Jag har länge velat byta bank från Länsförsäkringar. När jag som egenföretagare inte fick bolån i min bank (efter 15+ år som kund), men hos alla andra banker jag sökte hos, så har jag tröttnat. Jag har SEB som företagsbank och är väl nöjd. Ska jag bara byta till SEB som privatbank också tycker ni?
Vilka banker är ni nöjda med?
Finns det något förhandlingsläge kring avgifter även om man inte flyttar bolån? Kanske inte ens värt att diskutera för att det är sån småpotatis? Bolånet är i SBAB och kommer inte att flytta det.
Jag har Skandia som privatperson och är väldigt nöjd med dem. SEB har jag på företaget men ser en fördel med att inte ha samma som privat (alla ägg i samma korg etc).
Har också Skandia privat och SEB på företagssidan, klockren kombo. Konto i Skandia är kostnadsfritt och modernt, finns inget bättre i Sverige så vitt jag vet.
Min sambo har egen firma (enskild) och både hennes privata konton och företagets är i SEB. Sedan mycket länge. Hon är och har varit mkt nöjd med det. Hon har även sitt bostadslån i SEB och helt OK villkor på det under många år; det hade hon inte kunnat få om inte allt varit “samlat” i SEB s.a.s.
Jag tänker att “inte alla ägg i samma korg” har inte så värst stor bäring här i detta sammanhanget.
Skandiabanken har den lilla grejen som de kör med, sen väldigt länge nu, att det är gratis att ha ett transaktionskonto där med betalningstjänster. Så de som är snåla s.a.s. kör ju alltid Skandiabanken. Vet att det är många här på RT forumet som har Skandiabanken. Jag själv har det inte, jag har Nordea som transaktionskonto. Bl.a. av ett par historiska skäl som fortfarande har bäring.
Det här kanske låter fånigt nu, men ett av de skälen är att det kontonumret sitter i huvudet sen jag var 16 år och jag kommer inte att glömma det förrän jag är såpass illa däran kognitivt att det inte längre spelar nån roll vad jag glömmer (det finns andra problem då i livet på alla områden).
Som sagt: många som gillar Skandiabanken och deras snygga,smidiga, moderna (etc etc) Internetbank. Och det finns ingen avgift för kontot i sig och betaltjänsterna som ingår.
De har inga kontor va? Jag blev bestulen på plånbok och mobil för ett år sedan och då var det smidigt att kunna gå in på ett kontor och få nytt bankid. Hur skulle en sån situation funka med Skandiabanken?
Hos Handelsbanken har jag bankid. Enkelt att gå in på banken och fixa nytt om det behövs. Jag har också kort hos Handelsbanken så när jag ska fixa nytt bankid hos banken visar jag leg och använder koden till mitt kort för att få nytt bankid på plats.
Fördel med Handelsbanken är också att jag har en bankdosa som fungerar att logga in med om jag inte skulle ha något bankid för tillfället.
Skandiabanken har inga kontor, nej. Det har i praktiken inte Nordea heller, längre… Jo, visst, i centrala Sthlm t.ex. där just jag råkar bo på gångavstånd från Hamngatan…
Ingen aning hur Skandiabanken löst det där med hur man skaffar (“bootstrappar”) ett nytt BankID men Nordea har löst det med en personlig kod. M.h.a. den kan man skaffa ett nytt BankID helt genom att använda Nordea-appen.
EDIT: om det är viktigt med kontor, så är det ju Handelsbanken som gäller för dig.
Själv använder jag swedbank som privatbank. Får dock betala 39kr i månaden (nyckelkund)… Har dock inte så mycket erfarenhet att jämföra med. Men utöver att slippa avgiften på 39kr så ser jag ingen anledning att byta. Haft swedbank sedan jag fick min första debitkort ca 15-16 år gammal och är nöjd och väldigt bekväm
Skandiabanken har en väldigt effektiv kundservice online. Det har varit hög klass på den i många år. Redan på 90-talet, när ja skaffade sparkonto i Skandiabanken med 8,25% ränta, så var kundtjänsten kapabel att lösa många saker som hos gammaldags banker förutsatte besök på fysiska kontor med dåliga öppettider och långa köer. På den tiden tror jag de hade kundtjänsten öppet dygnet runt. De har dragit ner på ambitionen nu men är fortfarande bra.
