Vill du ha en t-sthirt eller en hoodie? | Maxa den emotionella avkastningen på pengar

En kommentar från Instagram som jag känner passa även här i forumet. :slight_smile: Det var ett svar till min insikt:

“Jag är vuxen nu. Jag kan köpa vartenda glass i hela glassdisken på ICA.”

Apropå “gamla” sanningar om pengar från barndomen dyker upp när man minst anar det.

När jag gick på konsert (bara det en lyx absolut) fanns det aldrig på kartan att få köpa merch, typ en t-shirt. Nu var jag på Hov1 med tonårsdottern och det var så oerhört skönt att kunna fråga vill du ha t-shirt eller hoodie? Och se hennes glädje!

Det här är ett perfekt exempel på att just använda sina pengar på ett fantastiskt sätt - att maxa den emotionella avkastningen, att skapa minnen med människor man tycker om, att inte fastna i gamla mönster och mycket mer. :slight_smile:

Har du också haft någon sådan här sak från barndomen som bara poppat upp?

4 gillningar

Min far var inte typen som hittade på saker med oss barn som små, tyvärr. Det slutade alltid med att jag fick följa med andras familjer och hitta på saker, vilket jag tyckte om.

Eftersom man inte vet hur familjer och deras situationer ser ut, så brukar jag ibland bjuda med barnens kompisar på saker och erbjuda att betala.

Det är roligare för barnen också. Försöker dock att säga det på sådant sätt, så att det inte är kränkande för någon. Det kan vara känsligt.

8 gillningar

gäller att gå på rätt konserter. Onedirection/taylorswift/Hov1 etc, tveksamt till merch. Metallica/inflames/slipknot etc, pappa köper 100%.

Har kvar min än idag (som pappa såklart köpte i XL för långsiktigt bärande)

2 gillningar

Jag hade en konflikt med tonårsdottern för några år sedan. Hon ville köpa diverse merch som hon hittat “på stan” för en större summa. Min inställning var att vi skulle ta bilder på alla saker hon ville ha, gå hem och jämföra priser på internet. Hon fick sin vilja igenom och gjorde av med alla sina pengar på att köpa kramset. När jag senare tittade på nätet var det lätt att se att samma saker hade varit möjliga att köpa för halva priset. Det var inga markant billiga saker men däremot var priserna på stan kraftigt uppblåsta. Jag tycker överlag att man ska få köpa det man vill ha men att frågan om HUR man köper dem är viktig. Ofta är prisskillnaderna väldigt stora. Just på konserter kan det finnas specialpriser på en del saker så det kan ju då vara en vettig plats att handla på.

Nej jag har inget sådana minnen. Mina föräldrar var väldigt snåla vad gäller både saker och resor.

Försöker vända på det med våra egna barn istället. Är mer föräldraledig t ex. Mina päron var aldrig hemma med oss på lov osv. Det ska jag vara! Jag ska heller inte tvinga dom att jobba varenda ledighet, vi ska hitta på saker.

1 gillning