Vilket yrke ska man välja?

Beror väl på hur man ser på det, nu har jag bara anikonisk bevisföring från när jag samt mina kontakter rekryterar och vet inte hur det ser ut generellt. Mycket beror på att de man ändå anställer har haft svårt att vänja sig med sin nya stad och har ”flyttar hem” inom 1-2 år.

Om man däremot tittar på statistiken så är det bara någon enstaka procent av KTH studenterna som hamnar i Göteborg inom 3 år. Samt typ 10% av Chalmers studenterna som hamnar i Stockholm inom 3 år. Om det beror på bortval vid sökande eller ovilja att flytta kan jag inte svara på.

Det som gör det lite roligt är denna text för CiV ing utbildning och lönepremier där mittuniversitetet ligger bäst till (Uppsala är referens därför anvisning dit)

För examinerade civilingenjörer har Mittuniversitet den största positiva löneskillnaden jämfört med Uppsala universitet (se tabell 8). Inom företagsekonomi ligger Uppsala universitet på den övre halvan, men när det gäller civilingenjörsexamen får Uppsala universitet en plats i botten. Ett rimligt antagande i sammanhanget är förmodligen att det är enskilda utbildningar som har hög efterfrågan på arbetsmarknaden, och kanske inte ett helt universitet som sådant. Därför bör denna lärosätesredovisning endast jämföras utbildningsvis.

Från slutsatsen kring framtida lön beroende på utbildningsort.

Även om det är relativt stora skillnader i lönepremier mellan olika utbildningar, är skillnaderna mellan lärosäten som ger samma utbildning små. UKÄ har i denna studie beräknat lönepremier för examinerade vid fyra stora utbildningar och jämfört dessa mellan olika lärosäten. Även om vissa skillnader förekommer är de inte uppseendeväckande. Resultatet får anses vara positivt, eftersom små skillnader mellan utbildningar på olika lärosäten tyder på att det finns en likvärdighet mellan svenska lärosäten. Det skulle dock vara intressant att studera och jämföra fler utbildningar på fler lärosäten än vad som har varit möjligt inom ramen för denna studie, för att kunna se om större skillnader finns.