Vilket byggvaruhus?

Tyvärr behöver jag då och då besöka byggvaruhus. När man behöver lite brädor eller någon list här och där känner man sig lätt vilsen.
Som ni säkert märkt kryllar det av varianter på dessa varuhus. Bo-list, k-bygg, byggmax, k-rauta, beijer, byggmax, optimera, coop bygg, silvan bygg, woody bygghandel, XL-bygg osv osv.

Jag har svårt att segmentera vilken kedja som har rätt marknadsposition. Ibland vill man ju ha toppfina saker och är beredd att betala premium, men ibland krävs ju inte så mycket…
Både porsche och dacia behövs ju på bilmarknaden, men det är bra att veta när man ska välja respektive bil.

Hur tänker ni? Var handlar ni? Någon som är bättre/sämre/billigare/dyrare än de andra? Någon som har bra rabattprogram för privatpersoner etc.?

Jag föredrar Byggmax för att jag har dem på orten och generellt har de de saker jag behöver.

1 gillning

Byggmax är generellt billigt. De har inte det största sortimentet och är lite som “Lidl för byggvaror”. Deras egna varumärken håller genomgående god klass. Jag har ofta valt dem och varit nöjd. Jag tänker nu i första hand på färgsortimentet men jag skulle våga prova även annat.

Hornbach är också förhållandevis billigt. Föreaget är tyskt och de kör också mycket med egna varumärken. De har större sortiment än Byggmax och en stor del av sortimentet är just tyskt. Det är alltså inte precis samma varor som du hittar på Bauhaus eller K-rauta utan en hel del “unika” produkter. Många av dessa är bra.

Bauhaus är överlag bra och har det mesta. De har ett kort som är vettigt att skaffa sig. Dock ska det sägas att rabatterna man får är lite “luriga”. Jag hade räknat ut hur jag skulle få extra stor bonus men den “trollades bort” på något sätt. Jag antar att bonusen typ nollställdes mellan två månader eller något i den stilen. Det var inte tydligt angivet och programmet var alltså sämre än jag först förstått det som. Jag fick dock bonus och det var ju bra. Jag har också haft garantiärende med Bauhaus som de hanterade bra. Deras kundtjänst har också varit hjälpsam vid flera tillfällen. När jag velat köpa viss färg har det ibland behövts att åka runt till flera varuhus för att få rätt sort. Då behöver man kolla med olika varuhus vem som har. Om man ringer till kundtjänst ringer de runt till alla relevanta varuhus åt dig och meddelar sedan vem som har och hur mycket. Även andra “lurigheter” har de kunnat hitta svar på. Det har handlat om teknikaliteter kopplade till specifika varor som inte varit tydligt redovisade.

Beijer har jag bara provat vid ett tillfälle. Jag behövde en mycket specifik planka till huset. Den fanns inte på Byggmax som bara har ett snävt sortiment av de vanligaste dimensionerna. Dock kunde jag beställa hem plankan på nätet hos Beijer. Jag hade en hantverkare som hjälpte mig och han åkte dit och hämtade plankan när den kom in. Det var mycket smidigt alltsammans.

Bolist har jag använt specifikt för att beställa billig glasfiberväv. Det fungerade bra. Bygghemma är också bra för att beställa olika specifika grejer. De är bra när man vet vad man vill ha och det bara är priset som står i fokus.

Woody uppfattar jag som en dyrare bygghandel.

1 gillning

Beijer för virke och trävaror. Lite dyrare, men service och smidighet är värt det.

Bauhaus för verktyg och viss ytbehandling. Men använd helst deras onlineservice plocka ihop tjänst, deras personal är oftast svårt att få hjälp av i varuhuset. Främst för att de är för få och varuhusen tokstora.

Skruvar och beslag brukar jag kolla Biltema och Jula i första hand, kan skilja mycket i pris jämfört med byggvaruhusen.

2 gillningar

Bauhaus har prisgaranti där de matchar priset hos en konkurrent och ger ytterligare 12% rabatt.
Bra att veta om man ska köpa verktyg, grill eller annat.

(De matchar även rabatterade priser, tack vare detta fick jag 42% rabatt på en gasolgrill)

2 gillningar