Tesla har överlägset bäst nätverk, det finns ingen som är ens i närheten av vad dom har gällande vare sig laddhastighet eller antal stationer.
Tesla är påväg att öppna upp sitt nätverk för andra bilmärken och pilotprojekt körs just nu i nederländerna, tror även dom är påväg att testa i Norge om jag inte missminner mig.
Men jag skulle ändå räkna kallt med att det tar 2-4 år innan det gäller alla stationer i hela världen. Samt att man måste betala extra om man är en icke tesla och ska ladda där.
Jag betvivlar å det grövsta att något annat märke eller instans kommer komma ikapp tesla på laddfronten innan do lyckats implementera laddningen för andra bilmärken globalt.
Alla andra märken använder sig i stort sett av 3e part för att ladda. Renault har några laddare ute på vägarna har jag läst men det verkar inte vara jättemånga, volvo ska påbörja ett pilotprojekt och bygga hela 50 stycken i USA.
Om plånboken inte ryter ifrån och laddning är viktigt så skulle jag säga att tesla är det bästa beslutet. Om du tycker det kostar lite mer än det smakar spelar märke egentligen ingen roll. Du har samma möjlighet med alla andra. Jag äger själv en renault zoe. Mest för att plånboken inte tillåter en tesla just nu.
Du kan dock i stort sett alltid hitta laddare på följande ställen:
Mc donalds
Köpcentrum
Ikea (alltid gratis också)
Men det kan ju också vara så att du helt enkelt inte vill ha en tesla, då är det bara att vänta något år innan deras laddare är tillgängliga för oss andra.
Här kan du se deras nätverk, servicestationer samt planerade laddstationer 4 kvartal framåt.