Vilket sparkonto är bäst just nu?

Hej och välkommen till forumet :blush::wave:

Jag har haft Borgo sen några månader tillbaka och har inte haft några bekymmer med varken insättningar eller uttag :blush: har dock bara rörligt konto där.

Hej och tack!
Ska prata med Borgo idag.
Har tänkt att flytta över en ganska stor summa från SEB men det borde väl inte vara några problem?
Tar väl några bankdagar för en överföring.

Har haft SEB’s fasträntekonto 3 mån men de ger bara 3,55%.

1 gillning

Avida Finans 3,85% obundet

Var faktiskt inne i morse för att kolla viken ränta jag hade och insåg att det inte var så imponerande. Noterar att Avida läste mina tankar …

Börjar ledsna på Volvo Carpay (3,4%) och att ha slattar hos SHB bundna på 3 mån för lite högre ränta och funderar på vilket jag ska välja.

Prio:

1. Insättningsgaranti
  2. Fria uttag närsomhelst
  3. Nån som ligger i framkant med höjningar
  4. Gärna en fungerande ktj/bra gränssnitt om det skulle behövas.

Vart åker slantarna bäst? :slight_smile:

Skulle nog rekommendera borgo. Har själv tänkt gå tillbaka till dom från morrow. Morrow har väl legat lite mer i topp men du måste skicka ett mail varje gång dom höjer räntan annars så får bara nya kunder den höga räntan.

Tack! Borgo får kollas upp! :slight_smile:

1 gillning

Vi kör på SBAB. Just nu 3,65% så det är inte högst men de brukar vara snabba på att justera. Det är enkelt och känns säkert, man behöver inte heller fundera på om de har några omoraliska sidoverksamheter som vissa högräntekonton. Appen är kanske väl simpel dock. En fördel är att man kan ha ett gemensamt konto på lika villkor, på andra banker kan det vara klurigt eller att kontot måste stå i en persons namn och att den andra bara har rätt att kika på saldot.

5 gillningar

Jag håller med om Borgo. Skulle inte hålla på att käbbla med Morrow och be om höjningar hela tiden. Borgo har legat i topp, eller så nära att det jämnar ut sig med dem som ligger i topp och sedan halkar lång efter innan de höjer.

3 gillningar

3 gillningar

Morrow Bank (fd Komplett) har just ökat mitt ränta till 4.1%

3 gillningar

Samma. De verkar ha slutat med sin basarförhandling av räntor och brassat på rejält :open_mouth:

1 gillning

Samma här för Morrow och redan registrerat på kontot. :slight_smile:

Ska precis föra över mina pengar till en ny sparkonto. Har haft de i lysa sparkonto för enkelhetens skull. Men känner inte att det är värt den ”låga” räntan. Finns ju 0 risker med sparkonto + insättningsgarantin så som jag förstår det, oavsett bank? Är ny med det här så informera mig om det finns risker.

900k som ska läggas på sparkonto, och eftersom att jag inte vill ta några risker just nu tänker jag att jag fortsätter med sparkonto + ränta bara.

Läst igenom lite för att se vilken man ska byta till. Tänkte precis nu byta till Borgo som folk verkar prata bra om på 3.8% ränta.

Men bam så slår Morrow in på 4.1% o det känns ju inte fel. Hur upplever ni andra att Morrow är? Hur långt tid tar uttag och är de överlag bra liksom? Har ju läst lite blandat om de.

Uppskattar svar, tack. Ber om ursäkt för att det blev så onödigt långt.

Morrow höjer inte räntan automatiskt för befintliga kunder. Du behöver hålla koll på varje förändring, och kontakta dem för att få dem att höja din ränta också. Ibland höjer de den till samma som står listad på Compricer, ibland lite lägre, ibland t.o.m. lite högre. Inte värt det jobbet. Man lär förlora ändå på att missa dagar av höjd ränta.

Jag har ett konto där, men har aldrig satt in eftersom jag hann avstyra direkt. jag har behövt be dem höja räntan 2 gånger av 3. Inte acceptabelt.

Morrow är bra. Jag ringde Borgo igår och undrade när de skulle reagera på Morrows höjning…fick svepande svar:)

1 gillning

De verkar reagerat lite (men inte matchat). Höjde till 3,9% igår, tidigare 3,8%.

Se några tidigare poster ovan rörande Morrow och hur de nu genomför sina höjningar.

Ja? Där skriver fler att man får be dem höja. Det är bara senaste höjningen som verkar ha skett automatiskt (så också för mig).

Konstigt att det fortfarande står 3,8 % för Borgo på Compricer. Jag fick logga in för att se att det faktiskt var 3,9 nu.