Att en annan person i hushållet kan jobba förstör like scenariot jag försöker få folk att tänka på. Det blir alltså mer av ett ”familjeFIREtal”. Det har nämnts tidigare, men ju yngre man är, desto svårare blir frågan.
Jag trodde att det var nära 10 MSEK förut. Nu när jag faktiskt har 10 MSEK känns det absurt. Det beror väl lite på livssituationen. Vi var tvungna att använda en del av det till boende, så där rök en större del av likviditeten. Sedan räknar vi med att spendera några hundra tusen för diverse livsuppgraderingar som behövs. Så blev ca 6 MSEK placerat och 600k i buffer, resten i lägenhet + bränns upp. Och sedan med tanke på hur marknaden ser ut har jag en oroande känsla av att de placerade miljonerna kommer att dippa hårt…
Känner mig inte alls rik på någon skala. Det är en konstig känsla.
Men sedan har man redan ett boende, är kanske lite äldre, bättre karriärer, så hade det nog sett annorlunda ut.
Nu vet jag inte ens om 50 MSEK skulle räcka. Skulle nog vara runt 100 MSEK.
Det är oftare lättare sagt än gjort. Jag t.ex. har hela mitt liv runtomkring tullarna. De gångerna jag har besökt någon i andra delar av Sverige och då fått ett smakprov på livet i mindre områden har jag snabbt börjat få klaustrofobi av något slag. Inte för att det är “sämre” på något sätt, utan för att det helt enkelt inte är vad jag är van vid eller vill ha.
För mig är det skrivet i sten, jag bor hellre i en kartonglåda nära tullarna än en herrgård timmar ifrån Stockholm. Helt enkelt för att jag får energi och livskraft från mitt liv här, precis på samma sätt någon annan avskyr att bo nära stan och vill inget hellre än en mysig stuga i skogen.
Jag älskar åka på semester till mysiga ställen och lugnare liv, men så fort det gäller vardagsliv börjar jag verkligen vissna i den omgivningen. Även i Storstockholmsområdet om det kräver att jag åker 40 minuter för att ta mig till stan. För det skulle sätta för stort hinder för mig som är van vid att bara gå ut genom dörren och vara omringad av en viss puls.
OBS: Vill bara klargöra att detta inte har något att göra med bättre eller sämre, helt enkelt bara vad jag har lärt mig uppskatta i livet och vad som ger mig livskraft. Vi alla är olika och göds av olika saker. Jag t.ex. älskar att höra bilar tuta ibland och se rusningstrafik på väg mot tunnelbanan, vilket är en mardröm för många andra.
Precis. Samtidigt så förändras detta för en del när de går igenom olika faser av livet. Samt att man kan behöver kompromissa med en partner. Du behöver inte tycka likadant om 20 år
Vilken tur att vi bor så nära vår egen mycket mer kontinentala huvudstad. ![]()
Skämt åsido, bra tillägg. Jag tror det ofta är så att det är fler än två i det förhållandet dessutom. Arbete, bostad, familjekonfiguration, släkt, intressen osv spelar alla in i valet av bostadsort.
Att jag en gång var gift med en utan körkort spelade t ex in mycket kring var jag hamnade i världen.
Har länge haft 10 milj som mål för en person utan försörjningsplikt mot någon annan och boende ej inräknat. Men det börjar kännas lite snävt.
15 miljoner
I Stockholm, med en partner och vilja att bo i hus resten av livet.
Ha en elbil, laga saker som pajjar hemma, ha hobbys och äta gott utan att behöva tänka på prislappen. Men inget sug efter stora båtar, lyxresor eller märkeskläder och shopping.
Vi landar på att 25 miljoner behövs. Det räcker för att avkastningen betalar för den livsstilen utan att någon av oss behöver jobba, och då kan vi fortsätta jobba i den mån vi vill, och med vad vi vill.
Har aldrig haft någon annan siffra som sedan ökat. Detta är den första siffran jag satt.
Siffran hade kanske varit lite högre om det inte vore för att föräldrar och släkt har sommarstuga och vinterstuga vi kan utnyttja.
Hoppas inte att vi inte tänker “dubbla” om/när vi väl kommer till 25 - men har svårt att tänka mig vad för nya viljor som skulle dyka upp för att motivera mer.
Skulle ni då köpa huset kontant och ta av de 25 miljonerna?
Total förmögenhet med intjänad pension inräknad:
Omkring 15 M är mitt tal. Men jag skulle stressa en del för begränsningarna som det kan innebära vid riskfyllda investeringar eller om jag om 5 år bestämmer mig för att flytta till Manhattan. Att aldrig mer riskfritt kunna fylla på känns scary.
Skulle jag erbjudas en top-up till 15M tvekar jag ändå om jag skulle acceptera det. Skulle inte alls våga investera i globalfonder om jag inte hade någon annan pension eller möjlighet till inkomst resten av livet.
Nej, tror inte det. Jag räknar in husets värde minus lån som en del av de 25m. Sen om man har några miljoner i lån kvar, och därför några miljoner till på t.ex. Lysa eller ej, det ser jag mer som en investerings-strategi fråga. Påverkar inte siffran 25 särskilt mycket.
Tänker att väntevärdet på lön och utdelning för min återstående livstid i 2026 års penningvärde är runt 40 miljoner kronor efter skatt, utifrån hur länge jag tänkt jobba och mer eller mindre realistiska utvecklingar av livet. Förutsättningarna kan ändras åt båda håll, kanske blir jag sjuk eller kanske blir jag grundare till ett extremt lönsamt företag. Samtidigt kan avkastningen på klumpsumman som investeras här och nu vara betydande. Allt annat lika, borde jag nog acceptera 20 miljoner tillskott. 30 miljoner extra här och nu accepterar jag definitivt. Kanske fortsätter jag precis som vanligt, kanske gör jag andra livsval.
Med eller utan valutaeffekt?
Ska pengarna placeras enligt forskningen?
Avser du begå beteendemässiga misstag?
Ska du placera pengarna i utdelningsaktier??![]()
Väldigt intressant frågeställning som jag spenderat dom sista veckorna att tänka på. Har lyckas få ihop ca 75M sek men fick just ett erbjudande som kan ge betydligt mer, men kräver en flytt som ej varit planerad osv. Så frågan är slutar man jobba eller ger sig ut på en till resa.
Vi har bestämt oss för köra en gång till men tanken att vi kan sluta om det går åt skogen. Som en del andra i tråden har sagt, man vill alltid få ihop mera. I allt detta så blir det en del pengar investerade i nytt boende också.
Varit omöjligt att jämföra för och nackdelar, eftersom sluta jobba är så otroligt annorlunda vs ta ett nytt jobb.
Kör på skulle jag säga! 100M sek låter som en bättre summa än 75 om man har chansen. 100M är väl dessutom nivå 5. Men sedan handlar det väl om ålder också. Senast vid 55 är det nog dags att dra sig tillbaka och ägna sig åt intressen och resor osv tänker jag.
Ja, roligt jobb också med smarta människor. Utfallet kan bli runt 50-250 MSek på 2år, vilket är helt galet.
20MSEK, motsvarar nettolönen fram till riktåldern för pension ![]()
Kul fråga. När jag gick på högstadiet gjorde jag en uträkning. På den tiden var en lön på 40 000 det man drömde om. räntan var ca 4% (sparränta), så jag behövde ca 1 miljon för varje månad på året. För att säkra mot inflation tog jag guld som då stod i ca 8000 kr/oz alltså 1500 oz guld. Vad tror ni om den uträkningen av en 14-åring