Vilket ska man satsa på?

Eftersom du vill maximera så hade jag nog satt in mer i robur teknology. Och rekommenderar att du tar en titt på amf aktiefond global. Också ta en titt på Swedbank robur global.

1 gillning

Vanligt att folk säger

Har satsat en del på aktier/fonder.

Så lägg ner det där tramset

2 gillningar

Förstår vad du menar, men - jag kan satsa på en specifik fond, men samtidigt investera i flera.

Man kan använda ett ord på flera sätt vet du.

1 gillning

Som du kanske märker så finns här så kallade besserwisser. Så mitt råd är att de förslag som ges att du själv studera fonden. Avkastning, bransch och fördelning osv och skapa dig en egen uppfattning. På tok för många här som tror sig veta bäst, eller är bättre än andra.

Jag tycker du skall överväga att investera allt i en global indexfond. Tex Avanza global.

Att satsa på något låter som gamble, du skall inte gambla.

1 gillning

Köp investmentbolag…

Investor
Latour
Lundbergföretagen
Industrivärden

Buy n hold

Flytta 50% av innehavet i Sverige fonden till robur teknologi, tror det är minst 3 månader kvar av ai boom/uppgång.

Avanza Global är bra med låg avgift, men låter som han är så ung att jag tycker han ska gambla lite mer aggressivt.

Det här låter vettigt för mig

Varför denna fonden? Jag ser inte vad Facebook, Adobe och Walt Disney har att göra med blockchains. Coinbase och Galaxy Digital Holdings har däremot hög exponering mot krypto.
Antagligen bättre att köpa Bicoin och/eller Ethereum istället. Nackdelen är att det inte går att månadsspara i de certifikaten.
Eller så kan du köpa nån teknikfond?

Innehav i Go Blockchain Fund A:

Vill rätta till ett fel från mig. Jag skrev amf aktiefond global. Jag menade egentligen amf aktiefond Nordamerika

Tackar för alla svar!

En annan strategi fråga…

Jag har dom senaste dagarna följt sverigefonden dagligen och iom att valutakursen har fortsatt ticka uppåt så tänker jag att jag håller kvar den en stund till, när den börjar gå ner så säljer jag av och sätter in den på ett isk konto istället (1.25 avgift just nu).

Men!
Efter avräknad skatt är detta ca 70 k.
Global avanza och USA länsförsäkringar Index är dom jag tittat mest på…
Anringen slänger jag in allt i den första, alt hälften i dom båda.
Men där kommer ickså frågan om man inte ska dra ut på det lite och slänga in mindre summor varje gång för att eventuellt köpa lite billigare…

Tankar?

Du försöker tajma marknaden. Det kan gå. Det kan också gå åt helvete. Bättre är att investera i det du tror på och inte försöka tajma mindre rörelser. Förr eller senare tenderar det att straffa sig.

Så byt om du tänkt byta, säger jag. :grinning:

4 gillningar

Om man inte tror på något speciellt då? :sweat_smile: skämt åsido, men borde vara bättre att dela summan på dom två istället för en. Med risk för att man får kli i fingrarna av att se om den ena går bättre än den andra en period.

Att däremot försöka “tajma marknaden” när jag säljer av den ser jag inga problem med. Säljer så fort det börjar ticka ner de minsta lilla, har dock heller inte investerat i den fonden själv så har ingen aning om vad den kostade vid varje köp dvs inget att jämföra med mer än det går upp eller ner

Kli i fingarna att flytta över allt till den som kortsiktigt gått bäst eller flytta över allt till den som gått kortsiktigt sämst?

Köper du den som gått upp mest → ja då köpet du ju den som blivit dyrast. Köp dyrt, sälj billigt är en populär men dålig strategi…

Köpet du den som gått sämst av de två → ja då köper du ju den som är billigast. Köp billigt → sälj dyrt. Eller köper du den sämre fonden?

Du försöker tajma marknaden. Lycka till men du har massiva odds emot dig.