Vill/ska förvärva ett specifikt AB- hur hjälp?

Det här blir ett långskott då jag förstår att den begränsade informationen jag väljer att delge riskerar att urholka förutsättningarna för att ge skarpa råd. Men väljer att testa ändå då det finns många sjukt kloka & kluriga skils här i forumet som kanske kan trolla fram nått i strategiväg.

Jag bedriver idag ett antal olika bolag i holdingstruktur med god lönsamhet. Samtliga är i samma bransch och samtliga är lönsamma. Nu är det så att jag sedan flera år tillbaka varit i dialog med en person som driver en rörelse som skulle passa sjukt bra i min portfölj & där jag vet att jag skulle lyckas bättre än jag hittills gjort på de andra som redan går bra. AB:et var till salu direkt efter pandemin men av ägarens avsaknad av incitament för att sälja så kom vi aldrig i mål då hans prislapp inte lirade med min bild av värdet. Här har vi utmaning nummer ett, jag vill alltid göra bra deals och det överpriset som angavs på bordet var enligt mig inte rimligt & ingen annan på marknaden visade intresse heller. AB:et har därefter fortsatt drivits och anledningen är att den verksamheten får noll autention utan används som kassako för koncernbidrag i en annan massa roliga satsningar o ägarlöner.

Jag har en riktigt bra dialog med ägaren och vi har talat om delägarskap men med tydlighet så sätter hans prioriteringar av kostnadsfördelningar käppar i hjulet då han ser att hans frihet att driva mot andra satsningar begränsas, så klart.

Vidare så är det inte helt lätt att värdera denna form av rörelse men min bild är förväntat resultat x 4 år + kassa/bank på EK sidan och inte det andra som ligger i balansen.

Så min fråga till er masterminds: Hur kan jag komma i mål med detta för rörelsen ska bli min & svaret att jag får betala det som han begär den har jag redan uteslutit så det svaret hoppar vi.
Ge mig konkreta förslag hur hans kassako strategi kan gifta ihop sig med min vilja/kompetens att utveckla kärnverksamheten istället eller samtidigt.
”Det ska helt enkelt vara lättare för honom att säga JA än att säga Nej”

Stort tack på förhand

Strukturera dealen med det belopp som han önskar men på ett annat sätt. Fem/sex ggr avkastningen är norm medans vid licens/återkommande kunder kan det ju vara uppemot 20x… men en peng direkt och sedan en avkastning över tid som ger honom det han vill ha eller tom MER under förutsättning att omsättningsmål uppnås osv. Det måste finnas en morot för honom också.

1 gillning

Tack för svar. Kan tänka mig att sträcka mig till fem/sex ggr avkastningen. Dock så är avkastningen inte helt enkel att utgå ifrån då det ”gömmer” sig en hel del annat än vad siffrorna anger. Så värderingsmodell blir svår att få till då det är massa och, men & kanske …
Peng direkt, kommer locka absolut, morot för kommande år- javisst. Dock svårt att hitta det upplägget, omsättning/resultat eller annat nyckeltal… ? Några idéer där konkret ?

Stort tack