Tack för dina råd!
Ja, i 320 000kr tillhör även resan men jag kan tänka mig att ta en del från bufferten och fördela den bättre i de andra hinkarna.
Varför jag har dessa fonder var av rent förslag och okunskap då banken föreslog att jag skulle börja fondspara på något sätt utifrån mina önskemål (boende och pension). Vad innebär det när man menar att en fond är dyr? Jag hade även kunnat tänka mig att ändra på min riskprofil för att göra det mer optimalt, om inte Acess global + sparkonto med liknande riskprofil som nu är det som är det mest optimala.
När det kommer till pensionen har jag också insätt att jag tog lite för låg risk, på grund av okunnighet. Vad rekommenderas i isåfall om jag vill öka min risktolerans?
All komplett är jag inte heller säker på i vilken av hinkarna den skulle passa bäst i eller hur jag ska optimera den.
Nästa fråga är om jag överhuvudtaget ska ha mina sparanden i Swedbanks ISK/globala indexfonder eller om jag ska gå över till LYSA, Avanza etc. Detta för mig är fortfarande lite oklart vad fördelarna och nackdelarna skulle vara.