Vilket land vill du bo i?

Portugal eller Kanarieöarna (Ön La Palma då specifikt) pga klimatet. Vi velar om vad som blir bästa av dom två när vi uppnått FIRE om 8-10 på år… Kanarieöarna har helt klart bättre klimat men det är större utbud av fastigheter i Portugal som passar oss.

1 gillning

Intressant fråga. Jag växte upp och pluggade i Tyskland, flyttade till Sverige när jag var i 30-års åldern för numera snart 20 år sedan. Så sett kan man säga att jag redan valt landet jag ville bo i. Jag valde Sverige på grund av naturen och miljön och att man kan vara för sig själv. Gillar inte trängseln och trångboddheten i Tyskland.
Här har jag möjlighet att bo och leva nära naturen på landet, med eget hus och mina djur. Det hade jag inte kunnat göra i Tyskland. Men det är faktiskt enda anledningen. Hade jag t.ex. velat göra karriär hade jag stannat i Tyskland. Jag känner också att Tyskland är tryggare, sjukvården är bättre, standarden är allmänt högre. Sen får man inte glömma att man alltid kommer vara en utlänning när man flyttar till ett annat land. Det är inte samma sak som att vara turist. Man är alltid lite annorlunda, hör inte riktigt hemma där man bor. Man får räkna med att det kan bli konstigt och besvärligt ibland. En sån enkel sak att som att gå och rösta eller skaffa ett pass, är några exempel.
Jag trivs här jättemycket så som jag har det nu, men jag utesluter inte att det kan komma en tid, när jag är gammal och kanske blir sjuk, att jag ångrar mitt beslut.

10 gillningar

Köpenhamn Maj till Oktober. Thailand November till April. :star_struck:

3 gillningar

Jag tänkte i 18-årsåldern att:
“Jorden är stor - varför skulle jag bosätta mig just där jag är född?”

Vi har semestrat mycket i min uppväxt. Människor är underbara överallt. Naturen är underbar överallt. Men kan man inte se de positiva sidorna här - varför skulle man se dem någon annanstans? Det är inte som att det inte finns sämre sidor överallt. Saker man antagligen hade tröttnat på där också.

Efterhand har jag också insett att man har en hel del gratis genom att stanna där man är född. Saker man inte kan återupprätta hur som helst. Just det här samhället är ju skapat av mina ättlingar och deras likar. Människor som jag har genom historien skapat ett samhälle för sådana som oss. Det blir lite knepigt att kopiera det inom loppet av en livstid någon annanstans. Eller att anpassa sig till nya normer, nytt klimat, nytt språk och så vidare.

1 gillning

Inte fel tänkt, men än så länge är mycket av skyddsnätet bestående av oss föräldrar. Hon klarar sig inte tillräckligt på egen hand då hon har kommunikationssvårigheter.
Tack för omtanken!

Du har helt rätt. De flesta som funderar på att byta land gör detta ur en turistsynvinkel. Men det är faktiskt inte alls samma sak. Som turist är man i princip alltid välkommen, man blir omhändertagen, bemött med respekt och vänlighet. Man är på semester. Livet leker. Som invandrare konfronteras man med fördomar, skepsis, trångsynthet, och inte sällan ren och skär främlingsfientlighet. Inte alltid såklart, men det händer. Plötsligt måste man hantera saker som man inte visste att det ens kan vara ett problem. Man kan ju inte landet. Man vet ingenting, och man får inte mycket hjälp heller.
Man inser inte hur bra man har det hemma. Och med hemma menar jag landet där man växte upp och lärde sig livet.

Vet inte vilket land exakt. Men i en dal i alperna. Fyra riktiga årstider med riktig vinter. Vintern varar inte ett halvår som här, och det är mycket ljusare!

Jag vill inte ens bo i en annan landsända ärligt talat! Jag älskar västerbotten och vill bo här för alltid. Andra ställen kan vara otroligt fina och intressanta men här doftar skogen precis rätt. Om man ska vara lite mindre hembygdsromantisk så passar Sverige mig utmärkt. Jag gillar smidig trafik, att folk kan köa, att vi iaf än så länge har en hyfsad välfärd och att ingen sätter sig bredvid en på bussen om det finns andra lediga platser.

