Hej,
Snubblade över denna sida av en slump.
Är 36 årig gift kvinna. Har ett barn i förskoleåldern. Är invandrare och kommer från en arbetarfamilj, har varken fått någon kunskap om börsen/investeringar eller något sparkapital hemifrån. Skulle säga att mina föräldrar generellt är tveksamma till lån och krediter, de är av åsikten att man bör spara till det man vill ha, vilket säkerligen påverkat mig.
Har skaffat mig en lång utbildning och började inte jobba förrän 2013. Började på en månadslön 32K/mån, jobbat upp mig och legat kring 48K/mån de sista åren. Föräldraledig på heltid 1.5år, maken 6 mån, tid med vårat barn har vi prioriterat framför pengar. Har nyligen bytt jobb och får nu 85K/mån.
Har endast CSN lån, inga andra lån.
Bor i hyresrätt idag. Bilen är avbetald.
Min man får in 35K/mån. Löneutvecklingen inom hans branch är i princip obefintlig. Han kommer också från en arbetarfamilj och har inte fått någon ekonomisk hjälp från sina föräldrar. Han har dessutom flyttat hit pga av mig och vi har lagt en hel del pengar på språkutbildning de första åren.
Jag/vi har letat bostad i perioder i några år, kontantinsatsen har aldrig räckt till, priserna har stigit bra mycket snabbare än pengarna på kontot och de helvilda (förlorade) budgivningarna har varit som en riktig käftsmäll var gång. Eftersom jag hela tiden tänkt att vi snart ska använda pengarna så har jag aldrig tänkt att investera dem på längre sikt, ett misstag vilket jag förstår nu. Att låna till kontantinsatsen har inte heller varit något jag övervägt.
Bor inte i Stockholm men i en större stad, prisexempel från 2022 : 30 talsvilla med renoveringsbehov i barnvänligt och “skolvänligt” område ca 7-8M. En bit utanför stan vilket skulle kräva 2 bilar ca 5-6M. Tittade på ett radhus nyligen, 117kvm i ok skick, gick för 4.5M. Skulle säga att priserna sjunkit ca 10% sedan i våras i runda slängor.
Nu har vi ett sparkapital på ca 800K och förhoppnigen är att kunna köpa bostad det kommande året, det känns ändå som att det snart finns inom räckhåll. Går det inte nu så går det aldrig.
Givet det vi sparat ihop, vår sammanlagda inkomst på 120K brutto och det osäkra ekonomiska läget framöver, hur mycket vågar jag köpa för? Jag har ju “väntat” i åratal, ska jag vänta ett år till och se till att spara ordentligt lite mer målmedvetet? Jag vill liksom inte gå miste om chansen nu när allt faktiskt står stilla. Staten har ju givit en massa coronastöd, nu en del elstöd… Skulle det kunna hända att staten på annat vis räddar alla högt belånade när räntan går upp och att bostadspriserna hamnar på en platå och sedan upp igen? Finns det någon annan här i liknande sits? Hur skulle ni resonera?
Det blev ett väldigt långt inlägg men ville ge en ordentlig bakgrund.
Tacksam för alla tips och kommentarer.