Vill ha er feedback på mitt investerande!

Hej! Jag är 23 år och har precis köpt min första lägenhet och vill sätta igång med ett långsiktigt sparande, tanken är att jag inte ska röra dessa investeringar på minst 25 års tid. Jag har tänkt att fördela mina investeringar med 50% Lysa, 40% Länsförsäkringar Global Indexnära och 10% i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. tankar kring detta?

Jag har Fonder som jag fått av mina föräldrar placerade i

Nordea Global Dividend Fund ( avgift 1.57%)

Nordea Europeiska Stjärnor (avgift 1.76%)

Nordea Obligationsfond korta placeringar avgift (0.28%)

Jag vill inte att avgifterna ska äta upp min framtida avkastning. Borde jag sälja dom också?

Jag önskar att få tips på en bra portfölj för långsiktigt sparande samt tankar kring hur jag borde göra med dessa tre Fonder.

MVH Arne

Hej Arne,

Varför köra både Lysa och en egen portfölj?
Blir lite dubbelt upp.

Jag tycker att du antingen väljer Lysa eller en egen portfölj på Avanza eller Nordnet, sedan vad du väljer är upp till dig själv. Kolla sedan in “Globala Barnportföljen” om det är så att du vill köra en egen portfölj.

För att sedan veta om det är värt att flytta gammalt sparande eller ej så kan du använda dig av Jans kalkylator där du själv kan räkna ut utifrån dina egna förutsättningar!

Tack för svar. Jag ska kolla in deras portfölj! Anser du att endast investera i Länsförsäkringar global samt spiltan aktiefond investment bolag är ett dåligt val om jag ska ha en egen portfölj?

Nejdå, det funkar absolut bra!

Du skulle även kunna lägga till tillväxtmarknader om du vill det, t.ex LF Tillväxtmarknader Indexnära.