationer :grimacing:

Vill man inte mer än typ 5 stationer från tullarna kommer du antagligen inte under 9. Kanske 8 om det är hål i taket.

1 gillning

Okej då, min siffra är 25 miljoner.

15 för mig, och sedan vill jag ha en ”buffert” på 5 milj per barn. :rocket:

3 gillningar

4 gillningar

Inlägget var lite svårt att förstå, men när jag läser följdinlägg frpn OP verkar det som att hen menar “om du fick en klumpsumma just nu, ovanpå allt du redan, vad skulle krävas för att du skulle sluta jobba”. Det tyckte jag inte alls framgick från det första inlägget.

Men: Om jag fick 15 miljoner just nu vore det rent ekonomiskt oansvarigt för mig att fortsätta med min ingenjörskarriär. Det finns en del saker inom mitt arbete jag av inre drivkraft helst skulle vilja fullgöra (patent som ingen annan kommer skriva o.s.v.), och det är oklart hur jag skulle hantera det.

1 gillning

Mitt tips till dig blir att du framöver reser runt lite inom landet för att se hur andra bor och var de bor. Kanske hittar någon plats för det inte är lika stressigt etc.

Angående hemstad, tror nog det är rätt lika för många. Inte alla som flyttat till andra städer bara för att man inte bor i Stockholm.

Jag har tackat nej till extremt välbetalda jobb i Stockholm. Mycket möjligt mitt liv hade sett helt annorlunda ut om jag flyttat dit, men det var jag inte intresserad av alls.

Men om man nu ska drömma om 40-45M så kanske man även kan drömma om en annan miljö än Stockholm? Tror inte folk i resten av landet per automatik skulle flytta dit om de fick 50M.

2 gillningar

Jag tycker att detta är intressant. Jag bor intill en järnvägsstation i utkanten av Stockholms län. Men tåg tar det 30 minuter in till centralen. D.v.s. är det centrala Stockholm man vill åt är det tidsmässigt ungefär lika nära än för många som bor i Stockholm.

Jag har pratat med folk från Stockholm som när de får reda på att jag har lite pengar finner det helt obegripligt att jag inte köper ett hus i Stockholm (i verkligheten skulle det verkligen vända min ekonomi uppochner, eftersom jag inte är så likvid, så det skulle få mig att känna mig väldigt mycket fattigare). Men är man Stockholmare sedan gammalt känns det nog ofta obegripligt att flytta ut därifrån. Men för mig som aldrig har bott där är jag ganska nöjd med nuvarande avstånd. Jag har bott i en mycket större stad än Stockholm i många år och behöver inte testa på storstadsliv igen.

2 gillningar