Jag har SEB som privatbank sedan mer än 15 år. Det kostar mig 50 kr per månad.
Orsaken att jag bytte till SEB var att de kunde erbjuda lån i SEK till köp av lägenhet i Spanien med bra villkor. Jag tror inte att de gör det längre. Däremot är de en av två (SHB är den andra) banker i Sverige som erbjuder eurokonto som hanterar autogiro inom EU. Bara det är värt 2000 kr per år jämfört med konto i en spansk bank. Dessutom slipper man en massa trassel som ofta är svårt att hantera om man inte är flytande på spanska.
De första 5 åren hade vi en fantastisk bankman. Han ordnade låga bolåneräntor utan någon återkommande prutning. Han gjorde det man bad honom om utan att försöka sälja på en saker man inte ville ha. När en nöra släkting dog och personens fru behövde få bankkort blev det besvärligt. Personligt besök krävdes och hon kunde inte förflytta sig pga rörelsehinder. Då kom han på besök till henne!
Tyvärr för oss blev han befordrad och vi fick en annan bankman. Mera tjafs, alltid påminna och pruta på bolån. Slutade med att vi flyttade bolån och buffertkapital till SBAB. Men av de inledande skälet har jag fortfarande SEB som transaktionsbank.
Det beror helt och hållet på vad man är ute efter. Hög sparränta tex. då är det bra att titta på finansportalen.se där har du banker som erbjuder högst sparränta. Har själv många olika eftersom man inte vågar ha mer än en miljon på en bank och då har jag 4,25-4,40% i sparränta.
Då Skandia är bästa banken i Sverige har de självklart lösningar på ifall du tappar bort din mobil. Då ringer du deras kundtjänst, skriver in din personliga kod på fyra siffror och så får du ett nytt. Har du glömt koden behöver du svara på en rad kontrollfrågor sedan skickar de ut en ny kod som du måste hämta ut med legitimation.
Har haft Skandia i 20 år och de har löst exakt alla problem jag haft, kostnadsfritt, med ett modernt gränssnitt.
Deras bolån är också helt transparenta med rabatt och den behöver du aldrig argumentera för och den håller i all framtid, så du behöver inte ringa in och pruta ner rabatten varje år som på de andra bankerna.
Hej! Jag är inte ute efter bästa sparräntan eller bästa kreditkortet (har redan fristående kort), inte bolån som sagt heller. Jag försöker hitta en bank som är smidig, och som funkar när den behöver funka. Vilket ju är ganska sällan.
Efter diskussion i tråden känns det som att det står mellan Skandiabanken och SEB.
Tack för alla era insikter nu känns det iaf som att jag avgränsat det lite.
Om det gäller just dessa banker så skulle jag säga att Skandiabanken är något enklare. Jag har själv dålig erfarenhet av SEB men det är möjligt att de är bättre idag. SEB:s fördel är ju att de har ett större utbud av olika tjänster och är mycket inriktade mot företag.
Som enklare privatpersonsbank kan t.ex. ICA-banken eller IKANO-banken också vara värda att titta på. Här handlar det mycket om vilka specifika villkor och fördelar de kan erbjuda just dig. Som allround-bank är Skandiabanken den bästa enklare privatpersonsbanken. De har låga avgifter, bra gränssnitt och smidig kundtjänst.
Jag pratade precis med Skandiabanken och processen var så lätt, de var så trevliga och därför blev det just dem. Funkar det inte bra får jag väl byta igen.
De har också en pin-kod som funkar som identifiering, skönt att slippa bankdosa. Så skulle jag bli bestulen på mobil och plånbok igen behöver jag inte vänta på att ett kontor öppnar efter helgen (om batteriet på min dosa dött, som var mitt fall).
En anledning att byta från Swedbank är deras i princip obefintliga inlåningsräntor. Både på privat och företagskonton. Trots att räntorna gått upp ligger inlåningsräntan på deras konton på mellan 0-0.5 %. Jag förstår varför de gör rekordvinster.