Vilket företag ska jag välja av 3 st IPO?

Enkelt svar, ingen.

Om du behöver fråga någon annan om varför du ska investera i ett enskilt bolag så är svaret alltid nej. Speciellt för IPO:er med begränsad information.

8 gillningar

Instämmer med föregående talare…

En klassiker: IPO = Its Probably Overpriced

(ja, jag är pessimistiskt lagd)

2 gillningar

8 av 10 IPO:er stiger första handelsdagen. Om du kan, teckna alla tre och sälj vid börsöppning.

3 gillningar

Vilka tecknar?

Såg att Meds hade en lyckat lansering idag, såg för sent att de skulle ut på börsen.

Teckande men fick inga aktier :frowning:

1 gillning

Tänker att jag tecknar Noba.

Men säljer nog av en del (eller allt) direkt om jag får tilldelning.

1 gillning

Teckna och sälj direkt. Jag gjorde det på Meds idag, sålde efter 1 minut på 70 kr, köpte på 53.

32% på i minut är en bra avkastning.

Har tecknat både Dellia och Noba på alla depåer. Gratispengar.

2 gillningar

Beror ju dock på om man får vettig tilldelning.

Min erfarenhet är att de ”bra” blir låg tilldelning så 32% blir ändå bara kaffepengar :sweat_smile:

1 gillning

Även om jag handlar mycket med enskilda aktier så håller jag mig ifrån IPOer av flera skäl som tex

1. Prissättningen är ofta stretchad (annars hade de inte velat späda ut sitt ägande)
  2. Bra IPOer tenderar att bli övertecknade och med liten tilldelning blir det inte mycket lönt med teckna - sälj dag 1
  3. Svårt att värdera bolag som inte har börshistorik. Dessutom kan siffrorna vara lite sketchy som ingår i prospekt
  4. Framtidsplanerna är ofta ganska vidlyftiga för att motivera värderingen dvs för att få in pengarna till ägarna som varit med på resan

Med det sagt, visst, det finns guldkorn men de är ofta svåra att hitta IMO.

Däremot kan man ju köpa för att man vill äga ett visst bolag, för man tror på det och personerna i bolaget. Men då är det typ mer av sponsring än investering

Bottom line, för mig, ingen av de tre men lycka till :+1:

1 gillning

Någon som vet vad affärsvärlden ger för rekommendation för Dellia groups ipo?

Håller med, men samtidigt lättförtjänta 700 kr. Ser jag 700 på gatan så plockar jag upp de slantarna :money_bag:

2 gillningar

“Vi sätter ett råd att teckna aktien för investerare som intresserar sig för mindre börsbolag.”

NOBA:

“Vi tycker dock inte uppsidan lockar tillräckligt för att det ska vara värt att teckna aktien, givet de risker som också finns.”

2 gillningar

ca 24% upp på Noba

Blev ju 30% upp i slutet på dagen för Noba så det är ju lite synd att man inte blev tilldelad så många aktier.