Alla vi företagare gör misstag längs vägen. Vissa blir dyra, andra mest irriterande men ofta lär man sig något värdefullt av dem.
Jag är lite nyfiken på vilka misstag ni har gjort som kostat er mest pengar i företaget. Det kan handla om allt från felinvesteringar och dåliga kunder till missade avtal, anställningar eller något helt annat.
Vad hände, vad kostade det er och framför allt vad lärde ni er som vi andra företagare kan ha nytta av att höra då jag tror att man kan lära sig minst lika mycket av andras misstag som av sina egna.
De ända misstaget eller mer saker jag ångrade som företagare va att man fick för mycket jobb så veckorna vart väldigt långa närmare mellan 80 till 100 timmar i veckan..
Erfarenhet av de är att inte ta för mycket jobb för då blir livet lidande..
Jag startade aktiebolag, en konsultfirma tillsammans med flera delägare. Tanken var att bygga upp likviditet i bolaget för att skapa stabilitet om marknaden viker, samt för att kunna anställa medarbetare. Vi använde bolaget som sparbössa och fick varje år skatta för en rejäl vinst. Sen när marknaden vek var det flera delägare som fick kalla fötter och ville dra sig ur.
Vi lade ned firman och tog ut våra ihopsparade andelar. En stor del av de sparade pengarna fick skattas bort ännu en gång med högsta skattesats för inkomst av tjänst. Efteråt har jag insett att vi hade kunnat behålla en hel del av pengarna om vi varit smartare. T.ex. använda ett bolag som front och sen att varje delägare hade ett eget bolag som fakturerade frontbolaget för utfört arbete. Då hade man haft mer frihet att göra som man ville då en del ville lägga ned och göra annat, t.ex. driva det egna konsultföretaget vidare, även om frontbolaget lades ned. Eller låta pengarna vila i det egna bolaget x antal år (är det 4-5 år?) för att sen kunna ta ut dem till en lägre skattesats.
Istället likviderade vi det gemensamt ägda bolaget och sa upp anställda pga. vikande marknad, samt att ingen aktieägare ville köpa ut andra aktieägare och sen stå med risken att ha anställda som blir en kostnad iställed för en intäkt.
Hade nästan alla ägg i samma korg
Kunden fick ny CFO som kapade timpriset
Gick plötsligt back på nästan all personal
Fick sänka löner + leta nytt till alla
Löste till slut men tog flera månader
Lånet för likviditet (löner) blev DYRT
Felrekryteringar har varit mina dyraste misstag. Kommer aldrig mer anställa utan provanställning. Fick i det värsta fallet betala för att rekrytera, betala flytt och slutligen betala för att bli av med personen.
Håller med, hade det inte varit för ovan existensäventyrande händelse så hade felrekryteringar legat i topp. Det är också en enorm energitjuv att handskas med medarbetare som bestämmer sig för att AG är ond.
Kunderna var missnöjda och klagade, kollegorna var ännu mer missnöjda och vi satt i krissamtal efter krissamtal. Personen slösade enormt och drog inte in tillräckligt med pengar för att täcka sina kostnader.
Vi har andra felrekryteringar som inte varit lika illa. Då kan det handla om någon som är sjuk/vabar mycket. Personer som är otroligt långsamma och inte kan lära sig saker. Andra som klagar enormt på sådant som alla andra trivs med. Har även någon med dålig kompetens inom sitt område.
Nu låter det som om det är många rekryteringar jag ångrar, det är det inte egentligen. Men 3-4 totalt hade jag väl hållit mig ifrån om jag vetat utfallet.
Just felrekryteringar och provanställning är ju intressant. Tycker uppsägningstiden av provanställning, åtminstone från bolagets sida, borde vara längre. 2v är lite väl snabbt iom att man kan bli sparkad även för saker som inte är ens eget fel, typ att konjunkturen vänder. Rimligt att kunna avsluta men med rimlig tidshorisont.
Då skulle fler kanske också gå med på att ha det vid byte av jobb.
Kan skriva under på felrekryteringar. Det är en hård läxa att lära sig när man börjar driva företag och anställa, hur kräsen man behöver vara. För min del har det handlat om att vi har varit så uppe i att växa så att vi tolererat dåliga anställda och försummat att peta dem under provanställningen. Eller tänkt att "hen är lite krånglig, men vi kan nog omvända så blir det en toppenanställd!
Näe, gå på magkänslan tidigt istället. Var kritisk och ha inte bråttom, bättre att arbeta runt ett behov än att släppa igenom en rekrytering som inte kändes helt 100.
För egen del ser jag en till typ av felrekrytering som sällan inträffar på vårt företag, men verkar gå under radarn och gör ännu mer skada.
Latmaskar med låg kompetens högt upp som vet hur man slickar uppåt. De gör enorm skada men ledningen verkar inte ha kompetensen att se att de inte jobbar eller förstår vad de gör.
Nedåt syns det dock ibland desto tydligare, det är svårare att dölja inkompetens/lathet för folk man har under sig, men ingen vill generellt riskera sitt jobb genom att peka ut sin chef eller chefs chef till en ledning som är kompis med denne. I såna situationer är det lätt att räkna ut vem som troligen ryker eftersom de är “gnälliga” eller “svåra”.
Hade jag lett ett företag hade jag gjort mycket för att söka vinna förtroende på alla nivåer, inte bara de närmsta lagren som direktrapporterar eller är ett lager bort. Från dem, som från alla, kommer du få en version av sanningen som gynnar denne.
Jag skulle aktivt jobba mot att inte lyssna i alltför hög grad på de som är behagliga att lyssna på. Ibland har de där “jobbiga” personerna en poäng värd att agera på.
Att anställa en person utan personalansvar som är lat och inkompetent, eftersom en sådan chef drar ner en hel arbetsgrupp mer än vad en sådan medarbetare gör