Du kan sakta ta ut pengarna, eller vänta lite tills börsen har gått upp lite mera.
Varför har du inte 20aktier/80räntor portfölj eller något sånt hos lysa? Tittar man historiskt så rör sig kursen inte mycket, fast samtidigt går den uppåt.
Då du inte vet hur länge du kommer leva, så är det bra att veta att man klarar sig ekonomiskt hela vägen. Själv kommer jag ha något sånt när jag blir gammal. Kommer nog aldrig lämna marknaden helt.
Ja den stora frågan är ju vad du vill göra med pengarna? Köpa sommarstuga? Resa? Förstärka pensionen med några tusenlappar i månaden resten av livet? Ska du använda varenda krona själv skulle jag nog sälja allt och göra det. Men om du tänker dig att lämna kvar något till evt. arvingar kan ju de pengarna stå kvar på börsen, där kan ju horisonten vara längre.
Kort sagt, ta ut (från börsen) en del av pengarna och använd om du har något du vill göra. Men om du inte alls vet så kanske hälften kan vara på börsen så länge?
Som Kalle säger, det absolut viktigaste att fundera på först är vad du har tänkt göra med pengarna.
Ska de konsumeras av dig? Vill du lämna något arv och i så fall hur mycket?
Om tanken är att lämna ett arv men att ändå ge lite guldkant på tillvaron så kanske det kan vara en idé att köpa aktier med hög utdelning och något lägre risk. Exempelvis köpa Akelius D. Stabilt bolag, med en direktavkastning på dryga 6 %. Med den miljon som du har på börsen skulle det ge dig 60 000 om året (15 000 kronor varje kvartal). Detta kan du konsumera med gott samvete då det inte urholkar ditt aktieinnehav.
Det spelar ingen roll för dig egentligen om aktiekursen går upp eller ned då utdelningen lär hålla i sig (värt att komma ihåg att den heller aldrig kommer bli högre). Utdelningen är dock i euro, så viss valutarisk finns.
Med en halvmiljon på bankkonto så har du ju en buffert som räcker långt. Således inget behov av att öka på den.