5 gillningar

Kanarieöarna eller Spanien.

Sverige är ett bra land att bo i, men värdelöst om du faktiskt vill leva och njuta av livet innan du dör.

Jag älskar tanken på snö, skidåkning och alla roliga vinteraktiviteter. Men jag hatar kylan, mörkret som kommer på hösten, smutsiga slaskvägar från mars och kalla barn med blöta kläder. Jag hatar hur mycket vädret och mörkret påverkar mig som person samt alla i samhället. Personligen är jag helt slut vid 15-16 och har ingen energi till mig själv eller mina barn under oktober/november - februari/mars.

Det känns som att halva året är en enda transportsträcka i Sverige för att överleva och vänta på vårsolen. Sedan hoppas alla att det ska vara bra väder på semestern för att det inte ska vara förgäves. Jag förstår mig inte på hur personer omkring mig arbetar 8-17 för 5v semester varav 50% försvinner pga dåligt väder. Hela livet i Sverige är upplagt för att göra personer deprimerade och ifrågasätta dåliga livsval.

Jag är väldigt imponerad av att så många personer blundar för verkligheten. Ändå är det just dessa personer som längtar mest tills deras årliga “solvecka” i något varmare land under vintern.

3 gillningar

Sverige men skulle gärna bo runt medelhavet oktober-mars, eller nån annanstans där det är lite ljusare och varmare, hyra, äga spelar ingen roll, vi skulle klara oss i en husbil/segelbåt för den delen oxå.

Håller med. :+1:

Pga att vi fortfarande arbetar och reser en del i jobbet föll dock Kanarieöarna bort från listan. Det finns bättre medelhavsnära platser med avseende på flygtid och bra klimat. Spanien har många bra alternativ och väldigt hög livskvalitet.

Med det sagt så är det möjligt att Kanarieöarna återkommer som det bästa alternativet när vi slutar jobba. :sunny:

Jag tror det är där man får det bästa vädret man kan ha som bosatt i EU.

1 gillning

Jag märker att du inte tänker på att alla veckor på året har en lördag och en söndag som man normalt sätt har ledig om man jobbar 8-17 jobben, plus alla röda dagar vilket också är ett par stycken. Det finns även arbetsgivare som erbjuder ATK-timmar man kan ta ut för att t.ex. förlänga en helg.

Dra inte alla över en kam och tro att bara för att du hör några personer som jobbar på något kontorsjobb dom inte trivs på säga att dom läntar mest efter deras “solvecka”, när det nog finns fler människor som gör bra mycket mer under alla andra 100+ lediga dagar dom har, än på dom semesterveckorna.

“Dåligt väder” är också olika för alla. Inte alla gillar 25+ grader varmt…

Du pratar bara om dig själv och det respekterar jag. Det säger dock inget om hur andra i samhället påverkas och mår. Det är nog snarare din egen påhittade mening.

1 gillning

Om vi ser till Sveriges mörkare månader, hur många gånger nyttjas dessa fullt ut? Hur många “försvinner” inte pga. dåligt väder eller liknande? Absolut, du är ledig. Men det jag ser är att flera människor använder helgerna för att överleva, inte för att leva, eftersom att vädret och mörkret inte tillåter annat.

Vissa gillar livet i Sverige, det respekterar jag. Men jag är samtidigt övertygad om att flera väljer att blunda för verkligheten eftersom de inte har möjligheterna till att flytta till ett varmare land.

Uppmuntrar alla att försöka arbeta mer på distans eller liknande. Vi lever bara en gång. Jag spenderar hellre min tid där jag får energi och glädje hela året än att sitta av min tid i väntan på pension.

