Swedbank är Skandinaviens ojämförligt största privatkundsbank. 7 milj privatkunder och ~550000 företagskunder. Jämför med Nordea, som är en MYCKET större bank än Swedbank: ca 4.2 milj privatkunder.
Med tanke på Swedbanks fokus på privatkunder, är de inte speciellt bra. Jag var kund i Swedbank sen jag var tonåring (parallellt med PK-banken => Nordbanken) och likaså båda mina föräldrar som bara hade Sparbank(er) och sen Swedbank i hela sina liv. Jag blev bra irriterad på Swedbank när jag var dödsboförvaltare och dödsbodelägare. Nordea var däremot jättebra, inga problem med nåt. Så sen 2018 har jag inget att göra med Swedbank och kommer aldrig mer att ha det.
+1 på den. Det Swedbank gör, och alltid har gjort mer eller mindre, är att utnyttja sin storleksfördel i privatkundsmassa för att finansiera utlåning (till företag och bolån som de i sin tur tjänar mycket på: kassako). Just Swedbank borde eg tappa 50% av sina privatkunder, men trögrörligheten på det där är ju ökänd i Sverige.
(Jag ska inte kasta sten i glashus, jag har inte bytt från Nordea av ett par skäl, men det är åtm ett medvetet val och jag vet vad alternativkostnaden är, ungefär – till saken hör att den mängd pengar som finns stående på mitt enda konto i Nordea är mycket liten och har så varit senaste 5 åren.)