Haha vad roligt att du slängde boken, vad var det för någon?
Jag har glömt vad både boken och författaren hette. Det var en faktabok som skulle innehålla goda råd. Ett av problemen var att den var så otroligt illa skriven. Det var som om författaren suttit med en kopp kaffe och babblat framför en diktafon, och sedan bara transkriberat det och tryckt på ‘print’. Det är oerhört påfrestande att läsa oredigerat talspråk. Men det värsta var att de ‘goda’ råden bitvis var riktigt dåliga i så måtto att de var ogenomtänkta och oinformerade, och i något fall direkt felaktiga. Författaren är säkert en uppskattad föreläsare (det stod på omslaget) men jag önskar att hen inte hade fått för sig att skriva en bok…
Kolla innehållet i din “feta” ost, är rätt säker på att den innehåller palmolja!
En riktig miljöbov.
Jag tycker också böcker är kap, köper böcker snabbare än jag läser för tillfället
Många här verkar vara väldigt engagerade i att hitta mat till låga priser, jätte smart såklart. Men vi har prioriterat helt tvärt om och relativt höga matkostnader hemma hos oss. Vilket är ett extremt medvetet val.
Vi spenderar 11 800kr/mån på mat och förbrukningsvaror (inkluderar blöjor, tvättmedel etc)
Samt ytterligare ca 2 750kr/mån på utelunch och färdigmat.
Vi är två vuxna, en treåring och ett spädbarn i familjen.
Vi prioriterar att all mat vi äter ska vara nyttig och god i första hand, samt att den inte ska ta någon tid eller väldigt kort tid att bereda.
Detta gör att vi köper halvt preparerad mat från t ex Simple Feast, köper mycket nyttig färdigmat (ofta betydligt dyrare än husmanskost) till lunch och ibland kvällsmat.
Vi beställer frukt och grönt direkt från odlare nere vid medelhavet, som skördats mogen bara dagar innan vi får det till dörren.
Vi äter stora mängder svenska bär.
Känslan av fysiska böcker är svårslaget. Tycker dock om min platta. Speciellt när man reser. Lånar mest eller hittar böcker på nätet. För känslans skull gjorde jag ett bokomslag av en gammal bok. Börjar bli lite slitet efter några år.
Ja känslan är bättre men fördelarna är fler än nackdelarna.
Té. Även om jag skulle ha obegränsat med pengar så skulle jag köpt och druckit exakt samma tesorter som jag gör nu. Jag dricker säkert en kanna om dagen, och jag har inte ens brytt mig om att räkna på hur mycket varje kopp kostar.
Även om jag hade gått på försörjningsstöd så hade jag haft råd med exakt samma télivsstil, och även om téet kostade tio gånger så mycket som det gör idag så hade jag antagligen fortfarande köpt det.
Får du några problem med ordningsmakten om du avslöjar för oss andra vad för tesorter du dricker?
Är också nyfiken på vad för te det handlar om
@bspastikern @pontus_kraft, det handlar verkligen inte om någonting spektakulärt. Brukar växla lite mellan vilja tesorter jag dricker, men det är löste som man hittar i vanliga livsmedelsbutiker.
Från Kobbs brukar jag dricka ”Sörgårdste” och ”Lust och fägring”. Annars, när man kan handla i matbutiker som vanligt utan att det känns som ett live-parti av Pac Man där spökena har ersatts av potentiella Corona-spridare, så brukar jag köpa te i lösvikt och då kan det ofta bli något fruktigt eller något Chai-te.
Under min studietid i Norge, det vill säga när jag hade som minst pengar samtidigt som jag befann mig i ett av världens dyraste länder, så brukade jag dricka YogiTea vilket är förhållandevis dyrt (säker ett par kronor för en kopp). Men jag klarade mig ändå
Jag har druckit riktigt lyxiga téer vid tillfälle (som dock ändå inte är värre än att en fattig student har råd att köpa dem), men jag känner inget mervärde av detta. Så det känns som att jag optimerar mitt liv med avseende på hur gott te jag dricker.
En av de bättre beskrivningarna på hur det känns att gå i butiker just nu
Bra köp:
För er som gillar utomhusviselse:
Mössa i merinoull
Buff i merinoull
Fingerlösa vantar i merinoull
Mat:
Bra näringsvärde per krona:
Grekisk/Turkisk/Rysk yogurt
Ägg
100% Smör
Stekfläsk ej skivat, billigt så
Jag håller med här, robotdammsugare är nog min bästa investering. Vi är inne på vår andra. Köpte den första för ca 10 år sedan.