1 gillning

Jag älskar Sverige, men skulle vilja bo mer tid utomlands, i min lägenhet i Spanien. Skulle dock inte vilja byta bort Sverige helt. Jag blir frustrerad över saker i Spanien som inte fungerar som här hemma -något man aldrig märker när man semestrar i ett land men som blir tydliga när man äger något. Delvis kanske det handlar om att jag inte behärskar språket -än. Men inte helt. “Manaña-mentaliteten” är härlig när man sitter på en uteservering, mindre charmig när man väntar på en leverans som skulle komma på tisdagen och som på torsdagen fortfarande inte dykt upp.

Dessutom är Spanien torrt. Kalt. Naturen karg och även om jag älskar att ta en promenad längs stranden när solen går upp med saltdoften i näsan och bergen färgade röda av solen så skulle jag inte vilja byta bort kristallklar vårluft i Sverige. Eller doften av mylla i en Svensk skog. En sommardag efter ett lätt regn som hänger tung i träden. Påta i trädgården medan fåglarna kvittrar. Ljumma, ljusa försommarkvällar. Glittrande skärgårdsvatten.

Mitt största dilemma är mina djur. Jag kan inte tänka mig ett liv utan djur. Just nu har jag katt, jobbar för mycket för att kunna ha en hund. En hund kan man ju ta med sig, men det komplicerar saker och gör en mindre fri. Har nog blivit mer av en crazy cat lady med åren. Så jag landar nog i att Sverige fortfarande kommer att vara “mitt land”, med mer frekventa resor till solen för att överleva vintern. Inte bara till Spanien. Jag tror att det är härligt att få längta också.

1 gillning

Jag vill bo i Sverige, där jag bor men kan tänka mig att flytta triangeln inom området mellan Uppland, Östergötland och Närke.
Natur och klimat passar mig.

Men det jag trivs minst bra med är brottsligheten i Sverige, både våldsbrotten och den systemhotande ekonomiska brottsligheten.

[quote=“Angelica_Alm, post:74, topic:76195”]
Jag blir frustrerad över saker i Spanien som inte fungerar som här hemma -något man aldrig märker när man semestrar i ett land men som blir tydliga när man äger något. Delvis kanske det handlar om att jag inte behärskar språket -än. Men inte helt. “Manaña-mentaliteten” är härlig när man sitter på en uteservering, mindre charmig när man väntar på en leverans som skulle komma på tisdagen och som på torsdagen fortfarande inte dykt upp.
[/quote]

1. Här hemma = Postnord. Leverantören som säger att du inte är hemma vid hemleverans och du har varit hemma hela tiden. Du skämtar med mig?
  2. Kanske skillnad på olika delar i Spanien. I Katalonien så är min erfarenhet att hantverkare och leveranser kommer i tid. Dessutom städar hantverkaren efter sig.

Naturpoesin förstår jag mycket bättre även om min egen kropp kräver väldigt lite trädgårdsarbete. Slutet av maj och fram till midsommar är väldigt vackert i Sverige. Men det vägs upp av november…

Haha Bengt. Point taken med Post Nord. Dock väntade vi på en spishäll från MediaMarkt i en vecka efter leveransdatum och ingen verkade veta var den var. När den väl kom, två dagar efter att vi åkt hem uppstod samma problem med att få tillbaka pengar -ingen visste var hällen tagit vägen. Tror det gick en månad. Så dåliga tror jag inte ens postnord varit. Annars har det varit ok även om vi aldrig fått ett tidsspann de hållit. “Leverans mellan 10 och 16” kan vara lika med både 19 och 20 på kvällen. Ungefär som postnord mao :wink:

Men livet består ju av andra saker än bara sommarväder. Det finns faktiskt annat som är kul och som man kan göra trots att det inte är konstant 30 grader och solsken.
Själv skulle jag inte klara av att bo i ett varmare klimat. Jag tycker det blir tillräckligt varmt i Sverige på sommarn, det är oftast mer än vad jag tycker är lagom. Jag hatade de varma sommarna i mitt hemland, otroligt jobbigt när man inte orkar göra nånting på grund av all värme.
Jag tycker att variationerna i årstiderna är just tjusningen med vårt klimat. Just nu längtar man efter våren såklart. Men alla årstider har sin charm.

