Jobbar idag som undersköterska på ett äldreboende som drivs av en icke vinstdrivande stiftelse.
Härom dagen slog mig en tanke: tänk om jag skulle säga upp mig, starta eget och hyra ut mig själv som undersköterska. Eller allrahelst, få med med kanske 3-6 stycken andra undersköterskor i företaget.
Detta borde väl var ett sätt höja sin lön ganska ordentligt? Eller är konkurrensen inom bemanningsbranschen redan för stor för att slå sig in med ett så litet bolag!
Är såklart medveten om allt merarbete som kommer med bokföring osv
Funkar det för undersökterskor verkligen? Hört talas om det för typ doktorer och sjuksköterskor men kanske är lika stor brist där?
Vad gäller bokföring och sånt kommer du lära dig allt du behöver veta på vägen. Tycker iaf du ska testa i någon form av pilotprojekt innan du säger upp dig.
Lönen får du säker upp men du måste tänka på pension och liknande med, som företagare betalar du ALLT själv, som anställd ser du bara en liiiiiiten del av alla kostnader - dock inte sagt att det inte skulle gå men det gäller att ha rätt förväntningar från början.
Det räcker att googla ”undersköterskor bemanning” som jag gjorde så visar det sig finnas flera bemanningsföretag för undersköterskor.
Problemet med att köra någon typ av pilotprojekt innan man säger upp sig helt är väl att man då bedriver en konkurrerande verksamhet mot sin arbetsgivare? Vilket väl inte är tillåtet om jag minns rätt?
Det är korrekt att det kan vara så. Beror på vad som står i era avtal på din arbetsplats. Men du kan ju fråga din nuvarande arbetsgivare dom behöver inte vara emot det alls.
Det kan vara stora vinster i att starta eget men risken är även väldigt hög. 4 av 5 bolag går under inom 5 år har jag för mig. Tycker att man ska testa men ha med sig att det även kan gå dåligt.
Har startat flertalet bolag alltid gått med vinst och sålt mina andelar med vinst. Så är inte negativ mot det men man bör veta att oftast slutar det inte bra.
Och har du specifika frågar kan jag försöka vägleda dig i vart du hittar informationen.
Mitt grundläggande är att gör de du gör och gör det bra. Var orädd och försök gå din egen väg för att uppnå det du vill. Men var inte naiv och blunda inte för risker.
Sen är alla företag unika och svårt att ge några generella råd som fungerar i alla lägen. Din uppgift som företagsledare är att hitta er väg.
Men sen kör alla fast ibland och då kan det vara bra med ett bollplank. Men en klassiker är:
Gör
Mät
Justera
Börja om
Gör mer av det som fungerar bra och mindre av det som fungerar dåligt.
Vet inte hur det fungerar där du bor, men där jag bor vägrar de att hyra in usk&ssk. Det är billigare för dom att beordra in isåfall. De ser också ner på dessa som jobbar så, varför vet jag inte, då det är smart. Kn inte heller tipsa dig om företagandet.
Men har du gjort allt för att höja lönen&vad är du villig att göra framöver? Jag fick upp lönen till runt 35 000/månad i sverige, men insåg sen att lönen därefter skulle vara svår att få upp.
Jag bytte då till Norge och det dubbla i månaden. Ska dock sägas att jag jobbar rätt mycket.OB är inräknat i mina exempel.
Så allt beror ju på vad man är villig att offra kan jag känna om man vill få upp lönen utan att starta eget