Grönsaksfröer. För omkring 30kr så får man frön för att odla i många fall flera kilo grönsaker. Helt underbart dels att det är så billigt och att något så pyttelitet kan ge sådana mängder med mat på bara några månader.
Införskaffade Router och APs från Ubiquiti och inte haft några som helst nätverksproblem på flera år. Det kostar lite extra men det är så sjukt skönt att använda nätverk
utan huvudvärk.
Jag måste säga fiber. Jag älskar internet och mest youtube. Min vardagsträning ör gratis o jag följer flera firness experter. Jag får Hjälp med att förstå hur man fixar saker, lära sig nytt om i stort sett allt, etc etc! Alla tips o knep finns på youtube alt internet.
Sedan köper jag begagnade möbler. De är redan ihopskruvade o relativt enkelt att få med sig hem.
Kramvatten. Inga tillsatser o håller dig smal.
Kort datum på matvaror. Bra varor till låga priser. Bara att stoppa i frysen.
Poddar jag är inte lika intresserad av stt läsa böcker men gillar poddar o funktionen att du kan spola tillbaka om det är någit du inte förstått.
Robotdamsugare! Vi hade städhjäp ett tag men det här funkar kanon. Min man programmerar den o den går över trösklar.
Vi spelar golf på en payandplay bana som är 6 hål. Vi tar med barnen o det tar ca 1 1/2 timme. Kostar 80 sek för vuxna o 40 för juniorer. Superkul, tar lagom med tid o kostar väldigt lite!
Ättiksprit med vatten i en sprajflaska: använder det som enda rengörare i badrummet, bra för illaluktande tvätt, rengör diskmaskinen. Tvätta speglar etc etc
Spotify-abonnemanget har alltid framstått som otroligt prisvärt för det man får.
En voltmeter från Kjell och Company för 99 kronor. Jäklar vad jag tjänat slantar på den då jag lärt mig grundläggande elektronikkunskap parallellt, lagat massor av smågrejer hemma, felsökt trasiga prylar snabbt och enkelt och byter inte bara batterier i grejer för att “det nog är dem det är fel på”.
Mer återkommande: Mat med kort datum i fyndkorgar. Köp och frys in! Kläder på rea. Köpte fyra skjortor igår för 300 kronor. Frimärkssamlingar på Tradera. Jag skickar mycket brev och paket pga min hobby och större samlingar postfriska kostar ofta ca 50% av frankeringsvärdet. Vardagsmatematiken att sedan pussla ihop rätt frankeringsvärde är bra hjärngympa som bonus.
Absolut mest för pengarna får jag när jag köper normal infrastruktur. El, vatten och fjärrvärme rakt in i huse, asfalterade vägar, mm. Visst kostar det lite. Men ingenting jämfört med att bära hem från nån brunn, gå på torrdass, hugga i skogen för att ha värme och kunna laga mat, söla med lampolja, köra skumpiga grusvägar, mm. Nu när de är valfria gör man gärna mikrodoser av en del av grejerna för nöjes skull.
Vi kan gnälla på att en del av sakerna är dyra i perioder. Men man får va bra fattig i Sverige för att inte ha vatten värme och el i sin bostad.
Andra saker:
Kunskap. I form av böcker eller ljudböcker som nämnts, men även kurser på nätet eller tex språkkurser i appar.
Köpappar i telefonen. Det finns så mycket bra hjälpmedel. Det finns såklart gratisvsrianter av det mesta. Men min erfarenhet är att för en engångssumma på sådär 100kr har man oftast låst upp mycket mer och köpt sig fri från reklam och abonemangsförfrågningar.
Hyr-elspark. Tar mig vart jag vill på mindre än halva tiden det tar att gå. Jag behöver inte hålla liv i och stöldskydda en cykel vart jag ska. Jag kommer inte fram svettig. Och det kostar inte en tiondel mot att åka taxi.
Fiber. Sett video på Youtube där dom grävde för fiber på sin gård någonstans ute på landet och i kommentarerna var utlänningar i det närmaste chockade. Dom har inte ens fiber när dom bor i en riktigt stor stad. Och definitivt inte till det pris som vi betalar. Värt!