5 gillningar

Jag håller med🙏 är själv född i Tyskland (DDR) Mina föräldrar skildes när jag var liten, sedan träffade mamma en svensk som hon gifte sig med och jag tvingades att flytta med henne till Sverige när jag var 7 år… trivdes här men en del av mig kände sig alltid utanför. Man kunde inte språket, saknade pappa och övrig släkt, kallades för tyskjävel och Lillhitler i skolan.

Några år efter att jag tagit studenten flyttade jag tillbaka och mådde prima. Kände mig äntligen hemma igen och levde livet. Samtidigt fick jag smeknamnet “Schwedin” :roll_eyes:

När jag närmade mig 35+ kände jag en inre längtan efter att få komma “hem” till det lugna och slappa livet i Sverige igen. Det tog inte lång tid innan flytten gick.
Väl framme blev jag överraskad över hur soft livet var här, framför allt på arbetsplatsen (förutom Frukostrast, lunch OCH fika??? Röka på arbetstid utan att jobba extra☺️ (är numera rökfri sedan 2010 men fick alltid i Tyskland jobba 0,5 timme extra per dag för att kunna röka på arbetstid.
Hierarkin är näst intill obefintlig, titlar ska vi inte prata om. Självskanning på ICA :scream: Fixa bank- och myndighetsärenden via internet? Istället för att boka personlig tid för att fixa något och det är månaders väntetid går det mesta här att lösa med ett samtal. Hyresrätt betalade jag hyra och då ingick allt, i Tyskland betalades all förbrukning (värme, vatten, avlopp, sopor mm) efter en konstig regel som då berodde på lägenhetens storlek. Jag betalade lika mycket “Nebenkosten” när jag bodde själv i en trea som min granne gjorde, men hon hade man och 2 barn. Slår vad om att de förbrukade mer vatten, avlopp och sopor än jag men vi betalade samma​:rofl: tror det har ändrats idag till faktisk förbrukning.

Men, självklart jämför jag allt med Tyskland😅 husläkare och bättre sjukvård. Bättre uteliv (tänker på att det är helt normalt att gå ut med vänner eller kollegor en måndag på AW) samt att en middag med 3-4 öl/ vin inte kostar en halv dagslön.
Charterresor kostar hälften av vad de kostar i Sverige. Finns inget Systembolag utan med 18 kan man köpa öl och vin när som helst, 7 dagar i veckan.

Men, än idag har jag liiite svårt med min identitet.
Är jag utomlands och blir frågad var jag kommer ifrån är det jättesvårt att svara på. Brukar säga Sverige men att jag är född i Tyskland. Har dubbla medborgarskap/ pass vilket är skönt men ändå…

Min man har det lättare. Han är från Nya Zeeland (hans pappa samt morföräldrar migrerade från Skottland till NZ) Han lämnade NZ och åkte jorden runt, i många år, hamnade i UK och jobbade. Sedan flyttade han till Sverige där han numera har bott i mer än 30 år. Han har 3 medborgarskap/ pass

Frågar någon honom var han kommer ifrån är det alltid direkt “New Zealand men bor i Sverige”

Alltid lika kul när vi ska ut och resa (2-4 gånger per år) totalt 5 pass med oss och leker James Bond​:smiling_face::sweat_smile::rofl:

När vi går i pension och bestämmer vilket land vi ska bo i vet jag att maken alltid kommer att svara på frågan var han kommer ifrån är NZ. Jag kommer att ha identitetskris och säga Sverige eller Tyskland…

5 gillningar

Kan inte säga direkt land. Men till en enklare ort. Har tex en stuga i skogen genom föräldrarna. Är något speciellt med att bo så avskärmad från dagens stressiga samhälle. Att bara vara. Sitta på terrassen med en kopp kaffe eller öl och bara höra vinden i träna och fåglarna kvittra. Även se trädna dansa i vinden har en väldigt avslappnad effekt.

1 gillning